Kvalifiserende flygninger i EB får tilbakevirkende effekt

vstenhjem

ScanFlyer Blue
Kvalifiserende flygninger i EB får tilbakevirkende effekt

Da har jeg fått alle flygninger i denne opptjeningsperioden i EB registrert som kvalifiserende flygninger. Tydeligvis har SAS bestemt seg for å la dette ha tilbakevirkende effekt!

FLOTT :)

Re: Kvalifiserende flygninger i EB får tilbakevirkende effekt

Samme her - EuroBonus er da ikke så verst? ;)

Eurobonus pr. i dag er langt fra bra, selv om de har fått inn kvalifiserende flygninger.

Enig med deg der, har selv ofte ikke tatt meg bryet med å registrere EB kortet på flere turer. 125 poeng her og 125 poeng der

At EuroBonus forsøker å få opp antallet statuskunder er fint - det trenger SAS. Vi vet jo alle hva et gullkort gjør med lojaliteten overfor et selskap/en allianse ;)

Problemet er imidlertid at poengopptjeningen hos EuroBonus i Economy, som de fleste dødelige nå har blitt beordret til å fly, er så stusselig at man nesten ikke ser bryet verdt med å registrere bonuskortet. Uteblir noen segmenter, kan det knapt sies å være fornuftig bruk av tid å etterregistrere 190 poeng. Er man heldig, er det doble poeng ifbm. kampanjer, noe som gir overveldende 380 poeng. Det hele toppet seg da de valgte å kaste nok en bookingklasse (V) i 25%-spannet, i stedet for å gå andre veien - som en del av oss hadde håpet og trodd.

Det er fint med lounger og ekstra bagasje og alt det der, men det er ikke ofte jeg har særlig mye tid i loungene når jeg er ute og reiser - og bagasje er kun på IC-reiser. Fast Track er interessant nok kun forbeholdt internasjonale reiser, ikke innenriks - hvor jeg har 80% av mine reiser. Da står man i grunnen kun tilbake med bonuspoeng og muligheten til å bruke disse til noe fornuftig. Og med dagens system må man fly mye, fryktelig mye, for i det hele tatt å få råd til en bonusreise innenriks.

Som jeg noe sint og oppgitt skrev her http://forum.scanair.no/showpost.php?p=442205&postcount=22 for en tid tilbake:
ILS2 said:
Hvorfor skal man plutselig snakke om status og bonuspoeng som et enten eller? Ja takk, begge deler, sier nå jeg. Å dele ut gullkort til nordmenn koster ikke SAS mye penger, og det er jo åpenbart at den nye strategien er flest mulig statuskunder, men langt færre poeng i EB-banken. For meg har poengene stor nytteverdi - hotelovernattinger, upgrades, bonusreiser (*A First Class, point bargains uten fuel surcharge) etc. - og hvis fremtiden i EB betyr færre poeng ut i fra mitt reisemønster, er det bye-bye EuroBonus. EBG-statusen klarer jeg meg fint uten - den har ingen reell verdi innenriks uansett - og *A Gold er relativt lett å skaffe seg hos f. eks. Continental.

At bonuspoeng er av mindre betydning for de som ikke reiser så mye, kan jeg forstå, men hvis man flyr 100.000 miles+ i året, er det kjipt å sitte igjen med et plastkort uten betydning som eneste belønning...

Jeg føler jeg er i ferd med å få veldig rett i mine spådommer om EuroBonus' utvikling. Mer status, mindre bonus.

Last edited:

Fullstendig enig, ILS2. Det er flott med qualifying flights, det gjør ting enklere for å oppnå status, men se på mitt valg på en tur jeg har til Norge i juni:

Begge reisene er priset i W klasse og kostet omtrent like mye. Jeg foretrekker selvsagt å fly med SAS, men pengene gikk til United, ikke SAS metal overhodet (UA og LH)

ORD-ARN-OSL-CPH-ORD i W klasse: 3250 poeng totalt opptjent inkludert 25% gullbonus

ORD-FRA-OSL-MUC-ORD i W klasse; 19,242 miles totalt opptjent inkludert 100% status bonus. Del beløpet på to dersom du ikke har status og du ender opp med 9621 mot 2600 hos SAS.

19.242 miles gir meg nesten nok miles til en gratistur i hele nordamerika..

Valget er derfor utrolig enkelt..

Selv ville jeg bestilt SAS til laveste pris og kjøpt meg opp til Economy Extra eller Business gjennom Optiontown (gir 150 eller 200 prosent poeng + statustillegg), eventuelt poeng. Det er uansett åpenbart at SAS er dårlig på opptjeningssiden - det ser imidlertid ut til at forbedringer er på vei også her!

Selv ville jeg bestilt SAS til laveste pris og kjøpt meg opp til Economy Extra eller Business gjennom Optiontown (gir 150 eller 200 prosent poeng + statustillegg), eventuelt poeng. Det er uansett åpenbart at SAS er dårlig på opptjeningssiden - det ser imidlertid ut til at forbedringer er på vei også her!
Har hørt lenge at det er forandringer på vei, men med det Eurobonus har vist de siste årene, så inntar jeg glatt den holdningen at dette tror jeg ingenting på før jeg får se det. Siden ryktene om et forbedret Eurobonus begynte å gå i høst, så har de fjernet V-klasse som 100%, og innført fueltillegg på bonusbilletter (og siden fjernet dette igjen, sannsynligvis etter press fra publikum).

Totalt sett er det for meg mye nyttigere med status enn med 20-30000 poeng. Jeg har mye korte europaflyvinger og selv med 100% på eco så tar det lang tid å få status poengveien, dessuten er ikke poengene så mye verdt for meg. De gir mye uttelling om man skal oppgradere på IC, men utover det er det bare kampanjetillbud de er veldig mye verdt i.

Så lenge EB holder på at alle flighter, også i 25% klasse, er kvalifiserende så er jeg meget fornøyd. Heller gullkort og lite opptjenting enn sølv og stor opptjening. Selvfølgelig vil jeg helst ha både i pose og sekk, men så bra er vel ikke verden...

Har hørt lenge at det er forandringer på vei, men med det Eurobonus har vist de siste årene, så inntar jeg glatt den holdningen at dette tror jeg ingenting på før jeg får se det. Siden ryktene om et forbedret Eurobonus begynte å gå i høst, så har de fjernet V-klasse som 100%, og innført fueltillegg på bonusbilletter (og siden fjernet dette igjen, sannsynligvis etter press fra publikum).

EuroBonus har stort sett blitt dårligere etter 2004, men mitt poeng er at det faktisk har skjedd en rekke forbedringer det siste året. Det er sikkert ikke tilstrekkelig til å gjøre deg fornøyd, men dette er forbedringer jeg i alle fall setter pris på:

• Det har blitt lettere å tjene både ekstrapoeng og kvalifiserende poeng gjennom kontinuerlige kampanjer på hele rutenettet. Det vanligste er kampanjer med doble poeng, men SAS Forecast Challenge og spesialkampanjer med 10.-30.000 poeng for reiser t/r Asia er andre eksempler. Slike kampanjer er et incentiv for å fly mer med SAS.
  • Poengopptjeningen på dansk innenriks er doblet
  • FastTrack har blitt gjort tilgjengelig for EuroBonus Gold-kunder uansett hvilket selskap innen Star Alliance man reiser med
  • Det har blitt lettere å nå sølv- og gullstatus ved at alle flyvninger er kvalifiserende flyvninger, med 20 for Silver og 35/40 for Gold.
  • Drivstofftillegget er riktignok innført, men også fjernet det siste året.

Det neste som kommer er en ny opptjeningstabell, med bedre samsvar mellom billettpris og poenguttelling. Samtidig kommer en ny uttakstabell som er mer "flytende" etter hvor populære avgangene er.

EuroBonus har stort sett blitt dårligere etter 2004, men mitt poeng er at det faktisk har skjedd en rekke forbedringer det siste året. Det er sikkert ikke tilstrekkelig til å gjøre deg fornøyd, men dette er forbedringer jeg i alle fall setter pris på:

• Det har blitt lettere å tjene både ekstrapoeng og kvalifiserende poeng gjennom kontinuerlige kampanjer på hele rutenettet. Det vanligste er kampanjer med doble poeng, men SAS Forecast Challenge og spesialkampanjer med 10.-30.000 poeng for reiser t/r Asia er andre eksempler. Slike kampanjer er et incentiv for å fly mer med SAS.
  • Poengopptjeningen på dansk innenriks er doblet
  • FastTrack har blitt gjort tilgjengelig for EuroBonus Gold-kunder uansett hvilket selskap innen Star Alliance man reiser med
  • Det har blitt lettere å nå sølv- og gullstatus ved at alle flyvninger er kvalifiserende flyvninger, med 20 for Silver og 35/40 for Gold.
  • Drivstofftillegget er riktignok innført, men også fjernet det siste året.

Det neste som kommer er en ny opptjeningstabell, med bedre samsvar mellom billettpris og poenguttelling. Samtidig kommer en ny uttakstabell som er mer "flytende" etter hvor populære avgangene er.

Du har for så vidt rett i at dette ikke er nok til å gjøre meg fornøyd.
  • Kampanjene har nesten uten unntak vært targeted kampanjer, og jeg har ikke fått invitasjon til en eneste en av disse.
  • Økte poeng i Danmark - bra!
  • Fast Track hjelper meg ikke, jeg bor i Bergen, og der har vi ikke slikt.
  • Bra med kvalifiserende flygninger, men ikke i stedet for poeng.
  • Det er ikke noe pluss å fjerne noe som aldri skulle vært innført i utgangspunktet. Hvis jeg stjeler en krone fra deg, blir du neppe strålende fornøyd om jeg gir den tilbake like etter..
Alt i alt mener jeg derfor at det ikke er noe særlig å rope hurra for med Eurobonus den siste tiden, i hvert fall ikke nok til å gjøre meg fornøyd med bonusprogrammet. Det er mer enn nok å sammenligne hva en får i konkurrerende programmer for å innse at Eurobonus ikke er noe for meg

Jøss, tilbakevirkende kraft var meget bra! Dette hadde jeg aldri
trodd, tipper det fort blir en del sølvkort kunder for SAS dette
året ja.

[*]Kampanjene har nesten uten unntak vært targeted kampanjer, og jeg har ikke fått invitasjon til en eneste en av disse.

Det er ikke riktig. De fleste kampanjer har ligget tilgjengelig for registrering på nettet og har også vært lagt ut her på forumet. De kampanjene som har vært "targeted" har som regel uansett vært åpen og tilgjengelig for alle selv om man ikke har fått e-post om det ...

Hvis en er her på forumet, så finner en ut av dem, men de er vel ikke åpen når en må lete opp kodene fra en eller annen plass på nettet for å kunne bruke dem? Det er i hvert fall ikke slike ting som gjør at et program er bra for meg.

Kampanjene annonseres i ukesbrevet fra EuroBonus og på EuroBonus-sidene på nettet. De har så vidt jeg har hørt vært veldig populære - derfor dukker de opp stadig oftere.

Uansett er jeg enig i kritikken din, den "dokumenteres" jo godt her: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=61425. Det er utrolig at SAS har "kastet" bort et program som i årevis ble kåret til det beste frequent flyer-programmet. Mitt poeng var som sagt at selskapet har tatt flere grep (á la brannslukking) det siste året, som er til det positive.

Last edited:

Nå har jeg en uttelling på optiontown på null av seks forsøk. Alle fra Economy Extra til Business (BKK, DXB og EWR) så jeg ville ikke satse på at man blir oppgadert, ville være sikrere med LH/UA for poengene.......

Back