ILS2 said:Hvorfor skal man plutselig snakke om status og bonuspoeng som et enten eller? Ja takk, begge deler, sier nå jeg. Å dele ut gullkort til nordmenn koster ikke SAS mye penger, og det er jo åpenbart at den nye strategien er flest mulig statuskunder, men langt færre poeng i EB-banken. For meg har poengene stor nytteverdi - hotelovernattinger, upgrades, bonusreiser (*A First Class, point bargains uten fuel surcharge) etc. - og hvis fremtiden i EB betyr færre poeng ut i fra mitt reisemønster, er det bye-bye EuroBonus. EBG-statusen klarer jeg meg fint uten - den har ingen reell verdi innenriks uansett - og *A Gold er relativt lett å skaffe seg hos f. eks. Continental.
At bonuspoeng er av mindre betydning for de som ikke reiser så mye, kan jeg forstå, men hvis man flyr 100.000 miles+ i året, er det kjipt å sitte igjen med et plastkort uten betydning som eneste belønning...
Har hørt lenge at det er forandringer på vei, men med det Eurobonus har vist de siste årene, så inntar jeg glatt den holdningen at dette tror jeg ingenting på før jeg får se det. Siden ryktene om et forbedret Eurobonus begynte å gå i høst, så har de fjernet V-klasse som 100%, og innført fueltillegg på bonusbilletter (og siden fjernet dette igjen, sannsynligvis etter press fra publikum).Selv ville jeg bestilt SAS til laveste pris og kjøpt meg opp til Economy Extra eller Business gjennom Optiontown (gir 150 eller 200 prosent poeng + statustillegg), eventuelt poeng. Det er uansett åpenbart at SAS er dårlig på opptjeningssiden - det ser imidlertid ut til at forbedringer er på vei også her!
Har hørt lenge at det er forandringer på vei, men med det Eurobonus har vist de siste årene, så inntar jeg glatt den holdningen at dette tror jeg ingenting på før jeg får se det. Siden ryktene om et forbedret Eurobonus begynte å gå i høst, så har de fjernet V-klasse som 100%, og innført fueltillegg på bonusbilletter (og siden fjernet dette igjen, sannsynligvis etter press fra publikum).
EuroBonus har stort sett blitt dårligere etter 2004, men mitt poeng er at det faktisk har skjedd en rekke forbedringer det siste året. Det er sikkert ikke tilstrekkelig til å gjøre deg fornøyd, men dette er forbedringer jeg i alle fall setter pris på:
- Det har blitt lettere å tjene både ekstrapoeng og kvalifiserende poeng gjennom kontinuerlige kampanjer på hele rutenettet. Det vanligste er kampanjer med doble poeng, men SAS Forecast Challenge og spesialkampanjer med 10.-30.000 poeng for reiser t/r Asia er andre eksempler. Slike kampanjer er et incentiv for å fly mer med SAS.
- Poengopptjeningen på dansk innenriks er doblet
- FastTrack har blitt gjort tilgjengelig for EuroBonus Gold-kunder uansett hvilket selskap innen Star Alliance man reiser med
- Det har blitt lettere å nå sølv- og gullstatus ved at alle flyvninger er kvalifiserende flyvninger, med 20 for Silver og 35/40 for Gold.
- Drivstofftillegget er riktignok innført, men også fjernet det siste året.
Det neste som kommer er en ny opptjeningstabell, med bedre samsvar mellom billettpris og poenguttelling. Samtidig kommer en ny uttakstabell som er mer "flytende" etter hvor populære avgangene er.
[*]Kampanjene har nesten uten unntak vært targeted kampanjer, og jeg har ikke fått invitasjon til en eneste en av disse.
Selv ville jeg bestilt SAS til laveste pris og kjøpt meg opp til Economy Extra eller Business gjennom Optiontown (gir 150 eller 200 prosent poeng + statustillegg), eventuelt poeng. Det er uansett åpenbart at SAS er dårlig på opptjeningssiden - det ser imidlertid ut til at forbedringer er på vei også her!
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.