Re: FOT-rutene i Lofoten og klagesaken med etterdønninger
På hvilket grunnlag kan/skal Dept.overprøve vedtak/beslutninger LT ,som øverste faginstans i Norge, har truffet og hva/hvem skal Dept. støtte seg til i denne overprøving ?
Jeg snakker ikke om saksbehandlingsfeil eller feil lovanvending.
Kan du vennligst gi et klart svar på dette?
På akkurat samme måte som domstolene prøver alle andre forvaltningsavgjørelser. Eksempelvis har domstolen alltid rett til å prøve om korrekt faktum er lagt til grunn - skulle det vise seg at SD el. LT har lagt feil faktum til grunn, ja da
kan medføre at vedtaket er ugyldig.
Det skal sies at domstolenes prøvelsesadgang overfor forvaltningen er gjenstand for mang en juridisk avhandling (og et par doktorgrader, vil jeg anta) og lar seg ikke enkelt oppsummere her. Generelt kan man si at dess mer faglig ekspertise og forvaltningsskjønn som er utøvet i et forvaltningsvedtak, dess mindre adgang er det for en domstol å overprøve forvaltningsutøvelsen.
Nærmere kommer man egentlig ikke å svare på spørsmålet ditt uten å sette av minst et par A4-sider.
Minst like interessant, etter min mening (og som en annen jurist var inne på), er hvorvidt DAT vil fremme et erstatningskrav i denne saken. Da er det ikke nødvendigvis slik at den endelige avgjørelsen fra SD må være ugyldig for å vinne frem - dersom det kan etableres uaktsomhet fra SD ved utlysningen og oppfølgningen av anbudssaken, samtidig som uaktsomheten korresponderte med et økonomisk tap for DAT,
kan dette medføre at DAT gis medhold.
Også denne fremstillingen er særs forenklet. Eksempelvis kan det argumenteres med at DAT i realiteten selv påførte seg tapet idet de i for liten grad forberedte seg på de mange krav en operasjon i nord medfører.
Summa sumarum: Det skal bli interessant å følge denne saken videre, både i forhold til faktum og jus.
Ellers lærte jeg mye "ny" jus av å skumme gjennom denne tråden. Midlertidig forføyning har gjennomgått store endringer siden jeg skrev min siste begjæring til tingretten, ser jeg