Lavere EBIT-margin i Q3, negativ cash flow

Her er en litt annen vinkling på samme sak.

Flyselskapet Norwegian tjente 733 millioner kroner før skatt i tredje kvartal. Det er det beste kvartalsresultatet noen sinne.

Det er betydelig bedre enn analytikerforventningene, som ifølge Reuters lå på 545 millioner kroner.

Norwegian (NAS) leverer med det sitt beste kvartalsresultat noen sinne.

- Vi er svært godt fornøyd med dette resultatet som før skatt er det beste vi har levert. Lavere kostnader er for oss nøkkelen til økt konkurransekraft, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemelding.

Resultatet inkluderer erstatningen hovedkonkurrenten SAS (SAS-NOK) måtte betale etter at SAS misbrukte en tilgang til Norwegians ordresystem. SAS-boten har en positiv effekt for Norwegian på 182 millioner kroner i kvartalsregnskapet, men selv når det trekkes ut, gir resultatet ny bestenotering.

I tredje kvartal av 2009 tjente Norwegian 520 millioner kroner, som før dagens resultat var rekord.

http://e24.no/boers-og-finans/article3866902.ece
 
Og en til:

Knallbra, Kjos! Norwegian grisebanker forventingene i tredje kvartal.

Flyselskapet Norwegian knaller til i tredje kvartal, og leverer markert bedre enn analytikerne hadde spådd på forhånd.

Omsetningen er nesten 100 millioner kroner over forventingen, mens driftsresultatet også er markert bedre (se tabell). Aldri før har Norwegians resultat vært høyere enn i tredje kvartal.

Selskapet skriver i kvartalsrapporten at etterspørselen etter å reise med Norwegian har være tilfredsstillende inn i fjerde kvartal.

Norwegian har akseskyene og avsteningen av europeisk luftrom friskt i minnet, men mener nå at sannsynligheten for at det kommer til å skje igjen er redusert betraktelig.

Selskapet tar ned sitt tapsestimat på askeproblemene fra 100 til 70 millioner kroner.

http://www.dn.no/forsiden/resultater/article2000921.ece
 
Det er jo fint at DYs faktiske overskudd stiger når omsetningen øker med 22 %, men det var dette med underliggende lønnsomhet... Så på tross av alt snakk fra Kjos om lavere kostnader med 737-800, så går altså driften svakere enn i fjor.
 
Last edited:
Hvis man følger litt med kan man se at erstatningen fra SAS er ført på resulatet for Q3 mens kontantene ikke blir registrert før Q4.
 
Det er jo fint at DYs faktiske overskudd stiger når omsetningen øker med 22 %, men det var dette med underliggende lønnsomhet...

Hvis du dekomponerer kontantstrømmen litt, så ser du at omlag - 479 MNOK er kontantstrømmer fra investeringsaktiviteter. Kontantstrøm fra driften (som forteller om underliggende lønnsomhet) er - 48 MNOK, en forbedring på 113 MNOK fra Q3 2009.

MEN, er det noen som kan gi en forkalring på hvorfor Q3 er sessongmessig svakere på kontantstrøm fra driften, slik som det står i presentasjonen?


-Dan-
 
Norwegian guider markedet med 3 øre lavere KASK for året, det er intet mindre enn fantastisk bra kostnadskontroll!
 
Hvis du dekomponerer kontantstrømmen litt, så ser du at omlag - 479 MNOK er kontantstrømmer fra investeringsaktiviteter. Kontantstrøm fra driften (som forteller om underliggende lønnsomhet) er - 48 MNOK, en forbedring på 113 MNOK fra Q3 2009.

Nope, kontantstrøm fra driften i Q309 var +113 MNOK, i år er den -48 MNOK.
 
MEN, er det noen som kan gi en forkalring på hvorfor Q3 er sessongmessig svakere på kontantstrøm fra driften, slik som det står i presentasjonen?

Litt sånn utav nesten løse lufta, men jeg kan tenke meg at det kan skyldes f.eks. flere reisende enn i Q4 (altså færre bestillinger frem i tid), samtidig som mange av billettene, kanskje særlig i august, er kjøpt og betalt i Q1 og Q2.
 
Nope, kontantstrøm fra driften i Q309 var +113 MNOK, i år er den -48 MNOK.

Uansett, den vesentligste delen av negativ cashflow kommer fra investeringer, ikke drift.

Guideingen på kostnader er ambisiøs, og hvis de klarer det er det utrolig godt gjort.
 
Fint nok, men Norwegian svidde av 400 MNOK i cash i løpet av kvartalet og er nå nede på 1,2 milliarder i cash. Hvis dette fortsetter i samme tempo til vinteren, blir det nyemisjon til påske.
 
Uten at jeg kjenner til Capex planene veldig godt vil jeg vel si at det ikke er uventet at investeringer koster, men jeg er enig i at 400 MNOK er mye hvis man ikke har kontroll på kontantbehovet.

Mulig det er på grunn av dette man har gjennomført Sale - Leaseback på to fly?
 
Dette resultat er en resultat med lys og skyggen, ingen tvil om dette. Likevel har jeg så lenge ikke sett en differensert betrakning her inne. Det blir enten bashing eller jubel.

Det finnes seg selvsagt positive ting. Resultat per se, men også at man klarte å vokse så hurtig som man gjorde.

Og det finnes en del ting som kan ikke glede. Først og fremst er dette den negative cash flow og synkende margin, som MD90 har peket ut.

Det mest interessante står likevel "mellom linjer".
  • Norwegian sitt target for Ancillary Revenue er bare 15% (forlik dette til FR og EZY sine 20%)
  • Norwegian guider hvor de vil legge nye fly til. Ingen vekst i Danmark og Norge.
  • Den tydelig henvis hvilked effekt Sale&Lease back har på Balance sheet
  • Netto flåte-tilvekst er bare 4 fly i 2011.

Litt til smil er de regnefeil i fleet plan...
 
Negativ cash effekt i q3 på driften er ikke unaturlig da mange reisende som noen allerede har vært inne på har betalt lang vei på forhånd og først reiser i q3 (ferien). Legg merke til at i Q1 og q2 hadde NAS positiv cash flow selv om de hadde negativt driftsresultat, fordi mange kjøpte billetter for q3 allerede da.

Ellers nedbetaler NAS flyene sine med nesten en halv milliard (479 mill) i q3. Dette er ikke noe negativt. NAS får påfyll i kassa når SAS innbetaler fra rettsaken og vil ha positiv cash flow på driften de neste kvartalene (q2 var +311 mill på driften i cash). NAS har nå såvidt jeg kan se betalt ned rundt 2.8 mrd på flyene sine såvidt jeg kan se...

Ellers enig i at overskriften her var veldig negativt rettet ift. hva som faktisk ble levert. Når man tar i betraktning hvilken utrolig vekst NAS leverer, og til stadig lavere yield.... så blir et resultat på rundt 400 mill ebit uten valutagevinster og sas-penger veldig bra selv om det ikke er like bra driftsmessig som rekordkvartalet ifjor.

Mulig NAS trenger penger ifm. interkontinentalsatsingen, men ikke for den virksomheten de har nå. NAS har null problemer med å tjene penger selv om det er priskrig, askeskyer i og kjempevekst i 2010. I tillegg har de vært heldige med dollar og vunnet en rettsak mes sas.
 
Back
Top