Like a Virgin...

G'morn fra Manchester.

Gaarsdagen ble benyttet til en liten rusletur rundt i byen, og en liten tur innom HRC for en Open Faced Sirloin Sandwich - definitivt bedre Sirloin enn den jeg spiste i London. Et par t-skjorter ble det ogsaa.

Naa har man vaaknet, og faatt i seg frokost, som var godkjent. Greit opplegg, men en saakaalt kontinental selvbetjeningsdel, og bestilling av varmmat, te og toast ved bordene. Helt greit at de kommer til deg med det varme man vil ha, selv om jeg maa innroemme at jeg savnet muligheten til aa ta saa mye jeg ville, men etter aa ha satt til livs noen roerte egg, litt doed gris, hele tre(!!) grillede champinonger og en halv grillet tomat, samt 5 halve skiver med toast,. og et par kopper te, var jeg faktisk mett.

Sitter naa og tar det litt med ro paa rommet, og satser paa avreise herfra innen 10:30. Saa nemlig en lapp i heisen i gaar om at brannalarmene skulle testes da, saa jeg tenkte aa stikke foer det. Lappene var riktignok borte naa, saa mulig det egentlig var i gaar, men. Samme det. Jeg har uasett en ny flyplass og lounge som skal krysses av paa lista, saa det er greit aa ha god tid ^_^

Snakkes plutselig.

Så var man på MAN.

Fikk sjekket ut, og fortalt Asia (ja, hun het det) at jeg var fornøyd med hotellet. Fant så vegen til stasjonen, fant en automat, og fikk kjøpt billett. f,lere tog skulle i den retningen, og jeg bestemte meg for å ta det første som gikk - og hvilket sjakktrekk set skulle vise seg å være :rolleyes:

Fant et tog som skulle til Crewe via Manchester Airport, samt stoppe et par steder på vegen, som skulle gå åtte minutter før et som skulle gå direkte til flyplassen. Så ble mitt tog ca. 7-8 minutter forsinket. Vi dro dog før det andre, men i et "lyskryss" litt utenfor stasjonen, ble vi forbikjørt av direktetioget :rolleyes: Kom til slutt fram, og da stod det andre toget der, gudene må vite hvor lenge det hadde gjort det. Nuvel..

Så var det å finne terminal 3. Skilter var lette å følge, og etter å ha gått gjennom en tunnell over bakken, tatt en heis, litt ut i friluft, og så inn igjen, var jeg der. Det var opp en etasje, og heeeeeeeeelt borte i enden, fant jeg BA-skrankene. Sånn for å gni det litt mer inn, var skranken for Gull- og sølvpax helt innerst :rolleyes:

Damen spurte etter boardingpass, men jeg forklarte henne at jeg ville at hun skulle printe dem ut for meg. Fikk forklart videre at jeg hadde to flighter, på ro reservasjoner, og at jeg gjerne ville ha boardingpass for begge flightene, samt at jeg gjerne ville at kofferten skulle sendes helt til Oslo, noe som ikke var noe problem i det hele tatt. Fikk bagasjekvittering, og to boardingpass, hvor det ene hadde et lite klistremerke som det stod "Fastlane" på. Antok at det var det samme som Fasttrack ^_^. Takket så pent, og gikk.

Fant security, og kom meg gjennom Fastlane - ikke at den andre lane'n så noe tregere ut - det var generelt lite pax der. Var framme ven bordet med en gang, fikk lagt tingene oppi, og kom meg gjennom uten en lyd. Samlet tingene, og fant loungen og cola, og sitter nå med fantastisk utsikt mot rullebanen. AA, US og EK er observert så langt. Drøy time til avgang, og 1F venter

Snakkes :)

Og da var man på Heathrow..

Man kom seg ombord, fant 1F, og fikk satt seg. Ikke helt fullt, bl.a. var nabosetet ledig ;)
Boarding var ferdig før tiden, som igjen resulterte i en tidlig pushback, som igjen resulterte i at da piloten dro den lille joysticken sin bakover og roterte flyet, var det enda et helt minutt igjen til vi egentlig skulle ha pushet. Vel oppe, dro crewet i gang med servering, og det ble en cola, og en liten pose med potetgull. Helt greit på en såpass kort flight.

Det ble et par strafferunder rett nordvest av London, før vi etterhvert fløy på nordsiden av byen, gjorde en høyresving, tilsammen 180 grader, og landet på det som da skulle være 27L, før vi taxet bort til T5, og rundt på nordsiden, hvor innenriksgatene befinner seg. Vi var vel nå ganske tidlig ute, og både jeg og sidemannen i 1C var kjapt oppe, og flere var etterhvert klare til å storme ut. Samtidig stod crewet og kikket gjennom døra, og en passasjer småpratet litt med dem om at vi ikke måtte ankomme så tidlig neste gang, osv. (for å ikke komme for brått på gatepersonalet). Crewet kunne dog rapportere om at broa var på veg - før den plutselig stoppet. Det kom etterhvert beskjed fra cockpit, om at jenta som kjørte broa stod og vinket og veivet for å fortelle at den var blitt ødelagt. Det ble derfor litt mer venting, før vi kunne gå ut - bak. Så mye for å sitte het foran :rolleyes:

Kom oss så ut, over plassen, inn en dør, og opp en trapp, og litt bortover igjen, til en dame som scannet boardingpasset, opp enda en trapp (denne gangen av type rulle), og så var man i avgangsområdet - ingen security eller noen ting! Tuslet litt rundt, kikket bl.a. litt hos HMV, før jeg fant vegen mot loungen, hvor jeg nå planlegger å sitte en liten stund til. Avgang skulle vært 19:15, men siste sjekk på ba.com avslørte 19:47, så her har man god tid..

Snakkes plutselig igjen :)

Last edited:
Etter frokosten, ble det å ta det litt med ro på hotellrommet, surfe litt, og glo litt på tv. Var bl.a. noe veldig skummel barne-tv, med noen AA-batterier som ble skremt av et stor, farlig 9-volts batteri. AA-batteriene visste dog råd, og "satte seg i" en slags leke-Tyranosaurus Rex, og spiste opp 9-voltsbatteriet, så gnistene sprutet.

Tidenes sitat Martin! Håper jeg kan quote deg på den på noen eksterne sider...

Forresten er jeg veldig inspirert av å lese denne triprapporten. Såpass inspirert at det fyrer opp under min egen drøm om å gjøre noe lignende selv.

God tur når du kommer deg avgårde.

Tidenes sitat Martin! Håper jeg kan quote deg på den på noen eksterne sider...

Feel free. Om jeg kunne få be om en link til disse, sånn av ren nysjerrighet?
Ta det gjerne via PM
Forresten er jeg veldig inspirert av å lese denne triprapporten. Såpass inspirert at det fyrer opp under min egen drøm om å gjøre noe lignende selv.

Hyggelig å høre :)

God tur når du kommer deg avgårde.

Jeg også.. ETD ved første sjekk var 19:40 (mot STD 19:15), så 19:47, og nå viser den 19:55. Det skulle tilsi en ETA på OSL 23:01, og siste bussen hjem går 23:01. Nuvel, man har kjentfolk med bil og lappen som man har helgardert seg med, så det skulle ikke bli noe problem.

Feel free. Om jeg kunne få be om en link til disse, sånn av ren nysjerrighet?
Ta det gjerne via PM

Vel, det var twitter jeg tenkte på mest. Men der begrenser det seg til 160 tegn. Men jeg kan sikkert bruke deler av det og linke videre hit. Men skal sende deg en PM med info jeg.

Så..

Etter litt tid i loungen, med litt spising og brusdrikking (ok, en liten vodkaskvett oppi det siste Sprite-glasset - Sprite med sitronvodka og sitronskive. Ikke verst ;)), begynte det å nerme seg avgangstid for når flyet skulle ha gått. Det var som tidligere nevnt, litt forsinket, og nå varierte avgangstiden fra alt fra 19:55 til 19:59, og litt fram og tilbake mellom de klokkeslettene der :rolleyes:.
Jeg begyne nesten å føle meg litt rastløs nå - ville liksom komme meg avgårde, men det gikk jo ikke noe fly enda, og ei heller var det opplyst hvilken gate flyet skulle gå fra. Jeg gikk dog etterhvert, ny titt på HMV, men fortsatt ikke noe jeg hadde lyst på. Da var midlertid gate-info dukket opp, og jeg fant vegen til A8, hvor jeg lettere rastløs tuslet fram og tilbake og ventet på boarding - har en greie med at jg må ombord så tidlig som mulig - ja, jeg vet at flyet ikke går uten meg, og håndbagasjen jeg hadde med, fikk plass under setet, så det var ingen "krig" om hyllene for min del. Aner ikke hvorfor, bare er sånn.

Så begynte de tre damene å røre litt på seg - ei forsvant ned rulletrappa, og de to andre bemannet hver sin skranke, og hun ene vinket på han som hadde stått nærmest og ventet, og så var vi i gang. Turen første "Mr. Foss" kom her. Ja, jeg må innrømme at jeg er litt svak for å bli tiltalt ved navn - synes det bare er utrolig kult ^_^. Så ombord, hvor Cabin Service Director et-eller-annet (husker ikke navn, men hun var dame) fikk se BP, og kunne forklare meg at 2A var inn der, og til høyre, rad nummer to. Takk, det visste jeg ikke :rolleyes:. Kvinnelig CSD, og to mannlige flyverter jobbet på denne flighten, og CSD'en satte i gang foran, mens gutta holdt på bak. Først kom hun med drikketralla, og det ble champis på meg. Matbestilling ble også tatt opp samtidig, og maten ble så etterhvert bært ut til en og en. Stilig :). CE-kabinen var forøvrig på 7 rader, de to bakerset var helt tomme, men ellers var det godt belegg. Valgene var et-eller-annet-fisk, eller en kylling- og couscous-salat. Jeg klarer ikke helt å velge fisk, så det ble kyllingsalaten, som smakte helt greit. Nå var også den ene av gutta fra ET framme og hjalp "sjefen", og de to styret fram og tilbake med matbrett og brødkurven - ja, han to seg også tid til å spørre om han skulle hente en flaske til til meg - lenge før maten egentlig kom ^_^. Vet ikke om det var champisen som virket, eller om det var støyen, eller hva det var, men jeg syntes nesten jeg hørte et "Mr. Foss" da han kom med brødkurven også - det var nesten litt "creepy" :8:

For å rose pilotene litt også (samt anbefale BA til Polaris og andre med flyskrekk ^_^): Plutselig ristet det i flyet. Det var veldig kort, og plutselig, og minnet egentlig ikke om noe jeg hadde vært borti før, og må innrømme at jeg begynte å lure på hva det var - det kjentes nemlig ikke som vanlig turbulens. Da kom en av pilotene på PA, og kunne fortelle at vi hadde havnet "bak" et annet fly, og bak fly oppstod det wake-turbulense, og det var en sånn vi plutselig hadde dumpet borti. Så da visste vi det :)

Resten av flighten satt jeg og bælmet nippet til champis - fikk også sendt en skål ned til det tomme huset til bursdagsbarnet Bizflyer ;) - og etterhvert dukket Oslo opp på venstre side, kunne følge E6'en oppover, og plutselig lå OSL der. Man kom seg på nordsiden, tatt en 180-graders sving, og landet på 19L - samme bane som vi dro fra på lørdag. Den "flotte" tapen med norsk tale, sparte de seg heldigvis for, men burde noen kanskje fortelle BA at de "designated smoking areas" som de forteller om inne i terminalen ikke finnes? De brukte tre år på og oppdatere loungeinfoen sin. Røykeloven er vel enda eldre?
`
Inn til gate.. tja, en av de ytterste, var kjapt av, og kunne spasere rett bort til en dame som fikk se passet mitt, og slapp meg inn i landet. Gjennom der, var det å ta en kjapp telefon til en bekjent, og fortelle hvor i løypa jeg lå, sånn at han kunne fyre i gang bilen sin. En kjapp tur i tax-free'n er obligatorisk, og så var det å finne bagasjen, som skulle komme på bånd 9. Ingenting hadde skjedd, så jeg satte meg på det som er båns 10 (spesialbagasje) og ventet. Satt jo rett ved der bagasjen skulle dette nedpå båndet, så det var jo bare å reise seg og hente kofferten når den kom. Så begynte båndet å røre på seg, men ingenting kom ned fra båndet som kom ned fra taket. Først etter et par minutter, hørte jeg lyder av "fallende" kofferter et annet sted, og lærte da at bånd 9 har to slike "nedfallspunkt". Da jeg kom gående mot det andre, kom kofferten min andre vegen, som en av de første, så da virket jo pri-tag'en. Lurer på om jeg skal la den sitte på til neste gang, siden den tydeligvis virker ^_^.

Gjennom tollen på grønt. Det stod faktisk en toller der i dag, klar til å huke ut de han følte for. Ikke at jeg hadde noe å bli tatt for, men allikevel.. Pulsen økte littegrann, og jeg begynte å gå litt fortere, samtidig som jeg tenkte at det sikkert bare var dumt, for da så det mistenkelig ut... Og så hadde jeg kommet meg forbi han ^_^. Så var det å komme seg opp på avgang, og lete etter BMW'en til nevnte bekjente. Den kom trillende etter et par minutter, og etter enda 15 til, var jeg hjemme, og enig om at det hadde vært en fin tur ;)

Litt flere bilder ble det også:

IMG_0668.jpg

Martin koser seg på togtur med gratis drikke, snacks og wifi ;)

IMG_0670.jpg

Gratis eske med sinnsykt god sjokolade, som lå på hotellrommet i MAN. Rakk dessverre ikke å ta bilde før sjokoladen var borte.

IMG_0672.jpg

Soverommet

IMG_0675.jpg

Ene delen av "stua#..
IMG_0679.jpg

...og den andre, med den ene av to iMac'er som stod der.
IMG_0678.jpg

Og den andre.

IMG_0674.jpg

Maaaaaat!

IMG_0680.jpg

På vei ut av flyet på LHR. Legg merke til avstanden mellom broa og flyet, og at døra ikke er åpen.

Bra som vanlig Martin!

Den maten ser ut til å ha mer enn nok fett i hvert fall :p ;)

Det var ikke tilfeldigvis en 1-serie du ble kjørt hjem i?

Det var ikke tilfeldigvis en 1-serie du ble kjørt hjem i?

Jeg skal ikke skryte av at jeg fikk med meg hva slags BMW jeg ble kjørt i, men om du tenker på Mountaindew sin, så var det ikke den. Da hadde jeg skrevet:

Så var det å komme seg opp på avgang, og lete etter BMW'en til Mountaindew. Den kom trillende etter et par minutter, og etter enda 15 til, var jeg hjemme

Men siden det ikke var han, så valgte jeg å anonymisere vedkommende, siden han ikke har noen tilknytning til forumet, og ellers virker lite flyinterresert.

Last edited:
Ja, jeg er nok den eneste her som kjenner folk som ikke har noen voldsom interesse for fly :rolleyes:

Takk for flott rapport!! Ser ut som en artig tur!

Hvordan er det for øvrig meningen at man skal sitte og jobbe her? På stuebordet?
IMG_0679.jpg

Tja, ikke at jeg jobbet så mye, men syntes det fungerte helt greit å snu litt på skjermen, og sitte i stolen du ser øverst til høyre, med beina på bordet, og tastaturet i fanget. Bruken av musa måtte man omprovisere litt på siden av stolen, men det gikk.

Den på soverommet var verre: Der var hverken tastatur eller mus trådløse, så man måtte sitte på kanten av senge, og enten ha de liggende på bordet, eller på en liten krakk som stod under bordet - ledningene var ikke engang lange nok til at man kunne ha tastaturet liggende i selve senge.

IMG_0678.jpg

Back