Leiebil i Europa

Det gir absolutt mening. I dette tifelle kommer dessverre SIXT ganske så mye dyrere ut enn Hertz og Avis gjennom SAS.

Vedlagt snipper av de ulike forsikrings alternaltivene gjennom SAS og direkte gjennom Hertz på samme bil.

Som nevnt så dekker tilsynelatlende DNB MC kun egenandel opp til 20k.

Kjøper man en av disse nokså dyre forsikringene gjennom direkte gjennom bestilling, så vil de vel neppe plage deg om det skulle være en filleskade på bilen i tillegg til at alt annen av nødvendige forsikringer skal være good?

Attachments

• SAS-HERTZ.PNG
    SAS-HERTZ.PNG
    21.1 KB · Views: 640
  • HERTZ.PNG
    HERTZ.PNG
    61.9 KB · Views: 632
Har leiebilselskapene skrudd opp egenandel så kredittkort ikke vil dekke hele beløpet lenger, og leiebilselskapene da kan selge ekstradekning igjen?

Har leiebilselskapene skrudd opp egenandel så kredittkort ikke vil dekke hele beløpet lenger, og leiebilselskapene da kan selge ekstradekning igjen?

Det synes jeg det virker som også, faktisk. Egenandelforsikring har blitt nærmest ubrukelig.

Det synes jeg det virker som også, faktisk. Egenandelforsikring har blitt nærmest ubrukelig.
Det å betale seg ut av egenandel fines i mange varienter i forskjellige bransjer/foreninger. Historien viser ofte at det medfører mer skade og høyere kostnader/ulemper som da fordeles på alle, og ikke bare de som volder skade. Ikke overrasket...

I år blir det i tillegg til tog også litt leiebil i Italia. Både 4 dager i Puglia og et døgn i Roma. Begge steder har vi null bagasje som skal være med i bilen…så da blir det Lancia Ypsilon, Fiat 500 eller Fiat Panda. Er jo så billig at det er rent morsomt - sjarmen er bonus:-)

På Island hadde jeg nok gått for 4x4 - og hos leiebilselskapene får du disse fra den minste japanske til den største amerikanske:-)

Huff og huff:-( Kjører rundt i en kinesisk MG3 og selv om jeg prøvde alt jeg kunne å downgrade meg til en Fiat Panda (de som hadde bestilt den kunne ikke kjøre automatikk) MG har grei plass, mest av alt har de plass til veldig mye plastikk. Seter som nok passer for folk som er 1,60 og lavere… Nevnte jeg huff og huff…. Heldigvis har vi garantert Alfa i Roma:-)

Leiebil i Roma med garantert Alfa Romeo Junior electrica- ble det ikke noe av. Europcar hadde ikke klart å lade den fra dagen før. Fikk tilbud om Audi A3 og da hun så ansiktsuttrykket mitt så skjønte hun fort at det var feil. Jeg ba ment om å få downgrade til en Fiat 600 som var fin og morsom så lenge det varte…vi fikk unnagjort besøk hos optiker og på veien videre så punkterte vi på landsbygda. Bilen ble hentet av servicebil, vi av gode venner og vi fikk vil en enda bedre dag en planlagt. Avsluttet med regionalt tog inn til Roma med gamle stålvogner på kvelden - så ble ektemannnen fornøyd også.

Leiebil i Roma med garantert Alfa Romeo Junior electrica- ble det ikke noe av. Europcar hadde ikke klart å lade den fra dagen før. Fikk tilbud om Audi A3 og da hun så ansiktsuttrykket mitt så skjønte hun fort at det var feil. Jeg ba ment om å få downgrade til en Fiat 600 som var fin og morsom så lenge det varte…vi fikk unnagjort besøk hos optiker og på veien videre så punkterte vi på landsbygda. Bilen ble hentet av servicebil, vi av gode venner og vi fikk vil en enda bedre dag en planlagt. Avsluttet med regionalt tog inn til Roma med gamle stålvogner på kvelden - så ble ektemannnen fornøyd også.

Nå mener jeg det nok er galskap å leie bil i Italia - et land med en litt annen trafikkultur enn her på berget og ikke minst at det går tog "overalt"

Nå mener jeg det nok er galskap å leie bil i Italia - et land med en litt annen trafikkultur enn her på berget og ikke minst at det går tog "overalt"

At italienerne kjører som «gærninger» er sterkt overdrevet. Har leid bil flere ganger de siste årene, både i jobb og på ferie. Trafikkulturen er absolutt til å leve med. Synes det er værre i Frankrike, særlig inne i storbyene.

Synes også det ryktet er som rykter flest…sterkt overdrevet. Ja de kjører friskt, står på…men stopper oftere for fotgjengere enn jeg opplever i Norge. Ser heller ikke så mange kollisjoner. Tog er rett og slett fantastisk her…men av og til kan det være greit med bil noen dager eller bare en dag.

At italienerne kjører som «gærninger» er sterkt overdrevet. Har leid bil flere ganger de siste årene, både i jobb og på ferie. Trafikkulturen er absolutt til å leve med. Synes det er værre i Frankrike, særlig inne i storbyene.

Men heller ikke der er det noe problem, med mindre man selv gjør det til et problem selv.

Belgia er også et land hvor jeg - som kjørte 15km/h over fartsgrensa og er vant med 5 filer og insane mengder trafikk - opplevde å bli stressa fordi folk var så aggressiv og blinka med lys for no reason what so ever. (Jeg blinker også med lys på autobahn, men da er det for en grunn :wow: ).

Forøvrig, leiebil i Europa: 6000kr for 3 dager leiebil (en Toyota) i Tromsø. Det er så sinnsykt uproposjonalt men må man så må man.

Belgia er også et land hvor jeg - som kjørte 15km/h over fartsgrensa og er vant med 5 filer og insane mengder trafikk - opplevde å bli stressa fordi folk var så aggressiv og blinka med lys for no reason what so ever. (Jeg blinker også med lys på autobahn, men da er det for en grunn :wow: ).

Forøvrig, leiebil i Europa: 6000kr for 3 dager leiebil (en Toyota) i Tromsø. Det er så sinnsykt uproposjonalt men må man så må man.

Har du forsøkt Rent-a-wreck? Det ble redningen for meg sist jeg skulle ha bil i Tromsø. Og det var ikke et vrak, men en helt OK Opel Mokka med 50,000 km på telleren.

Siden vi er inne på Belgia... prøvd Belgiske motorveier i regn. Det er "stas". Det virker som om det er null drenering og en jevn hinne av vann over alt. Forandringen er relativt umiddelbar når man krysser grensen fra Nederland (hvor gjennomsnitt fartsmåling er den lokale irritasjonen).

Etter 2 uker med bil i Frankrike nå, vil jeg si at 0,3 promille er måten å gli inn i trafikken på en naturlig måte.

Har du forsøkt Rent-a-wreck? Det ble redningen for meg sist jeg skulle ha bil i Tromsø. Og det var ikke et vrak, men en helt OK Opel Mokka med 50,000 km på telleren.

De tilbyr bare EL og det kan vi ikke ha når vi skal kjøre til skogs hvor det ikke er lader. Og en minibuss.

Synes også det ryktet er som rykter flest…sterkt overdrevet. Ja de kjører friskt, står på…men stopper oftere for fotgjengere enn jeg opplever i Norge. Ser heller ikke så mange kollisjoner. Tog er rett og slett fantastisk her…men av og til kan det være greit med bil noen dager eller bare en dag.

Hehe joda kanskje det. Det verste jeg har vært borti var Iran. Får kinesiske bilførere til å fremstå som verdens beste.Irak er heller ikke langt unna det for å si det sånn.Kanskje ikke helt tilfeldig at alle taxiene jeg var borti hadde på religiøse program...

Da får vi se hva en "Renault Clio eller lignende" betyr når den hentes ut i Nice. 3300kr for en uke, med full fleksibilitet er det ikke så mye å si på.

Back