EUR Leiebil i Europa

Clioen ble en BMW 1-serie. Som vel har enda mindre bagasjerom enn Clio. Men fikk plass til alt og alle for det ;)

3b3d6b33c51f16b17905b089a39ada92.jpg

Last edited:
Sjømannsupgrade hos Sixt Tromsø, fra Toyota RAV 4 til en fullutstyrt spillerny Volvo XC60. Godkjent. Allikevel fillifjong-dyrt med 6000kr OG selv med to kredittkort tar de nå full kausjon på 1500EUR eller noe i den duren (åpenbart at jeg ikke har vært økonomisjef denne ferien :D ). Virker som de har problemer med at turistene ikke betaler for skadene de påfører bilene.

Da får jeg se hva Enterprise definerer som Golf eller lignende når jeg henter den ut i Bergamo om en drøy måned.

Nå mener jeg det nok er galskap å leie bil i Italia - et land med en litt annen trafikkultur enn her på berget og ikke minst at det går tog "overalt"

Jeg har kjørt leiebil i Italia, dog bare fra Brennerpasset til Val Gardena og tilbake. Helt greit og ukomplisert.

Å skulle kjøre bil i Roma eller Napoli derimot kan vel best beskrives som ekstremsport for viderekommende.

Har kjørt både i Roma og Napoli…og klarer du gatene rundt Oslo S så klarer du disse italienske byene også. Eneste som eventuelt stopper meg for å kjøre i Italia er inntaket av vin til lunsj….selv om jeg ser at selv prester kan ta et glass eller to for så å kjøre videre.

Da får jeg se hva Enterprise definerer som Golf eller lignende når jeg henter den ut i Bergamo om en drøy måned.

Og det ble en «Fiat-Jeep» i form av Jeep Avenger. Strengt tatt er det vel en litt forvokst Peugeot 208 «i bunn». Men vi fikk plass til 4 stykker og bagasje.

1.2l bensin lager ikke akkurat gummispor når jeg gir gass ut fra bomstasjonene, men før nå pisket den opp i 150 som cruise fart på autostradaen. Dog lager blinklysene mye bråk og den er litt for ivrig til å nevne hva den teoretiske fartsgrensen er.

Ellers så lurer jeg på når bilutleie i Italia skal gå inn i 2025 og den digitale tidsalderen? Selv om jeg hadde fylt ut diverse personlig info ved bestilling, så skulle alt fylles ut på papir ved ankomst. Som manuelt så skulle scannes sammen med ID og fører kort. Før jeg fikk en papirlapp som skulle leveres på utleveringskontoret ved parkeringsplassen hvor jeg fikk nøkkelen.

IMG_1735.webp

Alamo sin VW T-Roc var en Ford Puma som lager enda færre gummispor med 1L bensin. Null problem å kjøre i italienske hastigheter selv om det er mye pling plong om jeg kommer et par tre kmt over den skiltete fartsgrensen. Ignorerer jeg den for my maser den om driver fatigue og et bilde av en kaffekopp...
Men fikk lett plass til baggasje og fire stk, inkludert to stk i større og mindre bilstoler. Ellers glad for at jeg pungent ut for automatgir, da jeg er blitt litt bedagelig etter å kun ha kjørt elektrisk de fire siste årene

Og det ble en «Fiat-Jeep» i form av Jeep Avenger. Strengt tatt er det vel en litt forvokst Peugeot 208 «i bunn». Men vi fikk plass til 4 stykker og bagasje.

1.2l bensin lager ikke akkurat gummispor når jeg gir gass ut fra bomstasjonene, men før nå pisket den opp i 150 som cruise fart på autostradaen. Dog lager blinklysene mye bråk og den er litt for ivrig til å nevne hva den teoretiske fartsgrensen er.

Ellers så lurer jeg på når bilutleie i Italia skal gå inn i 2025 og den digitale tidsalderen? Selv om jeg hadde fylt ut diverse personlig info ved bestilling, så skulle alt fylles ut på papir ved ankomst. Som manuelt så skulle scannes sammen med ID og fører kort. Før jeg fikk en papirlapp som skulle leveres på utleveringskontoret ved parkeringsplassen hvor jeg fikk nøkkelen.

View attachment 56735
Går fint å skru av varsling for fartsovertredelse…er visstnok et nytt krav om at bilene må ha dette. Men som sagt skru av…det gjør vi hver dag her hjemme.

Håper på en Jeep Avenger i juli når vi skal utforske Gargano i 4 dager. Resten av turen satser vi på tog.

Sixt skulle bare scanne førerkort og ID, og en enkel underskrift på skjermen så fikk jeg en lapp hvor jeg hentet ut nøkkel i en nøkkelboks i parkeringshuset. Må sies å være innafor det.

X3 på Linate ble forøvrig til en sedan Audi A6 quattro diesel-V6 forrige uke. Var en grei bil å farte rundt i det. Bagasjemessig ville det vært en nedgradering, men vi hadde ikke så mye bagasje så det var helt fint.

Sixt skulle bare scanne førerkort og ID, og en enkel underskrift på skjermen så fikk jeg en lapp hvor jeg hentet ut nøkkel i en nøkkelboks i parkeringshuset. Må sies å være innafor det.

X3 på Linate ble forøvrig til en sedan Audi A6 quattro diesel-V6 forrige uke. Var en grei bil å farte rundt i det. Bagasjemessig ville det vært en nedgradering, men vi hadde ikke så mye bagasje så det var helt fint.

Som mangeårig Audi A6 eier: nedgradering? En BmW X3 (om det er det du mener) har stort sett° et tilsvarende/mindre baggasjerom enn A6en.

°siden pedantisme er sterkt utpreget markerer jeg allerede med: ja det finnes noen unntak men de er såpass små at jeg vil påstå det allikevel ikke kan kalles nedgradering.

• Like
Reactions: EB
Google melder om at A6 sedan har noen liter mindre bagasjerom enn en X3 ja. Nå har nok A6 sedan litt lengre bagasjerom, men jeg syns det er lettere å stable bagasje i en SUV/stasjonsvogn. Utleieren sa selv at hvis vi hadde mye bagasje så kunne vi få X3'n heller - så det må jo være noe med det.

Uansett var A6'n mer enn stor nok for baggen med turutstyr og kofferten vår.

Google melder om at A6 sedan har noen liter mindre bagasjerom enn en X3 ja. Nå har nok A6 sedan litt lengre bagasjerom, men jeg syns det er lettere å stable bagasje i en SUV/stasjonsvogn. Utleieren sa selv at hvis vi hadde mye bagasje så kunne vi få X3'n heller - så det må jo være noe med det.

Uansett var A6'n mer enn stor nok for baggen med turutstyr og kofferten vår.
Den logikken ser jeg ikke, i hvertfall ikke slik vi pakker. En stasjonsvogn hos oss sluker vesentlig mer bagasje enn en SUV i «samme» størrelse.

Den logikken ser jeg ikke, i hvertfall ikke slik vi pakker. En stasjonsvogn hos oss sluker vesentlig mer bagasje enn en SUV i «samme» størrelse.
Jeg syns det er lettere å pakke i en stasjonvogn eller SUV enn i en sedan ja. Litt usikker på hvorfor du setter en stasjonsvogn opp mot en SUV når jeg snakker om sedan, men jeg er ikke uenig i at man fort kan presse inn mer i en stasjonsvogn enn i en "tilsvarende" SUV.

Det kan godt være at noen syns sedan er mer praktisk bagasjemessig enn en stasjonsvogn eller en SUV, men jeg syns ikke det.
Men alle velger da en X3 over en A6 10-av-8 dager???
Tja, for min del så hadde det ikke fryktelig mye å si all den tid de ikke hadde en Alfa Stelvio inne, så da falt valget på noe så banalt som hvilken som hadde størst motor. Siden X3en var en 2-liter så ble det A6!

Back