Long haul på OSL etter "nye SAS"

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Long haul på OSL etter "nye SAS"

Med nye eierne i SAS er vi vel noen som tenker at det kan skje endringer på OSL sitt long haul sortiment.

Kan det f.eks tenkes at vi får inn Delta på OSL-JFK? Eller at United kommer tilbake til EWR?

Oooooooh, eller AA. Åjåjåjåj
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Det minsker i hvertfall ikke muligheten for Korean. Dog er mulig Russland sånn bokstavlig talt i veien, på en måte
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

(Gjen)åpner dette et marked for nye ruter mot Asia? Thai, Singapore, Air China og Air India er jo Star Alliance-medlemmer med ruter til CPH, som blir feedet regionalt av SAS - Det kan jo tenkes at det blir noen omrokeringer der etter hvert.

Om ikke annet så øker det vel sannsynligheten for at Thai kommer tilbake. Kommer vi til å se at det dukker opp interlineavtaler med Norwegian-Widerøe etterhvert også?
 
Last edited:
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Vel, Air France jo jo blant annet codeshare med både Singapore Airlines og Qantas, uten at man skal legge for mye vekt på det, utover at allianser er overdrevent etter min mening

Det sagt så har jo AF-KL knyttet et tettere samarbeid med Etihad i det siste. Og de har jo også tidvis SAS samarbeidet med
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Det sagt så har jo AF-KL knyttet et tettere samarbeid med Etihad i det siste. Og de har jo også tidvis SAS samarbeidet med

Akkurat sandkassen er det vel rimelig bra dekket til allerede? Ser den Korean og BKK saken, men kanskje etter hvert når det blir litt kjekkere å fly dit.

Jeg tipper det må dukke opp noe til USA, jeg
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Det beste vi kan håpe på fra OSL som følge av disse endringene er nok JFK eller ATL med DL (erstatter EWR med SK) og ICN med KE. Alt annet tror jeg er uaktuelt.
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Det beste vi kan håpe på fra OSL som følge av disse endringene er nok JFK eller ATL med DL (erstatter EWR med SK) og ICN med KE. Alt annet tror jeg er uaktuelt.

Skal vi håpe så tror jeg både JFK og ATL er lov, men da kanskje med A321LR. AUH er også en mulighet, selvom både Emirates og Qatar Airways er godt etablert.
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Kanskje SAS beholder én interkontinental fra Oslo, til JFK eller ATL. EWR ryker nok.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Kanskje SAS beholder én interkontinental fra Oslo, til JFK eller ATL. EWR ryker nok.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Jeg setter en øl på at New York beholdes, men mer åpent om det fra sommeren 2025 er EWR eller JFK
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Jeg setter en øl på at New York beholdes, men mer åpent om det fra sommeren 2025 er EWR eller JFK


Tipper JFK. Delta har lite på Newark og tvilsomt at samarbeidet med United vil bli på samme nivå, selv om interlineavtalen forblir. Så da gir JFK mer mening.

Atlanta? Ja takk, men det blir nok fra CPH. Men 'one-stop' til bortimot hele USA vil selge seg selv.
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Akkurat sandkassen er det vel rimelig bra dekket til allerede? Ser den Korean og BKK saken, men kanskje etter hvert når det blir litt kjekkere å fly dit.

Jeg tipper det må dukke opp noe til USA, jeg

Ja, men nå beveger vi oss riktignok litt over hva trådens tittel er, men alt henger jo sammen på et vis.

SkyTeam er to relativt svake på Sørøst Asia og Australia, så kommer det da litt an på hvordan SAS tenker rundt dette, som igjen kan påvirke hvem som flyr til OSL. Air France, men ikke i like stor grad KLM, kjører jo da en litt "Ole Brum" taktikk med samarbeid og codeshare med Singapore Airlines, Qantas og Ethiad. De flyr selv til SIN og sender passasjerer videre med SQ og QF derfra, mens Ethiad, og snart AF selv, flyr passasjerer via AUH. Så blir da noen hypotetiske scenarioer om da SAS skal fortsatt feed SQ fra Skandinavia og det øker jo sjansen for at vi kanskje ser mer SQ her. Eller teamer de opp med Ethiad, som de også tidligere tidvis har gjort, som øker sjansen for en Ethiad-rute hit?
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Man kan jo tenke seg at SK opprettholder frekvensen med flytter til JFK og kanskje også DL starter å fly fra JFK til skandinavia men utover det må jo det ligge i kortene at DL vil åpne ruter fra ATL og kanskje også en rute til MSP? SK er jo inne på BOS som vel er viktig for DL men det kan jo bli mer spennende å se hva SK gjør med rutene til ORD og IAD.

Så skal jo det bli veldig spennende å se hva Star selskapene foretar seg på OSL. TK, SQ og UA er jo de opplagte kandidatene men kanskje også AC vil se på alternaltiver dersom CPH nå blir en tung SkyTeam HUB.
 
Last edited:
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Man kan jo tenke seg at SK opprettholder frekvensen med flytter til JFK og kanskje også DL starter å fly fra JFK til skandinavia men utover det må jo det ligge i kortene at DL vil åpne ruter fra ATL og kanskje også en rute til MSP? SK er jo inne på BOS som vel er viktig for DL men det kan jo bli mer spennende å se hva SK gjør med rutene til ORD og IAH.

IAH? Lenge siden SAS fløy der



Så skal jo det bli veldig spennende å se hva Star selskapene foretar seg på OSL. TK, SQ og UA er jo de opplagte kandidatene men kanskje også AC vil se på alternaltiver dersom CPH nå blir en tung SkyTeam HUB.

Ja, men samtidig er jo samarbeidet mellom flere av disse, og SAS, tidlig vært litt anstrengt og SAS har ikke akkurat gjort en innsats for å feede dem, men snarere tvert i mot. SQ er vel unntaket her.
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

IAH? Lenge siden SAS fløy der





Ja, men samtidig er jo samarbeidet mellom flere av disse, og SAS, tidlig vært litt anstrengt og SAS har ikke akkurat gjort en innsats for å feede dem, men snarere tvert i mot. SQ er vel unntaket her.

Det skulle være IAD.
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

IAH? Lenge siden SAS fløy der





Ja, men samtidig er jo samarbeidet mellom flere av disse, og SAS, tidlig vært litt anstrengt og SAS har ikke akkurat gjort en innsats for å feede dem, men snarere tvert i mot. SQ er vel unntaket her.

Definitivt. Spørsmålet er om DY/WF er mulige samarbeidspartenere?
 
Last edited:
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Intervjue med Anko i DN (abonnement):
https://www.dn.no/luftfart/sas/anko...ste-strukturen-som-ga-rom-for-det/2-1-1529504

"– Det er flere knutepunkter hos Delta som nå blir økonomisk fornuftige for SAS å fly til, også fra Oslo og Stockholm...

Med DELTA som ny samarbeidspartner i USA, innebærer det helt andre byer som viktige knutepunkt med Skandinavia. Personlig tror jeg byer som; Atlanta, Seattle, Minneapolis og Detroit kan bli aktuelle byer med en direkte forbindelse til enten CPH, OSL eller ARN. Ingen megabyer noen av de, men viktige knutepunkt i DELTA sitt nettverk.
 

Attachments

  • IMG_8617.jpg
    IMG_8617.jpg
    247.5 KB · Views: 935
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

(Gjen)åpner dette et marked for nye ruter mot Asia?

Når SAS nå etterhvert blir Sky Team-medlem, med helt andre samarbeidspartnere enn de SAS til nå har hatt i Star Alliance, vil det naturlig nok dukke opp helt andre viktige knutepunkt for Asia-trafikken også.

Anko van der Werff nevnte selv Shanghai, der China Eastern Airlines har sin hub. Selv tror jeg, Guangzhou, den femte største byen i Kina og der China Southern har sin hub og et enormt rutenettverk, kan få en direkterute til Skandinavia i tillegg til Seoul med Korean Air og Taipei i Taiwan med China Airlines. Fra alle disse byene; SHANGHAI, GUANGZHOU, SEOUL og TAIPEI er det gode videreforbindelser rundt i Asia og dessuten har de alle direkteruter til Australia og New Zealand.

Jeg tror derfor at disse 4 byene i årene fremover vil seile opp som svært viktige knutepunkt i Asia og av den grund være mest aktuelle byer med direkterute til enten CPH, OSL eller ARN.
 
Last edited:
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Man kan jo tenke seg at SK opprettholder frekvensen med flytter til JFK og kanskje også DL starter å fly fra JFK til skandinavia men utover det må jo det ligge i kortene at DL vil åpne ruter fra ATL og kanskje også en rute til MSP? SK er jo inne på BOS som vel er viktig for DL men det kan jo bli mer spennende å se hva SK gjør med rutene til ORD og IAD.

Så skal jo det bli veldig spennende å se hva Star selskapene foretar seg på OSL. TK, SQ og UA er jo de opplagte kandidatene men kanskje også AC vil se på alternaltiver dersom CPH nå blir en tung SkyTeam HUB.

Når SAS nå etterhvert blir Skyteam-medlem, med helt andre samarbeidspartnere enn de SAS til nå har hatt i Star Alliance, vil det naturlig nok dukke opp helt andre viktige knutepunkt for Asia-trafikken også.

Anko van der Werff nevnte selv Shanghai, der China Eastern Airlines har sin hub. Selv tror jeg, Guangzhou, den femte største byen i Kina og der China Southern har sin hub og et enormt rutenettverk, kan få en direkterute til Skandinavia i tillegg til Seoul med Korean Air. Fra alle disse byene; Shanghai, Guangzhou og Seoul er det gode videreforbindelse rundt i Asia samt direkteruter til Australia og New Zealand.

Så derfor tror jeg nettopp disse 3 byene vil seile opp som viktige knutepunkt i Asia og ha direktefly til enten CPH, OSL eller ARN.

Selvom jeg har tro på et par direkteruter fra OSL, så tror jeg at vi må innse at OSL og ARN ikke får ruter som ikke CPH har først.
 
Re: Long haul på OSL etter "nye SAS"

Det skal bli spennende å se hva Delta tenker.

Man kan jo tenke seg at JFK og ATL til CPH vil bli flydd av begge selskaper men det er vel kanskje ikke utenkelig med sommerruter til både ARN og OSL fra begge disse flyplassene. En outsider kan jo være BOS, kapasiteten vil vel definitivt gå opp fra en A321 fra CPH.

Så er det jo da DET men kanskje først og fremst MSP som kan være interessant.

Men det blir jo litt tynt lenger vest, kutter man LAX og SFO fra CPH vil man vel bli angrepet fra andre hold.
 
Back
Top