Lasertråden (var: "Fly truffet av laser i luften over Bergen..." m.fl)

Re: Lasertråden - var: Fly truffet av laser i luften over Bergen - to personer pågrep

Så vidt jeg vet så har vel synderen på Evenes blitt tatt. Han skal visstnok ha en ganske nær tilknytning til flyplassen der.... :headbang

Det er i fint at det reageres mot de som bruker laser mot fly.

Det er utrolig forstyrrende for oss som sitter i cockpit.

Har selv opplevd det på finale til OSL og BGO.
En gang underveis fra TOS til OSL. Da kom det fra en plass mellom Brøstadbotn og Sørreisa. Selv om vi var kommet opp til godt over 30 000 fot var det et utrolig sterkt lys.
Siste gang kom lyset fra en plass litt nord for veien mellom Akim og Mysen.

Re: Lasertråden - var: Fly truffet av laser i luften over Bergen - to personer pågrep

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7057084

Søndag kveld, den 21. februar, ble pilotene på et Widerøe-fly blendet med laser under innflyging til Evenes. Senere ble også pilotene på et militært helikopter blendet.

Nå har politiet pågrepet en voksen mann.

– Vi har pågrepet en mann i midten av 20-årene fra Evenskjer, forteller lensmann Morten Hole til avisa Fremover.

Godt at man faktisk klarer å få stoppet idiotiet.

Last edited:

Mer laser, men ingen fly denne gang:
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article346610.ece
Skipperen på ferga Jøfjord utenfor Nyvoll ble tirsdag kveld blendet flere ganger.
----------
Skipperen klarte raskt å finne ut at laserstrålen kom fra en parkert bil på fergeleiet på Nyvoll.

- Han klarte faktisk å se registreringsnummeret på bilen. Vi ringte derfor til bileieren og kom deretter i kontakt med personen som disponerte bilen. Det viste seg at det var en gutt i tenårene som lyste på laseren, sier Brannsten.
--------------
- Skipperen ønsker ikke å anmelde forholdet og vi gjør derfor ikke annet med saken enn å prate med foreldrene til gutten. De har lovet å snakke alvor med ham, forteller Brannsten.

Med risiko for å gjøre meg upopulær her: Hvordan fungerer egentlig dette her: En laserstråle er veldig kollimert, den dekker et utrolig lite område. Altså må man peke med utrolig nøyaktighet om man skal treffe et flyvindu, og vi snakker her altså om at det skal være plagsomt på en mils avstand? Jeg bare skjønner ikke hvordan det kan være mulig, kan noen forklare?

På kort avstand så er det en smal stråle. Men når den treffer noe som er et godt stykke unna f.eks 1km så er den som en sterk lommelykt som lyser opp f.eks cockpiten...

http://www.dagbladet.no/2010/10/26/nyheter/innenriks/laser/sea_king_helikopter/14019996/

En redningsøvelse med Sea King-helikoptre over Trondheimsfjorden i kveld måtte avbrytes etter at den ene pilotene ble blendet av en sterk laser.

Politiet har rykket ut til en ungdomsklubb på Ranheim etter mistanke om at det livsfarlige leketøyet ble rettet mot helikopterpiloten derfra.

Fy fader for noen eksepsjonelle rasshøl disse folka må være. Ikke bare sikte på et flyvende objekt - men et REDNINGShelikopter? Hva om det var noen i livsfare? Den komplette mangelen på respekt for noe som helst hos dagens ungdom skremmer meg helt inn i beinmargen.

Det er utrolig sterkt lys. Jeg har ved gjentatte anledninger blitt belyst på jobb på kvelden i tårnet på ENZV, heldigvis har jeg da naturligvis ikke vært "flyvende", men har full forståelse at det kan ødelegge nattesynet fullstendig.

Jeg blir like stum når en slik sak kommer opp. Det skal da ikke kunne være mulig å være så dødfødt som de folka her?
Skulle gitt de en skikkelig smekk på pungen!

Det er tidligere i denne tråden referert til hvilke bestemmelser i straffeloven som gjelder for en slik forbrytelse, den som forstyrrer sikker drift av fly, skip, etc. kan straffes med fengsel inntil seks år. Dette er jo en relativt ny trend i Norge så jeg lurer på om noen av synderne som er tatt for dette har fått sin straff sånn at vi per i dag har noen rettspraksis på slike "laser mot fly forbrytelser"? Det å rette en laserpenn mot vinduet i cockpit på ett fly er jo en ting som beklagelivis er så lekende lett at gud og hvermann kan få det til, men er dette en fullastet 737 on final er jo denne lille ugjerningen å potensielt sette opptil 170-180 menneskers liv i fare.

Har opplevd disse flere ganger...Det skjer bortimot hver kveld når det er klarvær og en flyr over Belfast by i rundtom 6000ft. I den høyden er diameteren på strålene jeg har sett 10-20cm vil jeg anslå. Det er distraherende med det grønne lyset som flikker rundt på takpanelet samt veldig ubehagelig om en er uheldig nok og ser rett inn i strålen. En effektiv måte å unngå dette er "stealth mode" dvs. slå av alle lys (hvis ingen andre fly er i nærheten).

Har også blitt belyst fra Southend på vei inn til Gatwick i 15 000ft eller så over Thames Estuary, så det er kraftige saker, men da var det riktignok ikke spesielt blendende.

Last edited:
http://www.dagbladet.no/2010/10/26/nyheter/innenriks/laser/sea_king_helikopter/14019996/

Fy fader for noen eksepsjonelle rasshøl disse folka må være. Ikke bare sikte på et flyvende objekt - men et REDNINGShelikopter? Hva om det var noen i livsfare? Den komplette mangelen på respekt for noe som helst hos dagens ungdom skremmer meg helt inn i beinmargen.

Nå virker du 50 år eldre enn du faktisk er, Polaris ;) Mangel på respekt har kjennetegnet ungdom til alle tider, og det er vel ingen ting som tyder på at dagens er verre enn tidligere tiders. Dessuten gjelder det vel bare et mindretall av ungdommen. Det andre du skriver (bl.a. det som står på nord-norsk) er jeg 100 % enig i! ;)

RWY 24, dette er ikke mangel på respekt, men mer ren idioti!
Man skal være ganske tom i huet for å gjøre noe slikt.

Er selvsagt enig i det du skriver - men anbefaler deg sterkt å ikke bruke "dagens ungdom" -uttrykket på den måten som du skriver her!

Jeg snakker ikke generelt, du trenger ikke føle deg truffet. Tendens betyr "et par", ikke alle. Jeg hadde på ingen måte som mål å generalisere en gruppe.

....Dette er jo en relativt ny trend i Norge så jeg lurer på om noen av synderne som er tatt for dette har fått sin straff sånn at vi per i dag har noen rettspraksis på slike "laser mot fly forbrytelser"? Det å rette en laserpenn mot vinduet i cockpit på ett fly er jo en ting som beklagelivis er så lekende lett at gud og hvermann kan få det til, men er dette en fullastet 737 on final er jo denne lille ugjerningen å potensielt sette opptil 170-180 menneskers liv i fare.

Noen som vet hva som har skjedd med de som ble tatt i Bergen? (eller Evenes?)

Hvordan finner man ut hva som har skjedd?

RWY 24, dette er ikke mangel på respekt, men mer ren idioti!
Man skal være ganske tom i huet for å gjøre noe slikt.

Helt enig! Eller for å si det på Polaris' dialekt: "Fy fader for noen eksepsjonelle rasshøl".

Det er tidligere i denne tråden referert til hvilke bestemmelser i straffeloven som gjelder for en slik forbrytelse, den som forstyrrer sikker drift av fly, skip, etc. kan straffes med fengsel inntil seks år. Dette er jo en relativt ny trend i Norge så jeg lurer på om noen av synderne som er tatt for dette har fått sin straff sånn at vi per i dag har noen rettspraksis på slike "laser mot fly forbrytelser"? Det å rette en laserpenn mot vinduet i cockpit på ett fly er jo en ting som beklagelivis er så lekende lett at gud og hvermann kan få det til, men er dette en fullastet 737 on final er jo denne lille ugjerningen å potensielt sette opptil 170-180 menneskers liv i fare.
Det er nok Straffeloven § 150 jf § 148 det refereres til. Skal på jusfakultetet senere i dag og kan sjekke om vi har noe rettspraksis på området...

Det er nok Straffeloven § 150 jf § 148 det refereres til. Skal på jusfakultetet senere i dag og kan sjekke om vi har noe rettspraksis på området...
Finner ikke noe. Mulig LNv22 kan grave frem noe...

Back