Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

.
Dornierfabrikken hadde vel et uhell med den første produksjonsmaskinen av DO-228/100 hvor maskinen totalhavarerte i en test. Maskinen var til overmål registrert LN-HPG og skulle leveres til Norving. Det fikk ikke kjente konsekvenser for salget av flytypen at første maskin havarerte.

Vidar

Veldig trist sak dette med den flotte Superjet'en, helt klart. Bare for å klare opp i det du skriver om vår alles kjære Do-228: Når det gjelder Do-228, så hadde de som du sier en tragisk styrt med den første prototypen (D-IFNS / c/n 4358) den 26/3-82 som hadde sin f.f 28/3 året før. LN-HPG(1) var den første produksjonsmaskinen (c/n 7001) og fløy for Norving i fra 5/3-82-7/1-83. Ble da D-ICOG igjen og fløy til 1993. LN-HPG(2) c/n 7022 fløy for RT fra desember 1983 til desember 1990, og ble OY-CHG og SE-KTM.
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Krasjet det ikke en A320 under flyoppvisning i Paris da flyet var helt nyutviklet? Ble en suksess alikevel det
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

En trist sak at et fly forsvinner. Om denne hendelsen vil avgjøre et salg til en potensiell kunde kan jeg ikke tenke meg. Ihvertfall ikke før man har fått klarlagt årsakssammenhenger.

Dornierfabrikken hadde vel et uhell med den første produksjonsmaskinen av DO-228/100 hvor maskinen totalhavarerte i en test. Maskinen var til overmål registrert LN-HPG og skulle leveres til Norving. Det fikk ikke kjente konsekvenser for salget av flytypen at første maskin havarerte.




Vidar

Dette er jo ikke en test, flyet er i produksjon og flyr masse flighter med passasjerer daglig. Ja, ting skjer (veldig sjelden) under testing, stor forskjell når ting er levert og flyr passasjerer
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

De har 240 ordrer, men ikke en eneste ordre fra vesten overhodet (vet ikke hvem willis skal lease til, men det er sikkert til ett eller annet humbugselskap i samme kaliber som resten av ordreboken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Superjet_100

Tilfeldig? I think not...
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Man behøver jo strengt tatt ikke ut av Norge en gang for å finne ting som går til hundene under test. Så det er jo ikke et sær-Russisk fenomen:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10057304
Lokfører snakket i mobilen - så kræsjet FLIRT-toget

Så jeg synes kanskje det er en tanke tidlig å diskutere kvaliteten på Russiske fly jeg. Ihvertfall koblet mot ulykken i Indonesia, siden vi enda ikke vet om det hadde noe med flyet å gjøre.
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Og hvis det viser seg at ulykken skyldes feilnavigering, så er det ikke lenge siden vi hadde en C130J som smallt inn i en topp her i våre trakter:cry:
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Man behøver jo strengt tatt ikke ut av Norge en gang for å finne ting som går til hundene under test. Så det er jo ikke et sær-Russisk fenomen:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10057304


Så jeg synes kanskje det er en tanke tidlig å diskutere kvaliteten på Russiske fly jeg. Ihvertfall koblet mot ulykken i Indonesia, siden vi enda ikke vet om det hadde noe med flyet å gjøre.

Meget godt poeng :up:
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Uansett, siden dette er det eneste nye som har kommet ut av Russland på veldig lenge, blir det garantert tungsolgt etter dette.
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Tilfeldig? I think not...

Det skyldes vel at man ikke tør fordi man er redd å miste kunder, ref holdningen som fremvises i første innlegg. De har nok en vei å gå før de er salgbare i vesten, av historiske årsaker, og det til tross for at dette kommer utav den samme nasjonen som ga oss Mir og store deler av ISS.
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Krasjet det ikke en A320 under flyoppvisning i Paris da flyet var helt nyutviklet? Ble en suksess alikevel det

Dette flyet kom vel for lavt og det ble vel mye diskusjon om det var pilotfeil. Historien sier at det var like før A320 programmet ble lagt på is, men Airbus var godt bemidlet i den tiden og det ble besluttet at produksjonen skulle gå for fult. De mistet vel også noen kunder underveis... A320 serien ble jo en knallsuksess likevell.

Vitner har uttalt at flyet vinglet like før det traff fjellsiden så det blir spennende å høre hva som gikk galt. Tragisk er det vertfall.

http://www.hangar.no/kan-bli-russisk-katastrofe/
 
Last edited:
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Uansett, siden dette er det eneste nye som har kommet ut av Russland på veldig lenge, blir det garantert tungsolgt etter dette.

An-148 blir produsert i samarbeid mellom ukrainske og russiske selskap. (Riktignok styrtet også denne under en testflight...)
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Bortsett fra å være en menneskelig tragedie er ulykken sørgelig for russisk flyindustri som har et voldsomt behov for å reise kjerringa. Som tidligere nevnt er flymaskinen i praksis et samarbeid mellom Sukhoi (leverandør av fantastiske militærfly i årtier, tenk f.eks. Flanker) og flere europeiske og amerikanske partnere. Det er all grunn til å tro at Superjeten er et glimrende fly og det ble fløyet av produsentens chief test pilot. Men ting kan altså skje, som vi dessverre har sett eksempel på i vår umiddelbare nærhet helt nylig. La oss se hva havariundersøkelsen sier.

K
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Her har de vel fløyet viseuelt rundt disse toppene og bommet ifb. en tåkesky. De ba jo om å få gå ned fra 10.000ft til 6.000 og traff på 6.200. Nedstigningen foregikk i sirkler.
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Kan du støtte dette med fakta av noe slag?
Jada, broren min bodde i Russland i nesten 10 år, og har vært med på flere flyturer hvor han fryktet for livet (han er i dag pilot og har ikke flyskrekk)!

CaptainMorgan: Da regner jeg med at du tenker det samme om indiske og tyrkiske piloter også?

Nei, indiere, russere og den slags har jeg ikke tillit til. Tyrkere derimot :up: (For øvrig en dårlig sammenligning fra din side!)

Ville din kommentar være den samme hvis det var en B787 ????

Hilsen Ole

Selvfølgelig ikke - Boeing er jo "top notch".
 
Last edited:
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Jøss! Maken til tullball og forhastede konklusjoner er det en stund siden jeg har lest her...
Russerne og ukrainerne har hatt og har noen av de beste flyingeniørene i
verden. At fly flyes i bakken, vedlikeholdes dårlig osv. har da ingenting med selve konstruksjonen å gjøre.
Hvor har du det fra at tyrkerne er så mye bedre enn de andre?
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

CaptainMorgan: Da regner jeg med at du tenker det samme om indiske og tyrkiske piloter også?
Nei, indiere, russere og den slags har jeg ikke tillit til. Tyrkere derimot :up: (For øvrig en dårlig sammenligning fra din side!)

Jeg valgte bare ut et par tilfeldige nasjoner som også har hatt alvorlige flykrasj pga vedlikehold og/eller menneskelige feil.
Jeg kunne like greit spurt deg om du har tillit til norske, franske, engelske eller amerikanske piloter. Problemet er at du generaliserer og dømmer alle russike fly og piloter.
Hvis russiske piloter og fly virkelig var så mye dårligere, ville det vært mange flere ulykker.

Når det gjelder flyulykkene du nevner kan man lett finne eksempler på tilsvarende feil fra piloter og fly fra andre nasjoner.
For eksempel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines_Flight_1951
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_296
http://en.wikipedia.org/wiki/Colgan_Air_Flight_3407
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447
 
Re: Kvaliteten på russiske fly? (Splittet fra Sukhoi savnet-tråden)

Godt utdannete fly-ingeniører er mangelvare i Statene disse dager. Selv bruker Boeing mange russiske ingeniører, som regnes blant verdens beste. Migoyan/Sukhoi er blant verdens mest avanserte OEM spesiellt innenfor Aerodynamikken. Videre er SuperJet-programmet et russo-italiensk samarbeid m/Alenia Aermacchi ... Salgs-sjefen og de fleste som "teller" i SJI er italienere.

http://www.superjetinternational.com/the-company/management/
http://www.superjetinternational.com/mediacenter/statement-from-sukhoi-civil-aircraft-company/2012/
http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2018110288_boeingrussians01.html
 
Last edited:
Back
Top