Leiebil i Europa

De store har jeg stort sett gode erfaringer med de store. Tror jeg har brukt Sixt noen ganger, med det er lenge siden. Det varierer om jeg tar full dekning eller ikke, litt avhengig av hvor vi skal. Her i Polen har jeg sluttet helt å bruke tredjepartsider etter flere tilfeller av «skader» eller «ekstra rengjøring» som jeg ikke hadde forårsaket. Budget var håpløs en gang, i Salzburg, men alle kan ha en dårlig dag. «Disputed charge» gjorde at de sluttet å ignorere meg og godtok å diskutere, og da innrømmet de at det var en «intern misforståelse».

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Leide bil fra Hertz ett døgn i Verona i vinterferien og fikk et bilmerke jeg aldri hadde hørt om, Lynk & Co, eller no.

Vi ble oppgradert til Lynk & Co i Napoli i 2022…helt grei asiat for en dagstur rundt Amalfi Men med mine 1,91 så slet jeg litt med sittekomforten.

Skal for første gang siden før COVID ut på tur med leiebil i Europa og i den sammenheng er jeg litt usikker på hva man i 2024 bør sørge for å ha dekket av forsikringer på en leiebil?

Bilen er leiet gjennom Alamo som vel er en del av Europecar om jeg forstått ting riktig, men booket gjennom rentalcars.com som igjen vel er en del av booking.com?

Jeg spurte rentalcars.com om de kunne spesifisere hvilke forsikringer som er inkludert og fikk følgende til svar. Tenkte jeg kunne høre her inne om dette ser "greit" ut eller om det anbefales å oppgradere forsikringen utover det som fremgår i svaret under?

Turen går fra CDG til BOD over 4 dager.

Forstår det slik at du har spørsmål angående forsikringen som er inkludert i leieprisen.

Det står følgende om ansvars forsikring: "Dekker sjåførens ansvar for eventuelle personskader og skader på eiendom som omfattes av forsikringspolisen. Den dekker ikke skader på sjåføren eller leiebilen. Denne dekningen er gyldig kun så lenge du overholder vilkårene i leieavtalen." Dette er den informasjonen som bilutleier har sendt oss i betingelsene. Ettersom det er en forsikring som er inkludert i leien, vil jeg anbefale deg at du tar kontakt med Alamo PNE hvis du trenger mer spesifikk informasjon. Kontakt informasjonen vi har på de i systemet er følgende telefon nummer: +33148626581.

Det vil også si at det ikke dekker skade på sjåføren eller leiebilen. Når det gjelder kaskoforskring så er det følgende: Hvis bilens karosseri blir skadet i løpet av leieperioden, betaler du kun en egenandel for reparasjoner som dekkes av forsikringspolisen. Denne dekningen er kun gyldig dersom du overholder vilkårene i leieavtalen. Den dekker ikke andre deler på bilen (som glass, dekk, interiør, tak eller understell), eller avgifter/gebyrer (som bilberging og annet), eller tilleggsutstyr og annet inne i bilen (som barneseter, GPS-enheter eller personlige eiendeler).

Personskade på sjåfør er ikke inkludert i noen av forsikringene som er inkludert i leieprisen.

Last edited:
Din standard reiseforsikring dekker skade på sjåfør.

Pleier å betale med et kort som har egenandel-forsikring på leiebil.

Personlig tar jeg ikke noen ekstra forsikringer i EU/US.

Takker så mye for svar. Det var dette med eventuell skade på annen person og annen persons eiendom jeg i grunn ble mest usikker på, det fremgår jo da «Dekker sjåførens ansvar for eventuelle personskader og skader på eiendom som omfattes av forsikringspolisen». Det er da altså dekkende nok?

Wow leiebilprisene i Tromsø er WILD. 16k for 1 uke stasjonsvogn. Yeah no thanks.

Prøv Rent-a-Wreck, det berget oss i fjor sommer. Ca halve prisen av de andre selskapene. Helt ok to år gammel Opel et-eller-annet med fem dører.

Nå står valget mellom Lancia Ypsilon og Fiat 500 hvor jeg helt klart ønsker meg førstnevnte. Avis, Europcar og Hertz er identiske på pris pr døgn ut i fra Bari jernbanestasjon om 15 dager…

Med storebror-utgaven av 500 reservert, blir det interessant å se om man ender opp med noe "tilsvarende" eller får muligheten til å grafse litt i oppgraderingsutvalget. Noe lokalt produsert eller tegnet er det uansett lov å håpe på.

Leiebil hos Hertz. Er denne "Super-Cover" forsikringen et must? 4000kr ekstra eller 5000kr gjennom SAS for 8 dager.

Takk. Tenkte i utgangspunktet at det skal holde, får sjekke opp vilkårene.

Hadde i fjor en situasjon med en leiebil som ble retunert der utleier hevdet å oppdage en skade på plastgrillen. Jeg hadde da heldigvis betalt 1300kr ekstra i en eller annen forsikring, så da var det ikke noe å bry seg med.

Så det er jo liksom det som er det verste at det skal være en eller annen matriell-filleskade på bilen som vil koste.

Takk. Tenkte i utgangspunktet at det skal holde, får sjekke opp vilkårene.

Hadde i fjor en situasjon med en leiebil som ble retunert der utleier hevdet å oppdage en skade på plastgrillen. Jeg hadde da heldigvis betalt 1300kr ekstra i en eller annen forsikring, så da var det ikke noe å bry seg med.

Så det er jo liksom det som er det verste at det skal være en eller annen matriell-filleskade på bilen som vil koste.

Har ikke alle ordentlige helårs reiseforsikringer egenandelsdekning på leiebil? Min gjennom DNB og Fremtind har hatt dette i en årrekke.

Slik jeg forstår det så forsikrer Mastercardet egenandel inntil 20 000. Avis har en egenandel på 23 000 og Hertz på 34 000 på "små SUVer".

Ringte DNB for å få litt mer klarhet i denne dekningen, men vedkommende jeg fikk snakke med hadde lite å komme med utover det som står skrevet på nett, så ble ikke noe særlig klokkere.

Det viktigste er selvfølgelig forsikring mot skader på 3 part, men så er det som allerede nevnt fryktelig ergelig dersom det er en filleskade på bilen som ender opp med å koste flere tusen.

Da er jo det nesten verdi i å betalte 3-4 lapper for en sånn idiotforsikring gjennom utleier når man først skal være på veien i over en uke.

Ser ellers at man får en bedre pris når man booker gjennom avis.com sammenliknet med avis.no. Men på .com får ikke man opp denne idiotforsikringen som et alternaltiv, det gjør man på .no. Noen som har noe erfaring med valg av Avis side?

Nå er det vel et år siden jeg har leid bil.
Benyttet meg nå forleden av SAS sitt tilbud med Sixt som ga 1500 nivåpoeng for 3 dagers leie i Tysklan i februar.

Men herreminhatt som prisen på ekstra forsikring har gått opp siden sist.

Hvis man vil unngå en egenandel på 1600 euro (ca 19000 kr) så må jeg ut med 1800 kr. For 1000 kr kan jeg få en egenandel på 1000 euro. Dette er mer enn en dobling siden sist jeg leide bil. Sjekket også for mindre biler og prisen var den samme. Før har det vært differensiert.

I Tyskland har de også innført enveisgebyr på 150 euro. Det hadde de ikke før. Men det er jo fortsatt billig i forhold til i NOrge hvor tilsvarende er 3500kr.....

Ting har blitt dyrt ja....

Slik jeg forstår det så forsikrer Mastercardet egenandel inntil 20 000. Avis har en egenandel på 23 000 og Hertz på 34 000 på "små SUVer".

Ringte DNB for å få litt mer klarhet i denne dekningen, men vedkommende jeg fikk snakke med hadde lite å komme med utover det som står skrevet på nett, så ble ikke noe særlig klokkere.

Det viktigste er selvfølgelig forsikring mot skader på 3 part, men så er det som allerede nevnt fryktelig ergelig dersom det er en filleskade på bilen som ender opp med å koste flere tusen.

Da er jo det nesten verdi i å betalte 3-4 lapper for en sånn idiotforsikring gjennom utleier når man først skal være på veien i over en uke.

Ser ellers at man får en bedre pris når man booker gjennom avis.com sammenliknet med avis.no. Men på .com får ikke man opp denne idiotforsikringen som et alternaltiv, det gjør man på .no. Noen som har noe erfaring med valg av Avis side?

Booker du på norsk side er det du trenger av forsikringer inkludert, ryktene siser at du får god pris om du booker gjennom sas dot no om dagen.

Ville ikke turt å booke via utenlandske sider uten en kredittkortforsikring som dekker alt på leiebil opp til XXX kroner. Noen Amex kort har dette om 75% av hele reisen er betalt med kortet.

Som eksempel tilbyr SIxt-appen rimeligste pris uten noen forsikringer for utleie i USA. Da er man fått gjeldslave resten av livet om noe går galt.

Takk. Får undersøke dette med avis.no/com litt nærmere.

Gjennom SAS kommer bilene ut rundt 1000kr dyrere enn direkte hos Avis eller Hertz. I tillegg så vil denne idiot forsikringen bli enda 1000kr dyrere gjennom SAS.

Last edited:
Takk. Får undersøke dette med avis.no/com litt nærmere.

Gjennom SAS kommer bilene ut rundt 1000kr dyrere enn direkte hos Avis eller Hertz. I tillegg så vil denne idiot forsikringen bli enda 1000kr dyrere gjennom SAS.

Jeg booket som sagt under tilbudet i januar. Da var prisen hos SAS 250 kr dyrere enn direkte hos Sixt i Lux klassen. Greit å betale det mer for 1500 nivåpoeng. At man i tillegg kjøpte forsikring ga 750 nivå poeng ekstra. Når vi nærmer oss 20k i egenandel blir det drøyt å ikke ta når man ikke har forsikring som dekker det. Jeg mistenker leiebilselskapene for å sette prisen så høy nettopp for å selge denne forsikringen.....

Back