Leveringer for Airbus og Boeing i 2011

Er det kun Lion Air Indonesia som tar imot 737-900ER nå?
Har bestillt 178 stk, og tror vi har rundt 50.
 
Er det kun Lion Air Indonesia som tar imot 737-900ER nå?
Har bestillt 178 stk, og tror vi har rundt 50.

Til nå i år har United/Continental fått levert 1 maskin, mens resten har gått til Lion.

Men salget har vært brukbart og United/Continental, Turkish, Alaska og ElAl har bestilt totalt 33 maskiner til nå i år
 
Last edited:
Airbus drar fra og leverte 50 fly i mai

319: 6
320: 26
321: 6
330-200: 5
330-300: 4
380: 3

Til nå i 2011

319: 19
320: 127
321: 24
330-200: 18
330-300: 21
380: 8

Totalt: 217
 
Airbus leverte 41 fly i juni

319: 4
320: 23
321: 5
330-200: 2
330-200F: 1
330-300: 4
380: 2

Jan-jun 2011
319: 23
320: 150
321: 29
330-200: 20
330-200F: 1
330-300: 25
380: 10
 
Boeing leverte 42 fly i jui

737-700: 4
737-800: 25
737-900ER: 3
767-300F: 2
777-200LR: 1
777-300ER: 4
777F: 3

Totalt til naa i 2011: 222

737-700: 22
737-800: 150
737-900ER: 9
767-300ER: 5
767-300F: 4
777-200LR: 3
777-300ER: 25
777F: 4
 
Ja det går stærkt hos de 2 konkurrenter...
produktions raten er høj,og det er kvalitet de leverer
Hilsen Ole
 
Bra av Boeing å levere flere enn Airbus, og i tillegg monteres 787 på løpende bånd...
Noen som vet hvor mange 787 som blir levert i år? Eller ca?
 
Da presenterte Boeing sine juli leveringer og de klarte 38 fly i juli

737-700: 6
737-800: 21
737-900ER: 2
767-300ER: 1
767-300F: 1
777-200LR: 1
777-300ER: 4
777F: 2

Totalt til naa i 2011: 260

737-700: 28
737-800: 171
737-900ER: 11
767-300ER: 6
767-300F: 5
777-200LR: 4
777-300ER: 29
777F: 6
 
Airbus leverte 40 fly i juli

319: 10
320: 18
321: 4
330-200: 3
330-200F: 1
330-300: 2
380: 2

Jan-jun 2011
319: 33
320: 168
321: 33
330-200: 23
330-200F: 2
330-300: 27
380: 12

Totalt: 298
 
Last edited:
Airbus leverte 36 fly i August

319: 4
320: 20
321: 6
330-200: 2
330-200F: 1
330-300: 3
380: 1

Jan-aug 2011
319: 37
320: 188
321: 39
330-200: 25
330-200F: 2
330-300: 30
380: 13

Totalt: 334
 
Og Boeing klarte 48 leveringen i august

737-700: 8
737-800: 29
737-900ER: 1
767-300ER: 2
777-200LR: 1
777-300ER: 5
777F: 1

Til nå i år
737-700: 36
737-800: 200
737-900ER: 12
767-300ER: 8
767-300F: 5
777-200LR: 5
777-300ER: 34
777F: 7

Totalt: 308


Neste måned kan man også forvente de første 747-8F og den første 787
 
Airbus leverte 40 fly i september:

319: 3
320: 24
321: 5
330-200: 4
330-200F: 1
380: 3

Jan-aug 2011
319: 40
320: 212
321: 44
330-200: 29
330-200F: 3
330-300: 30
380: 16

Totalt: 374
 
Boeing leverte 41 maskiner i september, inkludert den først 787

737-700: 4
737-800: 23
737-900ER: 3
767-300ER: 1
777-200LR: 1
777-300ER: 4
777F: 2
787-8: 1

Til nå i år
737-700: 40
737-800: 223
737-900ER: 15
767-300ER: 9
767-300F: 5
777-200LR: 6
777-300ER: 38
777F: 9
787-8: 1

Totalt: 349
 
Klarer Boeing å gå forbi Airbus i år, siden de har noen 787 + 748 stående på vent?

Problemet er at det uansett er snakk om få maskiner og færre en hva Boeing tidligere har annonsert. Med 787 blir det trolig bare en håndfull de klarer å levere og det ser stadig mørkere ut for 747-8F også. Problemet er at kundene rett og slett ikke ønsker de første produksjonsmaskinene pga overvekt og dårligere motorer.

Blant annet har Atlas kansellert de tre første maskinene selv om de er ferdigbygget og Cargolux som er launch customer krangler videre med med både Boeing (overvektig fly) og GE (dårlige motorer) om prisen på de første maskinene
 
Er 340-serien til Airbus helt ute av markedet? Ser ikke ut til at det er noen som kjøper den lenger. Noen som vet hvorfor?
 
Den er utkonkurert av 777 og 330

Mer presist, så er vel 342 og 343 utkonkurrert av 332 og 333 fordi få operatører har bruk for den ekstra ytelsen 340 har i form av høyere nyttelast og lenger rekkevidde, samtidig som 340 er noe dyrere og har noe høyere drivstofforbruk enn 330 på de fleste strekninger. 345 og 346 har likeledes noe dårligere driftsøkonomi enn 777. Det er vel kanskje først og fremst fordi det er lettere å presse inn ekstra passasjerer på en 777 enn et 340-skrog med samme lengden, siden 777 normalt sett har minst ett sete ekstra i bredden på økonomi i forhold til 340. I tillegg spares det vel en del drivstoff på 2 vs 4 motorer, muligens er det også noe i aerodynamikken som taler for 777. Det finnes grundigere forklaringer på alt dette i andre tråder, prøv et søk! Noen antyder vel også at forskjellene i driftsøkonomi mellom 340 og 330/777 ikke er så store som "alle" skal ha det til, bare man har den riktige ruten. Per nå ser det ut til at de fleste operatører mener de har så mange 340 som de trenger, og venter vel heller på 350 for å få egenskaper utover det man har på 330.

Personlig synes jeg det er veldig synd at 340 er på vei ut; flotte fly rent utseendemessig, flust med 2-setere på økonomi (for oss som liker det), generelt god komfort og ikke minst en viss ekstra sikkerhet i at den faktisk har fire motorer (ja, jeg vet at dette ikke tillegges veldig mye vekt nå til dags, men lell).
 
Back
Top