Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Re: Lønnsfest for pilotene, mens kolleger må gå

Kilde?..........

Snakket med en av FA'ene ombord på vei FRA-YVR i Februar og de skulle være to dager i Vancouver og den ruten går daglig så man kunne ikke skylde på at det ikke dro noe fly dagen etter, og såvidt jeg fortod var det som var det normale

Woo-hoo ... :rolleyes:

Dessuten flyr de neppe der daglig ...

KLM flyr på Uganda 6 dager i uken.

Helt utrolig hvor på hugget enkelt er på å skulle finne ut at SAS crew har så jævla gode deals på layover nå , før 2001 var verden en annen.

Se også min tidligere post for å se hva andre konkurenter gjør i dag.

http://forum.scanair.no/showpost.php?p=253359&postcount=47

For en som har reist frem og tilbake til USA hver 3. uke i 6 aar, klarer jeg ikke aa se logikken i hvordan to netter kontra en vil gjoere tingene bedre for pilotene og sikrere for oss passasjerer. Naar jeg reiser til USA, gaar jeg paa jobb om morran kl 0800 som vanlig, tar fly Kobenhavn kl. 1330 og videre til Chicago 1540. 943 gaar litt foer Seattle flighten. Flytiden til Chicago er kun en time kortere enn til Seattle. Ombord i flyet jobber jeg ca. 5 timer paa min baerbare PC, jeg faar vanligvis sove et par timer mot slutten av flighten.

Ved ankomst rundt kl 1800 lokal tid, 0100 norsk tid, tar jeg taxi i ca. en halvtime hjem, jeg kommer ut av terminalbygget omtrent samtidig med SAS crewet. Jeg slapper litt av og holder meg vaaken til kl. 2100, da sovner jeg som en stein og sover til kl. 0700. Jeg har da sovet i 10 timer, to timer mer en jeg vanligvis sover. Dagen min er ikke redusert overhodet, blir selvsagt litt troettere paa kvelden, men tar jeg meg en liten ettermiddagslur, holder jeg meg lett vaaken til kl. 2400 naar jeg vanligvis legger meg.

Jeg er i akkurat samme form og er akkurat like vaaken/troett paa dag en, to eller tre etter ankomst. Det er derfor absolutt ingen grunn til aa ha to overnattinger. Kan ikke skjoenne at piloter oensker dette lengre. Oensker man ikke aa tilbringe saa mye tid som mulig hjemme?

Snakket akkurat med Hr. Johnsen i Texas. CO flyr i 15 timer til HKG og i 13 timer til NRT. I tillegg flyr de over hele Europa. Hvor mange netter ligger pilotene over?? Kun en paa alle ruter. Er CO og alle de andre flyselskapene i USA da ikke like sikker som SAS?

Re CO til HKG , er det EWR-HGK ? , der er flytid 15:50 , legg så på minst 1 time for briefing så har man 17timer, og avgang på ettermiddagen fra EWR ?

Vil tro at de pilotene er noe stive i maska når de kommer hjem, og da er ikke argumentet at de må jo være deilig å komme hjem....

Snakket akkurat med Hr. Johnsen i Texas. CO flyr i 15 timer til HKG og i 13 timer til NRT. I tillegg flyr de over hele Europa. Hvor mange netter ligger pilotene over?? Kun en paa alle ruter. Er CO og alle de andre flyselskapene i USA da ikke like sikker som SAS?

Hvor mange piloter har de ombord paa HKG og NRT flightene ??

Etter aa ha observert LH crew noen ganger paa Piazza Italia i Portland - Haaper jeg de er der 2 dager....:p:p:drunk:

Gleder meg virkelig til aa teste ut denne restauranten :)

Det er vel ikke pilotene som er det store problemet for SAS IC. Det kan sikkert være noen øre å spare både her og der på pilotene. Men de store pengene er i at selskapet er for lite. De trenger flere fly. Dette vil føre til bedre utnyttelse av piloter, lavere overhead kostnader pr fly, et bedre og mer atraktivt produkt osv.... SAS IC har bare desverre bare en vei ut at probleme og det er å invistere seg ut. De må bli større.

Det er vel ikke pilotene som er det store problemet for SAS IC. Det kan sikkert være noen øre å spare både her og der på pilotene. Men de store pengene er i at selskapet er for lite. De trenger flere fly. Dette vil føre til bedre utnyttelse av piloter, lavere overhead kostnader pr fly, et bedre og mer atraktivt produkt osv.... SAS IC har bare desverre bare en vei ut at probleme og det er å invistere seg ut. De må bli større.

Helt enig. Saann som de diller akkurat naa, kan de like gjerne legge ned hele intercont.

Kabinen har vel kun en natt i Seattle??

Nei Kabinen bor ogsaa 2 netter....og 2 netter i seattle koster vel SAS halvparten ev en natt i New York:lol: De bor jo ikke akkura paa Four Seasons, hotellet de bor paa er vel naermere en trist Hoestdag enn Four Seasons...

SAS crew i New York blir vel inkvartert i Jersey City?

Tror ikke overnattingen i Jersey City er spesielt dyr. Her i Chicago bor de paa et hotell i sentrum som ligger rett ved et sykehus med uttrykning doegnet rundt. Ikke i naerheten av optimalt.

For en som har fløyet L H for sas IC i mer en tretti år så er det rett ut FESTLIG å lese synspunktene til alle "forståsegpå'ere".

Min flylege beskrev min schedule okt 07 til medio jan 08 som et "planlegt mord"
----Med et smil selvsagt:-)) Jeg ble okke'som sykemeldt i tre uker. Hadde ikke sovet på over tre døgn.

I C crew flyr ikke bare til ORD som TOMMY7777 ---VI FLYR OGSÅ nrt , BKK , PEK. TYO og SEA har sytten tidsoner mellom seg. Flyr en øst/vest annen hver gang tar det på.

Og TOMMY---Hadde du fløyet NRT --kommet hjem 3 dager fri --så til SEA ---DA HADDE OGSÅ TOMMY the SUUPERMAN vært litt sigen kl 19 00 når SK 938 tar av i fra SeaTac dag 2. Vi trenger 48t i SEA. ferdig med det.
Fatique er noe som bygger seg opp over tid.

CK: Les EU OPS SUB PART Q. F O M juli er det ingen besparelser i å fly m 2 piloter. Det gir nemlig andre begrensninger.

I C crew flyr ikke bare til ORD som TOMMY7777 ---VI FLYR OGSÅ nrt , BKK , PEK. TYO og SEA har sytten tidsoner mellom seg. Flyr en øst/vest annen hver gang tar det på.

Er det ikke mulig for de som lager roster å ta hensyn slik at du bare får etterfølgende turer mot vest eller mot øst på en økt, men ikke får begge veier?

-A

Er det ikke mulig for de som lager roster å ta hensyn slik at du bare får etterfølgende turer mot vest eller mot øst på en økt, men ikke får begge veier?

-A
Jo men SAS sitt CrewPlanleggnings Software gir assoiasjoner til en Windows CE,ME,NT med 64Mb Ram....Altsaa mulig i foelge reklamen, men i praksis totalt umulig....:lol::lol:

-A

Det er jo klart det gjør det. Se bare på Steins schedule. Linken virker ikke lengre, men har ikke sett en schedule som er i nærheten av det Merrilfield henviser til

For en som har fløyet L H for sas IC i mer en tretti år så er det rett ut FESTLIG å lese synspunktene til alle "forståsegpå'ere".

Min flylege beskrev min schedule okt 07 til medio jan 08 som et "planlegt mord"
----Med et smil selvsagt:-)) Jeg ble okke'som sykemeldt i tre uker. Hadde ikke sovet på over tre døgn.

Og TOMMY---Hadde du fløyet NRT --kommet hjem 3 dager fri --så til SEA ---DA HADDE OGSÅ TOMMY the SUUPERMAN vært litt sigen kl 19 00 når SK 938 tar av i fra SeaTac dag 2. Vi trenger 48t i SEA. ferdig med det.
Fatique er noe som bygger seg opp over tid.

CK: Les EU OPS SUB PART Q. F O M juli er det ingen besparelser i å fly m 2 piloter. Det gir nemlig andre begrensninger.
t

Takker for informasjonen om hvor SAS flyr langt. Som gullkunde siden Eurobonus startet setter jeg pris på å bli informert ;-)

Høres ikke ut som en fornuftig shcedule du her henviser til. Uansett, med den logikken du her beskriver bør jo også Chicago to overnattinger med en flight som er ca. en time kortere enn SEA?

Får man ikke sove, så får man ikke sove, det er noe alle skjønner og da må man på sjukelista. Men jeg klarer ikke å se hvordan en ekstra natt i SEA hjelper noe som helst, tvert imot. BA som du sikkert kjenner, har kun en natt i SEA og de har mange flere destinasjoner langt øst enn det SAS har

Last edited:

Men BA's ene Natt koster mere enn SAS sine 2....

Back