• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LN-RKA har landet.

Et bilde til...

Kul med dessa små "typlogos" som syns på modellerna, de brukar försvinna vid första ommålningen av flygplanet i verkligheten. SAS MD-80or hade en liten logo under fönstren mellan vingen och motorn när de var nya. På DC-10 satt det en vid varje dörr. På DC-9 stod versionen med tunnare skrift efter typlogon på fenan, även en liten Douglas-logo satt där, men efter några år var de borta.

Förresten, var det inte LN-RKA som under en mycket kort period (några dagar) hade namnet "Ginny Viking", efter frun till en hög chef i SAS eller McDonnell Douglas? Det fanns även en DC-10 som hette "Bob Viking Hope" en kort period...

Last edited:
LN-RKA landet i Oslo i dag, sammen m 3 andre.

Flott modell!

Og for de som ikke har fått bestilt LN-RKA, er den nå å finne på eBay her for USD 40,19 + frakt

Olav Viking landade på Arlanda idag och jag får nog säga att Andrew Klein på Aeroclassics har överträffat sig själv med denna DC-10, det är detaljer jag aldrig sett på någon annan modell och till det en spegelblank buk! Detta ger ju en hint om hur DC-8an kommer att vara :D

Men mitt nosställ låg också separat, i en förseglad påse... verkar vara någon tanke bakom detta.

Föregående DC-10or (PanAm) kom fram med en hiskelig massa nosställsbrott. Därav påsen. Precis som med 747orna förr, AC /BB

Olav Viking landade på Arlanda idag och jag får nog säga att Andrew Klein på Aeroclassics har överträffat sig själv med denna DC-10, det är detaljer jag aldrig sett på någon annan modell och till det en spegelblank buk! Detta ger ju en hint om hur DC-8an kommer att vara :D

Men mitt nosställ låg också separat, i en förseglad påse... verkar vara någon tanke bakom detta.

Du har helt rett, modellen er bare SUPERB ! Håper, som du sier, at vi kan få en like blank og skinnende SAS -åtter..

og i dag landet MIN på Bunnpris! Ligger fremdeles i esken, men etter dagens aviser med fruen skal pakken åpnes - det er en fin plass ved siden av en Scanair og SAS DC-10 (begge med Janne-striper). BA 787 blir også fin! Gøy å endelig kunne få et bilde av størrelsen i forhold til 767 og A340. Nå venter vi bare på DC-8 - og A340!

AH!!! Den VAR flott! Hadde helt glemt at jeg hadde bestilt en PAA L-049 også! Den var også fin! Nå står de på line-up - en Constellation, en DC-10-30 og en 787-8!!

Da er min LN-RKA også på plass, fra airspotters , edel vare. Kan noen svare meg på hvorfor denne har trippel hjul bak , da den samme DC 10-30 OY-KDC m/striper 1:400fra Dragon som jeg har, har duo hjul bak ? (lik min Scanair DC-10-10) Noe med vekt å gjøre, eller er det Dragon som betegner feil ?

Min DC 10-30 OY-KDC har "trippel" bak (dragon). Men de midterste hjulene lå i en liten plast pose inne i esken.

Takk skal du ha. Da er det mysteriet løst, fant frem esken og DER lå hjulet. Hva skulle vi gjort uten Forum'et ?

DC-10-30 har tre main landing gears eftersom den har högre MTOW än DC-10-10, som bara har två. Däremot så har min OY-KDC tappat centerhjulen, de satt inte fast särskilt bra.

grrrr....klarer jeg alltid å bestille fra de som har lengst leveringstid? Har ennå ikke mottatt min :(

Tror du skal sjekke med leverandøren.
For de to siste, SE-DAR og LN-RKA, har jeg brukt EZTOYS i San Diego. Begge brukte 6 dager på turen til Bodø. RKA kom i butikken 13feb og ble sendt vidre til meg samme dag.
Kostnader: usd 34,99 for modellen + 12,00 i frakt. Så er jo litt av poenget at man er på hugget når nye modeller annonseres og sørger for "pre-order".

LN-RKA ble bestilt fra Aviation Retail Direct 31/1 og SE-DAR fra Jetcollectors litt senere. Så det ser ut som om jeg får sende dem en mail idag

Back