• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Om lynnedslag i fly

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Det rapporteres stadig om lynnedslag i fly i det siste, har jeg inntrykk av:

I tillegg til Norwegians rute DY414 ble også flere andre fly truffet av lyn på veg til Vigra, fredag. Etter det smp.no kjenner til kan det dreie seg om så mange som seks fly, deriblant ett KLM-fly og ett SAS-fly. Også flere av disse flyene måtte sjekkes av teknikere.

http://www.smp.no/nyheter/article10473718.ece

Ikke nok med det, uka etter:


Og dette var jo det verste, for jeg ble rammet :D :

Et annet fly på vei fra Oslo til Møre og Romsdal ble også truffet av lyn søndag. Dette var på vei mot Ålesund da lynnedslaget traff, og måtte kontrolleres på Ålesund lufthavn Vigra etter landing. I motsetning til kristiansundsflyet kom dette seg på vingene igjen samme dag, og la kursen fra Ålesund mot Gardermoen søndag kveld.

Noen som har opplevd (dramatisk) lynnedslag i fly? Høres skremmende ut for meg!

På Vigra sa de i går at det kanskje var aktuelt å fly etter klarering fra teknisk sentralt, men det ble bestemt at man skulle sende tekniker.

Noen som vet hva som skal til for at man velger å sette på tekniker og eventuelt hvor mye skade som må til for at det ikke kan fly?
 
Det stod på det meste 5 fly som var truffet av lynet på Vigra like før jul. Påfølgende dag ble enda et truffet.

Igår var hakket bedre, da "kun" 2 ble truffet. DY414 og KL1327. Begge står fremdeles.

Nok en svidd "winglet tip" på NAX.. Ukjent tilstand på KLM maskinen.
 
Back
Top