Leiebil i USA

Har noen erfaring med Fox på LAX? Har bestilt leiebil fra Europcar, og da er det visst Fox som er lokal agent. Det som gjør meg skeptisk (og spent) er prisen, har reservert en Premium Elite (UDAR) «Mercedes-Benz C300 3.0 or similar» til $390 for fem døgn, noe jeg syns virker litt for billig…

Har noen erfaring med Fox på LAX? Har bestilt leiebil fra Europcar, og da er det visst Fox som er lokal agent. Det som gjør meg skeptisk (og spent) er prisen, har reservert en Premium Elite (UDAR) «Mercedes-Benz C300 3.0 or similar» til $390 for fem døgn, noe jeg syns virker litt for billig…

Er ikke nødvendigvis noe skummelt med dette - Sixt ligger kanskje 20% over på samme kategori (BMW 3 serie)

Eneste merkelige er betegnelsen - C300 er ikke en 3.0

Jeg holder meg langt unna Fox, i tillegg til mange av disse «nye» selskapene. Vet ikke om det blir bedre om du betaler alt av forsikringer som nordmann. Jeg betaler de aldri, min bilforsikring dekker leiebil, samme med kreditt kortet.
Disse har historie med og etter fakturere for skader som ikke skjedde. Om du bruker de, så ha forsikring og ta bilder av hele bilen, både før og etter.
Sixt er veldig bra og seriøse. De er veldig billige om de har mye biler, ikke når det begynner og bli lite.

Jeg holder meg langt unna Fox, i tillegg til mange av disse «nye» selskapene. Vet ikke om det blir bedre om du betaler alt av forsikringer som nordmann. Jeg betaler de aldri, min bilforsikring dekker leiebil, samme med kreditt kortet.
Disse har historie med og etter fakturere for skader som ikke skjedde. Om du bruker de, så ha forsikring og ta bilder av hele bilen, både før og etter.
Nå er vel CDW og LDW lovpålagt for utlendinger i USA, så eneste ekstra forsikringer de kan pushe er unødvendig dilldall. Og jeg er uansett sikret for egenandel både gjennom kredittkort og reiseforsikring, så er lite bekymret for den delen. Leser en del positivt om Fox etter at de ble kjøpt opp av Europcar, så er først og fremst interessert i førstehånds opplevelser og ikke generelle betraktninger om «billigselskapene» 😅

Alltid bestill gjennom norske sidene til ting og tang så er alt av det du trenger av forsikringer inkludert. Og så kan du få hjelp "hjemme" om det skulle være noe tull (det kom godt med da Sixt prøvde å fakturere meg for bensin selv om jeg hadde fylt opp). Hadde kvitteringen for bensinstasjon rett ved ja LAX, og kravet ble droppet da jeg klaget "hjem".

Føler ofte det alltid er noe muffens med disse leiebilselskapene uavhengig om de er store eller små.

Poenget er ikke at de pusher forsikringer, det gjør alle. Poenget er at noen av de billige kommer senere med at du forårsaket skade. Dette var mange for noen år siden, håper det er blitt bedre. Som regel kun den som var halve prisen av den nest billigste.

Jeg bestiller old school fra det norske kundesenteret til Sixt hvor de legger med minimumforsikringer så man kan bare si nei, nei og nei (selv i Miami hvor de pusher veldig)

Det var ekstremt fet bilpark på Sixt Lax nå og ny veldig proff avdeling med masse ansatte, kaldt vann osv. De hadde mange G Wagon, BMW XM (har ille sett den en gang i Norge) X7, 850 osv. Så ut som en bilutstilling.

Eneste var at de var skikkelig kjipe på oppgraderinger så med jukse-Platinum og bestilt X5 så ble det X5. Skulle vi opp til Escalade så var det 100 dollar dagen (turte ikke spørre om G Wagon en gang) Dragen ga også full upgrade-nekt.

Jeg bruker og Sixt mye, veldig bra. Samme med alle de kjente og de i midten som Enterprise, Thrifty, National og National. Alle trygge valg.

Kanskje ikke helt sammenlignbart, men var i Canada/Toronto i januar. En av de andre i reisefølget hadde booket leiebil gjennom Europcar. Europcar bruker en samarbeidspartner ved navn Routes. Ikke kontor på flyplassen, måtte vente over en halvtime på en shuttlebuss som tok oss til et kontor flere km fra flyplassen. Ikke spesielt hyggelige folk, men vi fikk da en bil til slutt. Usikker på hvilken kategori som var bestilt, men vi fikk en utrolig kjip Ford Escape med 3 sylindret motor… Hele bilparken der bar preg av stusselige biler, mye Ford og Hyundai. Men ellers ikke noe problemer med betaling eller skader/scams.

På USA leiebil nå så er faktisk booking via SAS uten tvil det rimeligste per i dag. Vi har en booking der nå på AVIS, ATL og Tahoe i 23 dager, og det kommer på "bare 18.000" som er langt under de fleste. I den summen er forsikringene man må ha, ekstra fører, President fordelene (de ber om medlemskapsnummer i bookingen og da kunne man printe ut en upgrade voucher) samt 7000 eurobonsupoeng. Helt andre priser enn på Expedia, Rentalcars, Finn osv.

Så da ligger den inne (samt en X5 hos Sixt på 26.000) - da kikker vi innom Sixt skranken på vei til Avis og ser om de kan finne noe svine-tøft til lavere pris (dette trisket fungerte på TPA) eller så blir det Chevyn.

Priser på leiebil blir jeg aldri klok på. For mine leier er det ofte berg-hansen (firmaavtale) eller sas som er billigst. Men det er helt tilfeldig, selv på "samme leie" som tidligere. Men SAS opplever jeg som ganske ok priset, stort sett mye billigere enn direkte fra selskapet selv.

På USA leiebil nå så er faktisk booking via SAS uten tvil det rimeligste per i dag. Vi har en booking der nå på AVIS, ATL og Tahoe i 23 dager, og det kommer på "bare 18.000" som er langt under de fleste. I den summen er forsikringene man må ha, ekstra fører, President fordelene (de ber om medlemskapsnummer i bookingen og da kunne man printe ut en upgrade voucher) samt 7000 eurobonsupoeng. Helt andre priser enn på Expedia, Rentalcars, Finn osv.

Så da ligger den inne (samt en X5 hos Sixt på 26.000) - da kikker vi innom Sixt skranken på vei til Avis og ser om de kan finne noe svine-tøft til lavere pris (dette trisket fungerte på TPA) eller så blir det Chevyn.

God formiddag fra Skaun!

Har selv booket 18 dager fra ORD i sommer, og fant kjapt ut at å booke via SAS sine sider var klart "billigst". Vi har booket en stor SUV 7 seter og betaler kr 16500 via AVIS. Skal sjekke det med Presidentfordeler, ikke fått noe upgradevoucher her... Hmm...

Ikke at vi er 7 pers nei, men har med svigermor og datter på tur, og de har kofferter større enn mange leiligheter...

Kim

God formiddag fra Skaun!

Har selv booket 18 dager fra ORD i sommer, og fant kjapt ut at å booke via SAS sine sider var klart "billigst". Vi har booket en stor SUV 7 seter og betaler kr 16500 via AVIS. Skal sjekke det med Presidentfordeler, ikke fått noe upgradevoucher her... Hmm...

Ikke at vi er 7 pers nei, men har med svigermor og datter på tur, og de har kofferter større enn mange leiligheter...

Kim

Sir - se i PMen din.

Priser på leiebil blir jeg aldri klok på. For mine leier er det ofte berg-hansen (firmaavtale) eller sas som er billigst. Men det er helt tilfeldig, selv på "samme leie" som tidligere. Men SAS opplever jeg som ganske ok priset, stort sett mye billigere enn direkte fra selskapet selv.

Noen som har fått til å endre en booking med SAS? Jeg ønsker å hente en bil en dag senere. SAS og Avis peker på hverandre og hvis jeg booker på nytt så blir en dag mindre 4000 NOK(!) dyrere.

Hvor er liksom stedet å bestille leiebil nå om dagen i USA? Har jo bestilt flybillett via SAS og det er jo mulig å bestille der, men leiebilselskapene direkte er kanskje bedre i de fleste tilfeller? er jo det jeg alltid har brukt å gjøre iallefall.

Direkte får man som regel best service, men bruker Expedia for og få oversikt på pris, tilgjengelighet og utvalg. Om prisen er stort sett lik så bestiller jeg direkte, men ofte er det halv pris gjennom Expedia, og da bruker jeg de.
Men vær varsom og se på total pris, det kan se en vei om du bare ser på dagpris og andre vei om du ser på totalen.

Hvor er liksom stedet å bestille leiebil nå om dagen i USA? Har jo bestilt flybillett via SAS og det er jo mulig å bestille der, men leiebilselskapene direkte er kanskje bedre i de fleste tilfeller? er jo det jeg alltid har brukt å gjøre iallefall.

Jeg ringer ofte de tre største direkte på bookingen i Norge, men sjekker også blant annet på SAS.no som noen ganger kommer bedre ut og har "all in". Prøver uansett å ende opp med at bookingen er direkte fra selskapet som gir en helt annen kundeservice. For eksempel Sixt som via kontoret i Norge etter tre minutter på telefonen hjalp meg til å få refundert over 4000 kroner jeg mente var urettmessig charget for upgrade.

Vær obs på at hva som er inkludert av forsikringer varierer fra år til år. Nå i sommer var faktisk ikke den dønn nødvendige tredjepartsforsikringen IKKE inkludert på Sixt.no som kan bli resten-av-livet-dyrt.

Back