USA Leiebil i USA

Hvordan er sesongen (if any) for leie av bil? Eller andre faktorer som spiller inn?

I mai/juni i fjor, en-veis leie ORD-EWR, ca 7000.-
I juni i år, en-veis leie ORD-LAX, ca 15.000.-
Planlagt lengde på leie er 3 dager mer i år men det forklarer ikke dobling av prisen.

Forklaring, tips, råd ???
 
Merket definitivt forskjell på sesong når jeg leide bil flere ganger i California ifjor. Stort prishopp fra april og mai, til juni, juli, august. I tillegg gjerne dyrere og dårlig med biler på mandager når forretningsfolk har booket de fleste bilene fikk jeg beskjed om.
 
Hvordan er sesongen (if any) for leie av bil? Eller andre faktorer som spiller inn?

I mai/juni i fjor, en-veis leie ORD-EWR, ca 7000.-
I juni i år, en-veis leie ORD-LAX, ca 15.000.-
Planlagt lengde på leie er 3 dager mer i år men det forklarer ikke dobling av prisen.

Forklaring, tips, råd ???

Pkt 1) Du sammenligner to forskjellige markeder (EWR og LAX)
Pkt 2) For enveisleie spiller sesong inn, særlig nord-syd, men også geografi (ref #1). Priser er også avhengig av tilbud/etterspørsel
Pkt 3) Det er vesentlig lenger ORD-LAX enn ORD-EWR (hint: bilen skal normalt tilbake ...)
Pkt 4) Alle bilene tilhører ikke Avis (eller Hertz el.l.) globalt, men det er uavhengige lokale utleiere og selskaper om opererer i et område. Dvs. at det er ikke alle biler som er tilgjengelig for enveisleie. Eks. er ofte enveisleie i CA, NV, AZ, OR, WA billigere/gratis enn om man skal lenger østover. Det betyr også at returtransport må kalkuleres inn.
Pkt 5) Noen selskaper har også restriksjoner på hvor du kan kjøre bilene og har tillegg om man skal ut over det.
 
Priser på leiebil i USA styres jo veldig av tilbud og etterspørsel.

Så forklaringen er ganske enkel: Den strekningen du ønsker å kjøre er jo Route 66 som er en av de mest populære roadtrips. Og de aller fleste ønsker å kjøre denne fra Chicago til Los Angeles og da skrur selskapene opp prisen på enveis leie der det er størst etterspørsel. På den prisen du har oppgitt er troligvis minst 500 USD + tax gebyr for enveisleie av bil i USA.

Et tips kan være å snu reiseruten så du starter i Los Angeles og avslutter i Chicago. Sjekket kjapt nå og det ser ut som du kan få bil helt uten enveisavgift og til rundt halvparten i pris da hvis du kjører "mot strømmen". Så leiebil selskapene tar rett og slett godt betalt for den retningen som er mest populær og så kjører andre prisbevisste kunder bilen tilbake igjen for de uten å betale for enveisleie.

Samme skjer i California i høysesong. Normalt er enveis leie gratis innenfor California, men siden flere ønsker å kjøre Highway 1 sydover enn nordover så har flere selskaper begynt å ta betalt for enveis leie fra San Francisco i Juli / August på grunn av den høye etterspørsel.
 
Da bukker og takker jeg for innspillene.
Skulle helt klart spurt her på forumet før vi booket billettene, da hadde vi nok reist motsatt vei.
 
Booket Avis fra San Fransisco til Los Angeles i går, jeg går ut i fra om det hadde kommet på gebyr for enveisleie, ville det ha stått i kontrakten, men det står det ingenting om.
 
Booket Avis fra San Fransisco til Los Angeles i går, jeg går ut i fra om det hadde kommet på gebyr for enveisleie, ville det ha stått i kontrakten, men det står det ingenting om.
Det ville vært inkludert/spesifisert, min erfaring er at det ofte ikke koster noe i CA/NV (dog finnes unntak, da gjerne på mer spesielle biler)
 
Tror det innen California ikke er lov, på samme måte som gebyr for ekstrasjåfør. Skal du ut av staten, er det annerledes.
 
Sixt på Miami har virkelig gitt opp, her blir man prakket på en Indisk SUV man må dasse rundt med i 22 dager.

7488D4CE-9257-41DC-9931-E08681F23921.jpeg
 
Det var frekt! ( og med norskt flagg, men det var vel ekstra service ?)

De er frekke som fy.. de prøvde til og med først å prakke på oss en Range Rover Sport men da sa dragen nok er nok. Norgesflagget er en lang leiebiltradisjon og blir alltid satt på umiddelbart. :cool:
 
Noen som kjenner til en eller annen «VIP» service for tilbakelevering av leiebil på MIA slik de har på NCE så man slipper shuttle (30-40 minutter ferie)?
 
Noen som kjenner til en eller annen «VIP» service for tilbakelevering av leiebil på MIA slik de har på NCE så man slipper shuttle (30-40 minutter ferie)?

Er ikke leiebilsenteret på MIA i gangavstand til terminalen? Var slik da vi leide hos Avis der i 2015. Opp og ned noen heiser og på div rulleband gjennom noen ganger.
 
Er ikke leiebilsenteret på MIA i gangavstand til terminalen? Var slik da vi leide hos Avis der i 2015. Opp og ned noen heiser og på div rulleband gjennom noen ganger.

Desverre heis, gå, tog, to-tre rullefortau, heis og gå. Med åtte kofferter er det ikke noe problem, men ukomfortabelt :)
 
Hvilke utleiere er det som har de feteste Amerikanske bilene i USA generelt, og Las Vegas spesielt?

Tenker da på biler med skikkelig med hester, godt fraspark og tar seg noenlunde bra ut på bilder.

Ford Mustang, Chevrolet Corvette og Camaro, Dodge Challenger etc.

Tysk muskelbil har jeg selv, så det er ikke så interessant å leie i USA, det er kjekkere på Autbahn i tyskland.

Japansk rakett kan vurderes hvis det er å oppdrive.

På forhånd takk
 
Vi leide vanlig Mustang hos Avis sist uke.
Hentet bilen på MGM Park ( Gamle montecarlo på siden av NYNY)
Veldig greit å hente bil der kontra Avis med flyplassen ( shuttle + kø+ mas)
Her kan du selfølgelig kun velge mellom klassene til Avis.


Hvis du er på jakt etter Lambo, Ferrari, Porche etc fins det flere utleiere langs stripa og de koster ca $100 / Timen.

Vet det er en utleier mellom Encore og Circus Circus
 
Vi leide vanlig Mustang hos Avis sist uke.
Hentet bilen på MGM Park ( Gamle montecarlo på siden av NYNY)
Veldig greit å hente bil der kontra Avis med flyplassen ( shuttle + kø+ mas)
Her kan du selfølgelig kun velge mellom klassene til Avis.


Hvis du er på jakt etter Lambo, Ferrari, Porche etc fins det flere utleiere langs stripa og de koster ca $100 / Timen.

Vet det er en utleier mellom Encore og Circus Circus

Takk for tips om å hente bilen i byen.

De italienske hingstene blir nok for dyre ja, så det er amerikanske muskelbiler jeg har i tankene.

Er det "Miljøvenlig" Mustang når en bare velger Mustang hos f.eks AvIS, eller er det værsting versjonen?
 
Jeg har idet siste benyttet Alamo. "Vanlig" Mustang eller tilsvarende ved bestilling og så en liten oppgradering når jeg henter. Hadde en Mustang convertible GT for et par uker siden, men hvis ikke man trenger plass ville jeg heller tatt en Camaro. Synes den er både bedre å kjøre og bedre kvalitetsmessig.
 
Back
Top