Lav takeoff over Maho Beach

Hæ? Det finnes da massevis av bevis på at det både har foregått i alle år og fortsatt skjer den dag idag.
Bevist forsinket rotasjon bare fordi "man klatrer sikkert godt nok" ved engine failure (da også total antar jeg)? Vis meg gjerne bevis på det...

Bevist forsinket rotasjon bare fordi "man klatrer sikkert godt nok" ved engine failure (da også total antar jeg)? Vis meg gjerne bevis på det...

Misforstår du med vilje? Du mener det ikke finnes de som bevisst ville finne på å holde maskinen lavt etter avgang eller forsinke rotasjonen for å vise seg? Drøm videre ;)

Misforstår du med vilje? Du mener det ikke finnes de som bevisst ville finne på å holde maskinen lavt etter avgang eller forsinke rotasjonen for å vise seg? Drøm videre ;)
Misforstår hva? Og nei, ikke innenfor kommersiell luftfart på måten som vises i videoen.

Å for eksempel gjennomføre en shallow visual climbout er jo naturligvis noe helt annet. Men å rotere med knapt bane igjen, for så nesten stusse mange beskuende turister er noe helt annet. Å påstå at noe slik gjøres med overlegg, blir bare for dumt.

For noen år siden, på en fin varm sommerdag, var det en 737 fra et 'stort seriøst selskap' som jeg handlet som kom inn visuelt til bane 24 på Fornebu. De gikk rundt, og kom tilbake samme veien, langt lavere (men sikkert over minimum tillatt) før de landet. To glade gutter i cockpit som gladelig skrøt av at de ville titte nærmere på damene på Huk...

Som Trump sier - boys are boys ...

Synes nok Fokk'ern er i lufta ( noen fot over banen ) allerede når videoen starter, og at de velger hastighet fremfor å vinne høyde med vilje. Ikke direkte ulovlig, siden jeg har vært med på sånt selv, dog med en 10-seter. Noe liknende skjer jo på Farnborough og Paris årlig når de store skal jukse seg til en imponerende climb-out...

Back