Leiebil i Europa

Hva er "gjengs" billigst å booke i norge for tiden? Har absolutt nada statuser, så jeg vet ikke helt hvor man starter? Er det best å booke via f.eks finn.no, eller direkte fra avis/herz osv? Eller er det irrelevant?

Skal ha med hele sulamitten opp til nord nå, og må nødvendigvis ha hele sulamitten-bil ala stasjonsvogn med leiebilseter osv... Blir det prisen av en liten bruktbil?

Jeg sjekker ofte på Expedia jeg, for å finne ut hva som er rimelig når det er aktuelt. Litt opp og ned om jeg faktisk booker der eller på det spesifikke selskapet. Med mindre du må ha "hotrod Mercedes med triple tusenmetere og ekstra koppholder festet langs vindusruta".

Koppholdere er viktig. Men pass på at forsikring er inkludert. Som 'tysker' kan det være noen feller det kan være greit å vite om.

Siste ganger jeg har vært på Evenes brukte jeg rent-a-wreck der. Den drives av en bilforretning i Harstad og hadde biler av 2019 og 2020-årgang som var i helt OK. Bilene hadde gått ca. 120.000km, så man merker at den ikke er flett ny, men alt virket. Nye vinterdekk med gode pigger på den vi hadde på vinteren. Usikker på hva de har på andre steder i nord.

Prisen var 2500 for en mid-size mot Avis/Hertz som skulle ha fra 7500 kroner for en micro-størrelse. Betaling på nett med kredittkort i forkant, og de fakturerte bompenger i etterkant, uten påslag.

I tillegg var det selvbetjent nøkkel-pickup/drop-off så vi var ikke avhengige av åpningstider til leiebilselskapet der oppe (Avis stenger eks kl 22 så man ikke får hentet bil om man kommer med siste flyene fra Oslo...).

Faktisk mye bedre kundeopplevelse enn de tradisjonelle som jeg opplever som dyre og lite kundefokuserte på Evenes.

Hva er "gjengs" billigst å booke i norge for tiden? Har absolutt nada statuser, så jeg vet ikke helt hvor man starter? Er det best å booke via f.eks finn.no, eller direkte fra avis/herz osv? Eller er det irrelevant?

Skal ha med hele sulamitten opp til nord nå, og må nødvendigvis ha hele sulamitten-bil ala stasjonsvogn med leiebilseter osv... Blir det prisen av en liten bruktbil?

Det er så schitzofrene leiebilprisert om dagen både i Norge/Europa og USA så det virker som å brygge seg en god kopp kaffe og sette av 10 minutter til å "teppe-søke" nettet er lurt..

Jeg sjekker:
- Leiebil funksjonen hos SAS (Noen ganger kongetilbud)
- Expedia
- Avis
- Hertz
- Sixt
- Finn

Jeg ringer også direkte til Eusopecar, Sixt og Avis sin norske bookingside.

Dette virker sikkert litt borderline, men det tar 10-15 minutter og har spart oss for maaaange pesos.

Book alltid direkte hos leiebilfirmaet.

Jeg kjipet og booket vi Autoeurope her i NCE nå. Sparte over 3000kr for en uke i stredet rett gjennom Hertz. Som var billigst denne gangen

Når jeg skal kjøre lite her nede, så spiller bil liten rolle utover plass.

Dog hevdet Hertz vi ble oppgradert siden vi fikk automatgir. De som har prøvd Toyota sine automatkasser som vi fikk bør ikke være enig. Snakk om ræl. Men da blir det nok en grunn til å kjøre minst mulig [emoji2957]

Jeg trenger minibuss i vinterferien med Milano som hente- og leveringspunkt. Vi er 6 personer + skiutstyr. Med de prisene som dukker opp nå skulle en tro det var en eller annen happening i de trakter som legger beslag på det meste av 9-setere. 15.000 NOK for 5 dager er dyrt (en og annen lokal utleier tilbyr noe billigere, men jeg ønsker å leie direkte fra en av de store og kjente). Hvis jeg bytter til 2 stk stv av typen Passat el.l. havner jeg på rundt 10.000, totalt. Jeg tror jeg avventer og ser om de senker prisene frem mot avreise, som tross alt er en stund til.

Zenkju zenkju for alle tips!! Det hjalp. Etter en heftig hyperfokus-kveld med 148 tabs åpen, ble det til noe så banalt som en Toyota Auris (eller liknende) fra Hertz, direkte på herz.no (dvs. -- hertz.de). Slettes ikke så dum pris med 4000kr for 5 dager med stasjonsvogn inklusive 1000kr i barneseter.

Sommerferien neste år planlegges nå uten leiebil - for første gang på en 20 års tid. Vi legger til noen reisedager - får en lengre ferie men billigere for både noen ekstra netter og tog er faktisk billigere enn leiebil og drivstoff - og da har jeg ikke en gang tatt med hva vi sparer på å ikke måtte betale enveisleie hos bilutleieselskapet. Planen er å feriere mellom Brindisi og Bologna.

Nå "raser" leiebil-prisene hos Sixt ser jeg og har allerede ombooket vår høstferie-bil i Marabella tre ganger. Nå tar de 11.100 hundre for BMW 7 serie som (og da den aller siste styggeste garantert) som er ganske smooth til å være Sixt. Man kan også få X5 for samme summen som var uhørt noen måneder tilbake.

Ser også man kan få Lambi Urus for 78.000 NOK - De ngodkjenner nok ikke Dragen, pluss at vi unngår helst VAG :colgate:

Betalte 2.100 for en uke på Mallorca. Budget sin flotte Skoda Fabia :)

For en som er vant med elektrisk bil var det fryktelig dyrt å fylle bensin!!

Ellers burde man faktisk finne seg i å ta bussen/toget noen ganger. ;) Men jeg ser det gir mening når man er mange på tur, selv om jeg av og til synes det er gøy å kjøre rundt på egen hånd i USA særlig. Nedover kontinentet her i Europa iallefall er det mange komfortable tog å ta, ofte har de jo en kafe/restaurantvogn man kan nyte god mat og drikke. I østlige Europa koster togbillettene som oftest nada med en norsk innekt.

Ellers burde man faktisk finne seg i å ta bussen/toget noen ganger. ;) Men jeg ser det gir mening når man er mange på tur, selv om jeg av og til synes det er gøy å kjøre rundt på egen hånd i USA særlig. Nedover kontinentet her i Europa iallefall er det mange komfortable tog å ta, ofte har de jo en kafe/restaurantvogn man kan nyte god mat og drikke. I østlige Europa koster togbillettene som oftest nada med en norsk innekt.
Helt enig. Jeg har fremdeles gode minner fra da vi reiste med Amtrak mellom San Diego og LA, for 42 år siden, fra Greyhound bussen vi hadde på sightseeing i New York, og ferskt er minnene om Trirail mellom FLL og MIA i vinter, og rutebussen MIA til Miami Beach. Det er liksom en opplevelse i seg selv å reise kollektivt. Man kommer på en måte lokalbefolkningen litt mer under huden.

Helt enig. Jeg har fremdeles gode minner fra da vi reiste med Amtrak mellom San Diego og LA, for 42 år siden, fra Greyhound bussen vi hadde på sightseeing i New York, og ferskt er minnene om Trirail mellom FLL og MIA i vinter, og rutebussen MIA til Miami Beach. Det er liksom en opplevelse i seg selv å reise kollektivt. Man kommer på en måte lokalbefolkningen litt mer under huden.

Hehe Amtrak er ikke spesielt billig selv etter norsk standard. Men det er faktisk litt gøy å reise med, gjorde det senest i vinter mellom Seattle og San Francisco. Gjennomgående god service faktisk, men man kan ikke regne med å ankomme etter rutetabellen. I USA er det godstogene som gjelder og har forrang, ja de eier jo også skinnegangen så. Men om man har god tid og penger så er det egentlig en fin måte å oppleve USA på .

Tog er knall det. Tok Acela fra Boston til NY i påsken og det var supert. Men om jeg skulle kjøre familien til/fra El Corte Ingles i Malaga en ukes tid hadde jeg valgt leiebil fremfor Acela. :)

Ja, tog er fint når man skal fra en by til en annen. Problemet er med en gang man skal utenom

Eller som Fnate er innepå, når det begynner blir mye å drasse på

Her gleder vi oss til neste sommer med tog. Lærte hjemme at tok vi tog utenlands var det alltid Første klasse…og det bringer jeg videre inn i våre planer. Nå legger vi faktisk opp ferien etter der Frecciarossa stopper - ennå ikke opplevd at det ikke står mange taxier rundt en italiensk jernbanestasjon. Selv jeg som har vært salgsansvarlig i et leiebilselskap skal klare dette:-)

Mange fine måter og farte rundt på. Vi liker veldig godt friheten og ha en leiebil stående selv på turer uten alle barna. NY, DC osv så gidder jeg ikke. T Banen i New York synes jeg var helt herlig og turbo-antropologi - tog og ferger i Norge er jo også priceless.

Men.. Nå er heldigvis leiebil blitt mer normalt priset og godt er det.

Back