Langhelgtur til Algerie: Algiers og Constantine

eql1zr

ScanFlyer Silver
Denne turen begynte med at jeg kom over gode priser på Business-billetter med Air France mellom København og Algiers i fjor vinter.

Når man først skal til Algerie må man prøve å få med seg mest mulig, og endelig reiserute ble seende sånn ut:


ZlrRt6uMUpTWIwBHHQf1KYRAsGaRzMOnYDtrZ16clX6iW1QEZeRprRcPB03KXD7xigdIcWvGGdQJJcqZEjHk2NwWuJneckjqBFOcpSd53cquV11nicazXYyvODTsZ1XZzMf1t5q2


En booking med SAS tur/retur Oslo - Køpenhavn, deretter Air France mellom København og Algiers og så en liten tur/retur mellom Algiers og Algeries tredje største by: Constantine.

Av steder utenom hovedstaden Algiers, er det hovedsaklig Oran og Constantine som blir nevnt som byer som er verdt å besøke. Dette er med mindre man vil bevege seg sørover i landet for å se ørkenen. Dette er ikke noe som er anbefalt med dagens situasjon i landet. UD har reiseråd mot å dra til Algerie, men det er hovedsaklig rettet mot ferdsel utenfor de større byene, og man blir anbefalt fly som transportmiddel mellom dem.

Reiseplanen for langhelgen ble som følger;
Fredag: OSL-CPH-CDG, om kvelden etter jobb og med overnatting ved CDG.
Lørdag: CDG-ALG-CZL-ALG, dagstur til Constantine.
Søndag: Algiers
Manfag: ALG-CDG-CPH-OSL


IhezcYQRHCuYAmy8aBDDlUDBFQXZjghjGZQeEHUlpmd8Gkno9S0eBZXJYJhC0zaruYtGe3D2O-o4xNpr5t9u6r-OSi1_MFABw0X4mNDy1gyOi73DqilBL0AYqqkoiToo4tD6yecu


Da var endelig juni-fredagen kommet. Etter en begivenhetsløs flytur fra Oslo til København, fikk jeg et, for meg, ganske uvanlig besøk i Aviator-loungen på CPH.


3_h3M2IGQ1_fRPv1edy38wsaD123T1zzLfOr--SFCk-WXbWTf_3BeJd-yj8eVzDuo2XHZrNTBvSqwCK8zlmnQXatDHh5CFLDeR8pK9Rw8aw4IHLMJd-2hutXeDyiW4tWpA9QUCct


Ikke veldig spennende, egentlig. De selv kaller det for en “lounge less ordinary”.


B7ZYjGPWnrW5Q4jf80WrGdjtfken5qeBfhEfJk9RDUAga31v3am_vNBd1wryv2BEkqGiM_cSx4uVBK6Epn1Dj0tpKNdXgzxzK_-Umboi4sIcz0wkMhyKk0t4jRbPD7yg3KxpE6uc


På vei til A-gatene på CPH.


3fMmscLBALRggorEyYbYD38_kDild-e9C5_Kr6h0oRgKBZxvACBDpMfCEd0ppKqSXmGFTodfHnRkrs958FQ1-CFhpToQubM0mCiInBayrENJh1aaUKVTzOYDgC5QjJS9EYouiIIX


Air France A319 parkert ved gate på København lufthavn.


iW5KD7IChU1z3cjr8iA3v0zYUic_9cGr9WDI2iNP1sbeos62sRhYsubPBrnvAztDQf8DF9YzX6h7cllU1wGoa5RiwaWxcZACe5BlZthqujXazz5Q1lYFrBYUqNdsbKcdsiqCoKxf


Det ble praktisert prioritert boarding, men man måtte kjempe seg litt gjennom folkemengden for å nå frem til gate.


-C8HFWOt_UAGkRFSe60xcAJJCidtlq15Q60an_RBlhhZUXJf7Roomzv7caFxoitkJxgkdrSB1uD7xxm3yImnLCzZbJ3piwHbPtfSFIpKD56nqovRN1D5UNZBNJjGuxt3Ohfre0-R


Bilde tatt fra sete 1F. Flyet til paris var en A319 med 3+3 konfigurasjon og blokkert midtsete i C.


zRhuL4Uheb1UcOrRPydKmDdDHA_RqTX9bn-KbtXQ6JdHkP8qByat_BeryIjZeo6xeJosNmGaJlH5KZmYjV-NboECJ1PPd1x8pfk9xBphjuAbUOoGO4n95Fyg1TPRV8zm7i2jM_Y9


På vei til RWY


el7wC7MxBV10EdqZMOmX8svj5sFKodKJcr6ywULD4zBZuJ8RtuRazgkuEB4-rXohrWybnHFQ4B9LdlbQjT7JWUChL-dTAYInTmVATG7-QH5Q_zwL5kMTLoOA2LovJbyBJlZ4BSVm


Mat på flyet. Tydelig franskinspirert med ande-terrine, østerssopp og geiteost.


h_YeZeHAvRsWk1uKjq2X9g8D0dXZI7SS3F5XRjL-eKHQvaDBMByhmyd8AGJtXrT26qUlMTkPEFgXcN32Ozbe0alrHyVV48lRBhp-isl6y_05PzmDsc1rJjoGJSrTkMZeJa7voT5B


Og fransk rødvin


TdJHPyrEvlnixQVLrt3-3nmiOAiMyceJfQARXLfJoQdPHX1FK5HAN5Bm_DySktuoXgPnHRa_62iN-0uXHpdtGXA9BCHkcbG3ndJflYpxO_ScXyNXA7tDg5ovi1cag_ChL3-TcGJk


Menyen.


Hi5lW0iWGPPqAzgI-LvFP4S0vaFUco4uWTT16UxFavwjc1lvAzXk1kjyfm6uhc3UnJSjG8xVW3dqh4HZ8SFqLD4oNz0_ks7OPLvsEM3A3zS0zssq9lzQo61pen2CRfYCkhNXV8nX


Etter en natt på et av flyplasshotellene ved Charles de Gaulle-flyplassen, var det start på “del 2” av reisen. Det var en veldig tidlig start på dagen, første avgang var klokken 0720, og søvn ble prioritert over loungebesøk og annen “sightseeing” på flyplassen. Raskeste vei til gate gikk via prioritert sikkerhetssjekk og passkontroll.


sF109KfVCmPh8-Ga6XLAvE2J-twOO8Gd4W5ocWP_u-4N7gOOyjQMqKPmZa7cVRUBVcTXf-lo3942BlpYlrPeSAU_wuuMssksgYHkXLY6PFlhSdCv27B-rE5pU-uolnYxa_MPjz-j


Avangshall “L” etter en togtur fra terminal 2E. Det var ikke mange folk i terminalen så tidlig om morgenen.


k8icViFgGAPOYwwzWCGaFN4UCNTrtukWBCKrMWV_vBN3s1uxMs35ioDn-OdzDx0sOMIyRWLeYfZmoGickNOnQusrJTXhHEqI-ZBEvWidzCyEIPv8z_ijtdAKChxDtZ7ltOIfFPZr


cjpp8VbMcRZyVDmi3aWq3WtKOMVz8Ncl8DoQ45hKQzn1Awm8itFYlJyb-s7RyhOfy5tj7mNY7xpwPv8AKac4X0YJTk4x57G76boyaDm1-ojyL_mqRpUG-9AQtdpuJkMMaSZ33ZGu
AFMHDBclCB6pM6MtxVLM22ITwXeVzoaiQ7T2M5CcA9zrZSHc9cKJuHS0J4VwiNE8Yb-rk0I4OjDGfWmZMUsD_Q_srb67IHLOjaWBfzyleZd5akmSbt0kqW6_Qm_Mfa2E6-lc9FhO


Vel om bord i flyet ble det servert “mushroom omelette” til frokost. Samme flytype og konfigurasjon som gårsdagens A319.


OFeWA8n1gSSfx4TjmoIMGyO3LeK2Ayde0WmhhFCBUypMGQX5FQRycoEErcDIEAvqji_DbnGEKWSyoVy5xbGyoWNmSUKY-yUDeaUfM_BeTmCWGe1aRjocGcPgqPBjgJKAgJwRWoN8


Her ser man Algeries kyst kort tid før landing.


ZCoRMo3O9Lhyml7huyPgdgZfVybJwBXevMYiAFD4dehcuVzw2KslZk0gj8rRi9mbWJwkxsMT5CLQlgTCVkY5e78ziXf-GD30iDRWxtttIQYZRolpr0D1NcWN82S1Nz2ZsTCbVGqH


Flyet parkert ved gate etter landing på Houari Boumediene Airport utenfor hovedstaden Algiers.
 
B3PhzIFPCUusNclx3H7AyprCH0LR8WEvZq6XWYMFzvU9DQq0AJrxmsPw7L3aCAT8AL-YaZ1_psMYjxlWHp91a_bfBClAXZZpy_3QtVHVh_AqAJnUY2JMuxMntw9_ybgIdcYYyowc


Etter landing på ALG i halv-ni-tiden om morgenen var det bare til å finne veien til innenlandsterminalen. Uten skilting fra utenlandsterminalen var det ikke opplagt hvor en skulle gå, men man må altså gå omtrent 500 meter mellom terminalbyggene.


tUbq6AG0n148CovmTf-fYQKexgnnfSlVGdqlHi9reNYFC0tuIdBfU4mEu_CG1qgbYGADOb-cuvlZiA0ndmmH7tfda0i2gencv7cWQpnhKdXuAC994lnjOuaDw8_fxvZMyHNynaAf


Terminalbygget, renovert i 2007, fremsto som forholdsvis nytt og velholdt. Innsjekk gikk greit, lite kø og forholdsvis raskt og effektivt. Det sto en vakt og sjekket billetter før sikkerhetssjekken. Det så ganske greit ut, folk viftet med boardingkortet og gikk forbi. Utlendinger derimot, skulle han ha til å fylle ut tolldeklerasjonsskjema for utreise. Jeg ble litt forfjamset da det var en innenlandsreise jeg skulle ut på. Når man i tillegg reiser på på visum med kun én innreise, er det også dumt å bli registrert som “utreist” når man skal tilbake senere på dagen. Vakten forsikret om at det ikke kom til å bli et problem, og skjemaet ble, noe motvillig, utfylt.


Uecd_M8Vu2u-KU0-kla322J1YWWCrR7QWrqH8pLyL2PBPBBlqFXt2hUxr0ll8vOv1tambgqtFTqgr3qZLCKZGju4vBIIg603-tnLdyWaOZHlGNv1W6UFyE8tURZRZL7vFY3d06YR


Vel inne i avgangshallen. Her gjelder det å huske flightnummer. Eventuelt å kunne arabisk. Jeg sto en stund og ventet på at teksten skulle bytte til engelsk. Eller i det minste fransk. Det skjedde ikke. Tidspunkt og flightnummer på skjermen var forståelig, men ikke gate-nummeret, som var skrevet på arabisk. I tillegg så var flightene på skjermen fly som skulle ha gått for opptil flere timer siden, og “mitt” fly dukket ikke opp på skjermen mens jeg var i terminalbygget. Bildet over er tatt like etter kl. 10, men viser flyvninger fra 0730-0930. Fikk ikke veldig mye ut av infoskjermen, mao.


Q2i2nieJzsfd-J0EJofpPm5AHe-tgGQ8sDlGAoZ7x-MFu3xOaiCBdRwlnjdbsMDa-AGsaBIQwZjQpqi83JxQoH1AscedQQKSVX9JYm-qZj_joPqJnAnYFy5YwsZJo5MzyecHgwFr


Jeg endte opp med å gå regelmessige runder opp og ned i avgangshallen for å se om flyet til Constantine dukket opp. Det var heldigvis ikke så mange mulige gater.


e3D3nU-7qYi2qpYFeBlwVH2wQqle525tOGSfEZ7DruJ8Q7MHqNwmigU_G0ohzNPoeZpNy1om9E6HMpaoPwkvOXbB2B4ZQDmwcXy4_Xsz9iFMbRC3ReaDKzTCTu4cQfUo059Z8mSG


Noen av flyene utenfor. Fra Algeries to flyselskap; Tassili Airlines og Air Algerie.


KwqrFavi8n_XABCbYjrZtnGqj7viVpK7R5hR16Nb9PZvsbVTqNyu9haNtPIAZAd0LXcFWs0v_OiLv8MS01odvX_mKsdpehoQJHYDkVgpH8rb5dQoJZVjyiFJgOhPHaiz53e_4Rpn


Ved boarding. Ruten på omtrent én time blir stort sett flydd med ATR-er, denne gangen en ATR 72-500.


VfU49yWfpke7KTyZ9xeq8vX9rTzawThH9xEY-FEmfnkx28Mm8RG1MWuDzlgkPSED7Aqzisj09BvKBEp24pFrJjhmSLlefpmbAgPzLuUztp18SBiBYDpUUeQ2gLAUJ9IrBI94ZGPb


Det var “free seating” og jeg valgte sete lengst mulig bak i flyet. Sikkerhetsdemostrasjon på fransk og arabisk, muligens første gang jeg har opplevd at den ikke blir oppsummert på engelsk.

6dF2Hnr4h95DFh5bIQBTEvKXkmdD8W1rkH9tHhYCfTA67UUQYkN1wQ-APCCao8TiS52Gm8oBcMROTKPjr95F8CpupTWBURo_iM6lmQJGZPSIS86xLaow9b1ahuCwofMnnOKnyUmv


Mohamed Boudiaf International Airport sett fra flyoppstillingsplassen
 
Mycket intressant med rapporter från exotiska resmål. Klarar man sig på engelska eller måste man kunna franska?
 
Spennende rapport og et originalt valg for en langhelg. Litt pirk, hovedstaden i Algerie heter Alger på norsk, Algiers er engelsk ,-)
 
Mycket intressant med rapporter från exotiska resmål. Klarar man sig på engelska eller måste man kunna franska?
Takk! Fortsettelse kommer.

Engelsk er lite utbredt, så det er en fordel å snakke enten fransk eller arabisk. Jeg kan ingen av delene. Kom over noen i løpet av helgen som kunne engelsk i større eller mindre grad, blant annet en taxisjåfør som hadde bodd i England.
 
Spennende rapport og et originalt valg for en langhelg. Litt pirk, hovedstaden i Algerie heter Alger på norsk, Algiers er engelsk ,-)
Takk for oppklaring. ;) Jeg var egentlig klar over det, men det er ikke så lett å holde styr på alle variantene av navnene på landet/hovedstaden på norsk/fransk/engelsk.
 
Hvordan får man visum til dette landet da? Byråkratisk eller ukomplisert? :) Ser spenennende ut ja.
 
Hvordan får man visum til dette landet da? Byråkratisk eller ukomplisert? :) Ser spenennende ut ja.
Visum gikk veldig greit. Personlig oppmøte på ambassade ved Solli plass, usikker på de tillater søknader per post. De vil ha ett søknadsskjema/passbilde (det står to på nettsidene deres). Bevis på reiseforsikring og bekreftelse på ansettelsesforhold fra arbeidsgiver. Bekreftelse på ansettelsesforhold står ikke oppført som krav på nettsidene, men de spurte etter det på ambassaden og godtok kopi sendt per e-post.

Behandlingstid er på to uker og visumet koster 600kr. De tar kort på ambassaden (ikke kredittkort).
 
Tak for en interessant rapport fra en modig turist!

Og for resten: takket være Gandalf vil Finger A (eller A-piren, som I nordmænd kalder den ) fremover være kendt som "Bodø domkirke" :spin


B7ZYjGPWnrW5Q4jf80WrGdjtfken5qeBfhEfJk9RDUAga31v3am_vNBd1wryv2BEkqGiM_cSx4uVBK6Epn1Dj0tpKNdXgzxzK_-Umboi4sIcz0wkMhyKk0t4jRbPD7yg3KxpE6uc


På vei til A-gatene på CPH.
.
 
Tak for en interessant rapport fra en modig turist!

Og for resten: takket være Gandalf vil Finger A (eller A-piren, som I nordmænd kalder den ) fremover være kendt som "Bodø domkirke" :spin
Muligens modig, men det føltes veldig trygt i byene.

Ja, det er noen fine "kirkevinduer" ut mot gate-ene :D
Det business-måltidet så riktig godt ut, forresten.
Hvis man liker fransk mat!
Takk for flott rapport!
Takk for tilbakemeldinger!
 
gmQmhwX1nrC8S9tgqwO3MWUJJFI83hb-1EOdd7oikL8BMOXyRJQQtLqOypGcN3mfRAXjPwtxZvama0jNPtdHfXiKfu3CA9cCxjDrx5S7fWNolenJawKJHYcXXMTZlkjoK8u9iJSO


Taxituren inn til Constantine fra flyplassen tar omtrent 25 minutter. Her fra Martyrplassen, som ligger omtrent midt i sentrum.


oZk3vA4ChH_jocs9hpiN7zzvONRJabVSxXQaSJugi1XepXgPtlBuYlv8hoGtzO3wU-CIUKjY_NV820Dk8MrJKu5rjkXxV8fMbO6H0v5LP8R5GfQKac69idIOgJPDpyWTEbjH9cL9


Sentrum av Constantine ligger på en høyde er er omringet av bratte stup. Byen er kjent som “The City of Bridges” på grunn av de mange spektakulære broene som går over noen av juvene rundt byen. Fra sentrum kan man spasere langs kanten av stupet, rundt byen, mot den eldste broen, som vist på bildet over.


p2D2hsmvZHDos6YdVT-n0AOG3xXQqYM--WxjTnU17iJzxO9JH3eEFNgkGJOlA1yxQznDB8NQLsiYcAq5BfLjZ1PWI-Ff1fYZS_dgpMJoq4h61AdWx8wf3TyRdKMXlY35l_lQpVN8

VM_gNIJCyaUll4tZJ2AjTNLv5R8ZkuzEjiE5MVIXZbo50UnfcQiBaH0Hbb_sKgR7CizBxbsXhMPBfNU-Xtnkl3cJVAiGPy1iB1HJXpaNkh3C9dnWWlCE_-SAiJl_O4wQJCI4NDHn


Byen, på omtrent 500 000 innbyggere, har vokst ut av det gamle sentrumet og man ser her begyggelse området nedenfor sentrum av byen.


tZU-eViPuYgZodDwQDYpzPv-vaIjbnxr1MZyzmpkMb-IPPhs3Zl1hg9qhVTnRQYL2Xw-uGqW5baO_01xWNQwQEtEMrtYP877TAweBzBRThxq1IfDWyTqHlfvbYTVTLk61VjbS_oA

Tc1P8ysXdPgPbkKZqJUqiwp7HPFYTnSIBG2w49PY5_FNajXny50YV1VMTjGJFkJ1tQvDHPhtOXFaf1RB9dad7NQBy5aP-SX3KV0fOdkkrwyb59Px8PXVYlw0VUPqlNqjq6hcF5WO


Legg merke til veien bygget inn i fjellsiden på den andre siden av juvet.


Zgsz16-xdfP--Vu1EJxhS2UzxByxh5XafSIeZzXLn_KQIt58sqkVVECR185r84UAGQcn8ZIpMBKIDe6L5k-nejrKxyOODaF7n5NaBq1KJoiHzutzuS0FXAhrl6lMhBgfwvWHK8df


Fra den andre siden. Broen på bildet er “Pont Sidi M’Cid”, bygget i 1912.


jKYitO1XjIDEP7w2Fo0NSsWHQJrWsys2Lh6SsZBUkV10dXr36xG8ZBc3v9_pu6PlokCnoE0w8i7xmCKuo1r2RmJFXAPVWwYdTY_Ce-AeBgd7WnqmkGjArhvVztDmos9bAV7M1lUl


Neste bro, lenger nede. Første kan fortsatt skimtes helt itl høyre i bildet.

q_GmWVOQJXp4KpoBoIQxxOu-UuI69QQ0tf8pUCoO-gNzv5UqiWnER3M17iW5KtXMqOHyENZh_1Pl3-HXcLT9Dz5OIUvbY7q_QCqfJL4fHnD6UsrwQJmKDXnpqLTRHYm1zBElJpqn


Fra en av gatene inn igjen, mot sentrum.


B-bQXXMqktMrwk6-MJPGdvvcCFs0M2WxsdGHsUG96toxNAIdljKhrpCWIkTqcGgeIuHujS5kDqIfQWwZ5b8VXkGDP7E5elu39bGN7m56rmE3caZ-Rciz3YgwKhPhRdEQur7shimO


Moskeen ved det islamske universitetet i byen, Emir Abdelkader-universitetet er også verdt et besøk. Det storslotte bygget kan sees i bakgrunnen, med oppussingsarbeider utenfor.


SCyjCv2rXy5AMULzxQocQL3-ee07asxIK0d_9kinvTUHEzLuuSHcaiADddwyLe3NaGZ_loZLLlUo5utf6UPysDhS7rJd61PTQxPi6T3vmLTh3eY91KTAhnetdAnOPsOH_NMpUUNk


FIkk også lov til å ta en innvendig tur. Moskeen har plass til omtrent 15 000 personer.


P9lxIMrfypjWq59fZcySUavJYDf5OKafBOIm2-UtbTW5e0ANdneS1jAE9w0e8wedlTNAawGa33IZRF8hGLPvguCikZMNjEODCK-Ko4WaFxwHneEeMW4iDV5YFFOaqbVO2FjvA_7b


Utsikt over noen av broene i utkanten av byen før turen tilbake til flyplassen.


mfnZQPoSKaVdnQk4wGG30-tVQvEvr29EeRn6vMV2pJ5FFwQIS0EnQrteSJyEKUIEFQEbEG1CFcsJAHw9o2erPDenFZPDtmxTLUsJ0o_dF_d3aMMahkniWFQmbwymzRf3qI_xzq-k


Fikk gleden av å fly 7T-VKM tilbake til ALG. Flyet ble levert kun litt over én måned tidligere.


WS1mvFYYppgVSMTht41stuNpEyJREjRqEtVa9BH2ryVtPxlWqB5VvAgNl8n9CHipCFv4UrdTOajW4OihSgYHTcsFPabIsbdc7xmPFJsQg56jPJcr4z1BUHOz5vatRrml3nbFeg3p


Det var nesten ikke passasjerer på flyet. Jeg mistenker at flyet fortsatt drev med innkjøringsflyvninger innenlands, da det er et ganske stort fly på den ruten, og at det senere har vært satt opp på andre, lengre, ruter til Europa.
 
Hadde booket overnatting på Airbnb i Alger og ble hentet på flyplassen av Airbnb-hosten. Bodde hos et hyggelig par som snakket bra engelsk og som ga gode tips om byen. - Veldig nyttig når man er på et sånn sted.


_uEwUQ2xDAWpL0cgZ_hCwcmxNzAfpLjQySdE21WWEQENGEoahdZ2UrVI-dIWcSl8PdxCjvGB_wHkc6J7K1paTcpQWXbyegfvxt19Kiz_8sR0XA48Jbv0qXr6O1wVC1HVpFHaDsvt


Utsikten fra leilgheten tidlig søndag morgen.


2CfK5ottQPM6etmkEbdK2ij6-_SF3oe8fiWYMTts2rPgVBPL75lXBBVO6RtwjC962hn6bezUcj29e4qb6Yq_tMkdSzumGfVqZqNYkoNVVrk6WEwDpTfHCaKZdaKLtY9ZsF1fAxQl


Alger har som mange andre byer i regionen et velkjent citadel, kalt for “Casbah”, som absolutt er verdt et besøk. Dette er like utenfor, viser en del av en gammel bymur samt en av byens eldste moskeer på venstre side.


qfPkrHNEO7E3OoSkTbzTCE3PBgZkcFWgABEOXO9wXRNjVzNKB557Wzxni-YgfWFD7Ev1JCDFXrs4_AvAEsmcFw31lJeqjqqcqAcr4tk5dy73wUPJOb61X6k_Ow2uFUGeT3fX8vzU


Inngangen til Casbah-en. Liten åpning i muren for å gjøre det lettere å beskytte.


sw4EbGXhRqWrPsLas3BneuOzUW_wNNpw-PXccZKVoiL5EezRagxbIy9axBWUJveJiDBqPXPxjQD6yzDI41yyusuGYNXK6R2OIy4ahmoB0yfVaSDV7xtVx31C_RPGxK9zXXy0gJ_5


Sidi Ramdane-mosken på venstre side. Casbah-en ligger i en bratt bakke, og en grei måte å gå gjennom er å begynne på toppen og gå nedover mot det moderne sentrum av byen.


Nd3brHzNCGj70Fw5OZNhlWCsr445M-ne6KLhtfKe8BqymLnNScLDmShfkNtv4I6MDpZWe3rU2S5KTKhrahz8ROYDImfiAi2wctZEnU2ZobHDfnbP0-9UbYjoOxeRl9dsN1YUDH15

LNHgbBMPwCkkS5wuCN-16YkE1BMt_WX0mK6dqeudJFouZtaA9oV6KTEbGPcrlSoRqUsRYu-dImcN5Dbpba6az0_JHnHKIO8V8usSuxY9eEaFxLHRspgh68qTbNZIZG82kBAaV09H


mPxLZx2SWfBjxdKRMzWnUVX8o6ap3Z6yIRlUb9SJMqHrtwHf5ZNd-bOgmQU1xXbYS1j1OcEZUYWxDGa4TVvgicowoWQwjt62g-3Ta476B7vKNNA4KLFU5qXES51ILYjUhK8kRSee


Endte opp i et marked nedenfor Casbah-en med betydelig mer folkeliv.


2_fwPBWUfLnyUH-uKYkA5DSh_tJQvpD2GzH8ucPfTzkhFZh3-eH28d_A02irK6VH766y7vlulCQdpTEbeQYQYCwnpVnlLMlpjlps5Cgf5IBJQ-qyGJ7GPUvDLZl5OOwy40IQ184b


Og så var man helt nede ved havnen.


eh-jwW39lDZ5Ffd9Q6xY5hA8SIVKI6hqCpXlaI3_afTUETzHfx1LtKjZVKzBSinrkKI5CAV_pKBDLCf_czDJvGhHNVnTiE-ZqrBC29ULBd_ZN5d7ohxIL1B2_NS4oMTjoInXgmhf


Her er det flere moskeer å se på. Blant annet denne, som er byens største.


e7BmdizKy682z4tf7yELr7v9trNrh_xTIcqYNhKMnoR9rvnuow4Z5HNS9ufHKO5ADg6wzRJGH8Ay3-PPSiRzvNhvDtqVNt7pMNpWLJmtsx0gKeu9Za8ODEjyZE2cp--yhBmAGBwB


Og en annen dekket av duer..


jjnZpto50xMJ5etrs3KAt_fOhP2irGpFDDNnG1OnDpEPuSEO53cH3Bg7HKNoqO8lJWSF1U2Mt2WZc7ZWvsw0keHadlnn2O2Vo00pv2zoYlGIvvNyC2ZNZK2ZNK3WwPdSVpIPkQT3


Noe jeg alltid prøver å få med meg når jeg drar til nye steder er byens t-banesystem. Her fra inngangen til El Harrach Centre. I bakgrunnen ser en byens tidligere hovedpostbygning, En ikonisk bygning i byen, og et godt eksempel på byens franskinspirete Moorish-arkitektur. Bygget blir for tiden ombygget til museum.


-s7trqdGH9F6PuRZrU52OnvZEIEFSfhetRVDos1zlS6pzxUVoF1dd2mPuwxjchzwuQ66kteRXHgrhIZlH6a3vm6yTXHlHwWesp34-5fY3OeGJgDEgzwGkfd1-CmJIckfcP3ziulG

GH5eVRFZTUITwQsByr3cKYkPuvY0eYoVyN3kFKqRs4OiCZJAkcCuNZ2T3s1sh5EmLITg9K8Qm8R8GaeOlG9A5hVjhSDrjnGxD86v26o7gPPNjCWoIRohWvNVkx2kCyDl7C6MDZRZ


T-banen, som består av kun én t-banelinje ble ferdigbygget i 2011 og fremstår fortsatt som veldig ny og ren.

Fra her kan man ta t-banen fire til Hamma og få med seg byens botaniske hage.


vVPgR4pmzA2GJJSPthVnm-e8FA-UH5R59hrURrLpSq3e3wXf7ACsQYvMHWvWlQqegaFR1KF8gta_4Ol8rwT5eFYmgJaGFKu3xY8pjj3huWWlS_p-OADdufxyCJMRpN-mUTB84AmV


Et veldig flott grøntområde i utkanten av sentrum av byen.


HiFB228327sgv-aImKXPxIq4fIUXrHx2Bq2Y1hbIR8zMv8Z5tFD12m9AjH2GZT3zS-C1TcIdj1KcRoKPD_Hzh-8ePDKZff0dV33FO_CpSRn1AwCp69ZqnL7z7xRttiUukSno6R9D


Her ble visst Tarzan-filmen spilt inn, og det er en ganske så populær fotospot blant lokale!


PRP0n-VBWfbSY5hUj0xW-JchuFliOKU4TZRdBjhPZWEEBhZeFip7PeG19dwJCfp7N9ibL5k4a0nG30AuUx560vFv797i0qn65kxajwyx585oWgh8EaZ25nGc_2NFgTnWcsRhosqa


På høyden over parken ligger Martymonumentet. Et minnesmerke over alle krigene landet har vært i, med tilhørende Martymuseum i underetasjen.


7PcK3aKCQpTwkMjWA0dQwEpl-kjhcAiuoaW0QcmEtXJmXuvkdQQSx4O424Tf1qCiQsjvTDySPBfcGHRf_t4KBS_r09DBrslap4b-F0M4mYQPIqw6DcZ7wsW7V-1Sg1xZ1UJVT_iO


Inngang til Martymuseet.
 
zAN-a5JHd9h53yCwOK0SbmQDEvzsMxOqrk8WAOMFCW_kG07xNe9LZ5XbyEMYSglxBTessiMRqq2Qgu6nQojKr4Jm6AO94bYjZq6CUHCVjnenvkLNmsonilK6F7O5HEWfsPcTu-ft


Flyplassen grytidlig neste morgen. Flyet hadde avgang 0730. Gaten foran flyplassen var avstengt for regulær trafikk, så en måtte gå et stykke fra taxien og bort til terminalbygget.

Sikkerheten ble tatt på alvor og fra utsiden av bygget til flyet måtte en vise pass totalt syv ganger, samt gå gjennom totalt tre røntgenscannere. Første ved inngang til terminalbygget og siste ved boarding i broen mellom stedet der boardingkort ble lest av og flyet.


zi-18nlpBT7046TYMe4coxIl6Bd5DGnfUFZCPMR18kV209-Ggtb-yv5uFAKl_mSchO3uPdYo31q6mUnmZTcAvJ-WYtP9gmKHL-R4Ml1wEeawKyecFH0uZuzV3BPIVTrwxDwFE7a9


Fortsatt A319 oppsatt på ruten ALG-CDG. Man fikk benytte seg av Air Algeries flyplasslounge, men det var ikke mye å skryte av. Det var et sted å sitte ned, med et beskjedent matutvalg, selv denne mandagen som var første dag av Ramadan.


MX_R05TeAUH573w32D7cGSr0sXiOslfGFLxRZ8aHkITewrZO2mnKLX3_hIYUxakB2duHiMWdHwzouhu5kFLlrYc3z6oJhqei-eECao3oKFkaI2_6JmrDshZ0oRApYXMfwfZx45Y1


Heldigvis bra organisert priboarding. Det var veldig greit med tanke på tiden det tar å boarde fly når alle må gjennom røntgenscan etter billettkontroll.


lxy-cgbveX8830CUot5Rqs_GzhAmF4hf-QCQAYLJLtm9Cjr0Xz1fhE7eaa9fBf-3T4oOGEbLjnSAr5SDscHLpWfsqYoztuFAAs5_MdhgRJxq_oOF6PIh808XbTdIccja5pNW-Naj


På grunn av tåke i Paris ble vi sittendende i flyet i nesten en time før vi endelig fikk ta av.


rVLLZSkV682HGCGQRb4EL7vTsla6VXwOTJ8aa2kR7XBi6-drdtxIFDSinArWKDOxDbxTE1ctw-uFSv6UH6Q5Zurgra_7E7Qb4kCApDYpClLESjt2FTjQg7EAu0oMzsnMwZQnrQbR


Dagens frokost. Ikke så veldig imponerende.


5qZ3ctMvkuaimTl0dqE37m_nLl1y8lOnQoa68Jnj3ykZL17tDE9I1KpbCjfXTzInPWGA5sKCXqydvlsN2oSbwYgXFc7JHT4rq_TmDtrvoMSNzhxd38QYKBWwZnbnY8MlZj_W0v9Q


I Paris spurte jeg fint om å bytte til Oslo-avgangen i stedet for København-flyet. En veldig hyggelig transfer-agent ordnet det, og gjorde reisen tre timer kortere. Var veldig deilig etter en ganske travel helg.


v3483VNt3-e0_a_u1ocy4PLDPY4tSI6JpxrqxxhcIWX3Wj62jKMSQCi09pr5GV0lEG2Kh54ElCNyhekKsLZcPk1OUbIHJ6A3ikjAYczddoi7JWIqHCLrTgm35MfGMJeRkkNUacfU


Flyet til Oslo var satt opp med en Embraer ERJ-190, med avreise fra regionalterminalen 2G.


2-mDfomhqXiDXtZVQXQXrU-1sUlNx8YP5zUpKeMF6nRmqitIW3hGHEn8YYtcMMsM6WmzIb4YRahmSDxAUOsrGmSm8rLSRtVBcuhDteI1sR_Ge1rA3iqaUoj9Zv1C8uINUz9UftdJ

tFNDcsvCiyL-g8bbTUGx-2yXzAbLWgu1fQ29vmSInjSw0CiT8_UyHSr-Fwl5BuO1xbsZMC-jVCnSArzOX1LM49TNtojo50BcnJwoUKkjL1i8LVVdZuftt8DMGjDLito_HhFWGO2i


Nok et veldig franskinspirert måltid på vei til Oslo.


Det var det - takk for at du leste!
 
Ser også at Air France har gunstige tider for en helgetursvisitt til Algerie da. Det er slettes ikke verst. Men skulle helst hatt det litt billigere enn 4,2k...
 
Ser også at Air France har gunstige tider for en helgetursvisitt til Algerie da. Det er slettes ikke verst. Men skulle helst hatt det litt billigere enn 4,2k...

Du kan eventuelt ta vueling til BCN. De har gunstige priser. Du kan blande med feks DY/SK om Vueling ikke har avgang fra OSL. ;)
 
Ser også at Air France har gunstige tider for en helgetursvisitt til Algerie da. Det er slettes ikke verst. Men skulle helst hatt det litt billigere enn 4,2k...

Det lå på rundt 2,5k under Air France/KLM-salget tidligere i høst, så det er mulig å finne billigere enn det. Selv fikk jeg det billigere enn det i C. :8:

Du kan eventuelt ta vueling til BCN. De har gunstige priser. Du kan blande med feks DY/SK om Vueling ikke har avgang fra OSL. ;)

Det er et bra alternativ. Det er ganske god kommunikasjon ALG-BCN med i alle fall Vueling og Air Algerie.
 
Takk, dette var veldig interessant! Har en fascinasjon for Nord-Afrika etter noen besøk i Marokko. Algerie framstår som et spennende reisemål. Norsk UD er vel litt strenge med sine reiseråd, ser at andre land ser annerledes på saken. Nuvel, får sette landet på lista.
 
Back
Top