LN-DYC først ut med internett

Re: LN-DYC først ut med internett

Norwegian fornøyd med mottakelsen av WiFi ombord.

Noen spesiell grunn til at LN-NOR ikke fikk WiFi, da den ankom landet? Siden hele flåten skal ha WiFi innen utgangen av 2012, og dette blir installert fortløpende på nye fly. 738-maskinene som er på leasing, skal kanskje ikke ha WiFi ?

http://www.hangar.no/index.php/permalink/49480.html

Norwegians gratis WiFi-løsning om bord i flyene har fått rekordmottakelse. På enkelte flygninger har halvparten av passasjerene vært på nett – samtidig. Toppnoteringen gjorde Norwegian mellom Oslo og Alicante 14. april, da hele 87 passasjerer surfet på nettet samtidig i 30 000 fots høyde.

Fra begynnelsen av mai skal Norwegian tilby bredbånd på samtlige fly mellom Oslo og Stockholm. Bredbåndstilbudet vil være gratis for alle passasjerer inntil videre.

Den ble levert samtidig med en annen maskin. Derfor blir nok den tatt ved en annen anledning.

Så da går det opp i opp med winglets?

Hvor mye påvirker denne kuppelen egentlig aerodynamikken?

Etter å ha studert "klumpen" på -DYC fra gate på Flesland så lurer jeg på hvordan selskapene har tenkt å forsvare den både miljømessig og kostnadsmessig. (Har ikke sett antenna til Panasonic , som SAS skal montere, men frykter at den er i samme gata)

Selskapene overgår hverandre i å fortelle om fuelkutt på 2-3% , bruker milijoner av kroner på winglets , også ettermontert. Og så setter man på den pukklen som oppveier f.eks winglet gevinsten, og gir bort wifi gratis ?

Uansett hvor avhening jeg er av å være online, Den forstår jeg ikke.

Er vel kun i starten det vil være gratis. Planen er/var ihvertfall å ta betalt etterhvert som man ruller det ut.

Alle Norwegian fly som har fått WiFi installert har vært selveide. Det er nok problematisk å installere WiFi på fly som er leaset. Det er ikke bare bare å begynne å kutte og trekke kabler i et fly du ikke eier. Det er tvilsomt at leasingselskapene ønsker å investere i utstyr på vegne av en leietager.

LN-NOR er leaset og vil nok ikke få WiFi installert. Norwegian har 72 nye selveide 737-800 levert eller bestilt. De vil alle få WiFi. De første ca 25 av LN-NO# vil tilbakeleveres når de siste selveide blir levert. Det er derfor sansynligvis uaktuelt å montere WiFi på de.

SAS høye andel av leasede fly et et problem hvis de skal prøve følge med på WiFi bølgen. SAS vil neppe installere WiFi i fly de selv eier p.g.a. alderen på flyene. Nå skal de lease 5 nye 737-800, men er leasingselskapet villig til å levere de med WiFi tilpasset SAS? Neppe.

Vel vi får se når det første leasede fly får Internet utstyret montert. Så langt tror jeg at det bare er selveide som har fått. LN-DYH, LN-DYI og LN-DYJ har heller ikke fått Internet selv om LN-DYJ til og med har SKY interiør. De 3 flyene er leaset. Det er ikke bare å sette igang å montere i andres eiendom.

Etter å ha studert "klumpen" på -DYC fra gate på Flesland så lurer jeg på hvordan selskapene har tenkt å forsvare den både miljømessig og kostnadsmessig. (Har ikke sett antenna til Panasonic , som SAS skal montere, men frykter at den er i samme gata)

Fløy LN-DYN i går og la også merke til denne antenne-"housingen" som ikke virket veldig aerodynamisk på meg. Nå kjenner jeg ikke detaljene om lufstrømningene i det området hvor antennen er plassert, så det er jo ikke sikkert innvirkningen på drag og drivstofforbruk er så stor som nevnt tidligere i denne tråden. Jeg ser at Row 44 skryter av lav vekt på installasjonen (200lbs). Vekten i seg selv tilsier da ikke en vesentlig økning av drivstofforbruket på en 737-800, og i allefall ikke i en slik økning som nevnt her (2-3%). Om så skulle være tilfelle så skal det vel litt til (både av mersalg av billetter og prising av WIFI-tjenstene) før dette går i pluss. Men Norwegian gjør ikke dette for å være snille, så jeg antar de har regnet på det. :)

At det har en innvirkning på utslipp snakker man jo selvfølgelig ikke om når det går i negativ retning.

Last edited:

Vel vi får se når det første leasede fly får Internet utstyret montert. Så langt tror jeg at det bare er selveide som har fått. LN-DYH, LN-DYI og LN-DYJ har heller ikke fått Internet selv om LN-DYJ til og med har SKY interiør. De 3 flyene er leaset. Det er ikke bare å sette igang å montere i andres eiendom.

Alle -800er far dette. Les Norwegian sitt Pressemelding!

2-3% ekstra fuelforbruk høres da EKSTREMT ut. Såvidt jeg vet så har southwest, som har brukt dette en stund, kommet frem til ca 0,5% ekstra fuel forbruk.

Alle disse 3 individene er eid av NAX og vil få Wifi senere :)

De første ca 25 av LN-NO# vil tilbakeleveres når de siste selveide blir levert.

Bare en liten korrigering:

Det har aldri vært, og kommer aldri til å bli, mer enn 24 737-fly med registrering LN-NO#.

"De første ca 25", må jo da nesten bety alle, inkludert LN-NOR.

Alfabetet uten Æ/Ø/Å kan gi 26 LN-NO-kombinasjoner, men både LN-NOA og LN-NOK er opptatt fra før.

2-3% ekstra fuelforbruk høres da EKSTREMT ut. Såvidt jeg vet så har southwest, som har brukt dette en stund, kommet frem til ca 0,5% ekstra fuel forbruk.

Southwest Airlines is starting to get the word out to passengers that it is offering Wi-Fi on board. The carrier has posted signs inside the cabin (see above) and on tray tables of fitted aircraft. While admitting that the dome for the Ku-band antenna is a biggie, the carrier is apparently telling employees that its Boeing 737 winglets still give a fuel advantage over any drag created.

http://www.kustream.com/newsdetail.php?id=14

JEg syntes også 2-3% er høres høyt ut (ja, jeg har skrevet 2-3% i tråden) , men finner ikke tilbake til kilden , som var referert på et forum vs vinglet gevinst.

At antenna sitter så langt bak er vel en fordel ?,

p_0019.jpg

http://row44.com/products-services/install/

Skriver dette ombord i DY805 fra ARN til OSL - og wifi fungerer utmerket. Gratulerer DY!

Det er en stund siden siste fly fikk installert WiFi (LN-DYO). Det virker som de har tatt en pause. Kan ikke se at noe fly er inne til montering nå. Noen som vet noe om dette?

Back