• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

KRS: Protestbrev mot færre flyavganger

GF1

ScanFlyer Gold
KRS: Protestbrev mot færre flyavganger

Både Fædrelandsvennen og NRK Sørlandet skriver i dag om stor misnøye med at SAS Bratthens "tar kommersielle hensyn" i januar og februar:

"SAS Braathens kutter nemlig to av åtte daglige avganger mellom Kjevik og Gardermoen i januar og februar - klokken 10.40 (retur 12.50) og 14.00 (retur 14.40). De begrunner det med lavere belegg i vintermånedene.

Det betyr at det ikke blir flygninger på strekningen mellom 08.50 og 15.50 - et tidsrom på syv timer. Det mener Kristiansands ordfører er uakseptabelt.

- Dette bunner mye i monopolsituasjonen, tordner Jan Oddvar Skisland.

Ordføreren har reist til Oslo 10-15 ganger i høst, og uten unntak blitt forsinket. Han tviler på selskapets motiver, og forklarer at flyfrekvensen er svært betydningsfull for hele det sørlandske næringsliv.

- For en by som Kristiansand er det utrolig viktig å ha et godt rutetilbud til hovedstaden. For næringslivet er det så mye som foregår der inne, så dette har med hele utviklingen å gjøre, fastslår han.

I et fortvilet brev til SAS Braathens «innkaller» han selskapets ledelse til et møte 10. januar klokken 14.00 - et meget kinkig tidspunkt med de nye rutetidene.

- Tidspunktet er egentlig ikke bevisst, men det er et godt poeng, humrer Skisland overfor Fædrelandsvennen.

- Nonchalante
Nå vil ordføreren kontakte flyselskapet Norwegian, som har uttalt at de vil vurdere strekningen i løpet av første halvår 2006.

- Nå blir vi enda mer opptatt av å bryte monopolet. Det er mye lettere å tyne markedet når det ikke finnes konkurrenter, og for mange er ikke buss eller tog noe alternativ, mener Skisland.

En annen som ønsker å være tilstede under det bebudede møtet er regiondirektør Siri Mathiesen i NHO på Agder.

- Jeg syns de er nonchalante. De bagatelliserer og sier at om andre vil overta ruten, er det fritt fram. Det er for enkelt, mener Mathiesen, som frykter stort press på øvrige avganger." (Fædrelandsvennen, utdrag)

-------------------
Min kommentar: tenk om flyselskapet kunne ha fjernet seg litt fra tanken om en 737-enhetsflåte og hatt noen F.50 eller Q400 (ikke bare på Vestlandet) til å ta seg av flyvninger hvor det helt opplagt ikke fins passasjergrunnlag for 737.

Replying to Topic 'KRS: Protestbrev mot færre flyavganger'

Originally posted by GF1
skriver i dag om stor misnøye med at SAS Bratthens "tar kommersielle hensyn" i januar og februar:

Er ikke SAS Braathens et kommersielt selskap, da? Sist jeg sjekket så er det nettopp slike hensyn et kommersielt selskap tar - tilpasser tilbudet til etterspørselen.

Sørlendingene reiser ikke nok, men det kan jo også påpekes at landeveien fra Kristiansand til Oslo ikke er såååå lang. Med innsjekk og transport til/fra flyplassene i begge ender pluss selve flyturen er det ikke mange minuttene man tilslutt sparer...

Reisetiden fra Kristiansand til Oslo er i dag fem timer med ekspressbuss, så for et dagsbesøk til hovedstaden bør du kunne spare ganske mye tid med fly hvis du reiser uten bagasje - og benytter Flytoget.

NSB byr på 4:28 på samme strekningen. Hvor lang tid tar det i praksis med flyet, man havner vel tett på 3:30 ihvertfall?

Poenget mitt er i grunnen det samme som ditt, KRS-OSL er en typisk F50/Q400 kandidat på endel av avgangene og det er nok også fordi det er enkelt med andre former for transport til Oslo.

SK har ikke "monopol" på ruten - det er kun operatørene på FOT-nettet som har monopol på ruter i Norge - men det er bare SK som flyr, regner med at det er fordi DY, BX og de andre ikke ser muligheter for å tjene penger der. Men, de tar vel ikke "kommersielle hensyn"?? Det samme er situasjonen på OSL-KKN, der DY kun flyr om sommeren i høysesong. Flytrafikk er ikke noen menneskerett. Når det ikke er nok pax til å fylle en 737 kan ikke SK fly! Men, kanskje det hadde vært mulig å sende en DH3 eller DH4 OSL-KRS?

I nevnte tidsrom har NSB følgende avganger fra Oslo: kl.1111 og kl.1511 (ankomst hhv 1542 og 1942), så det er vel ikke så mye hjelp å få derfra heller.

Ikke uventet er vi enige om at en passende flytype hadde vært tingen til å trafikkere de tynne rutene som det fins ganske mange av i vårt langstrakte og grisgrendte land.

Men allerede Braathens SAFE forlot jo den løsningen da de kuttet ut F.28 (65 passasjerer?) på 70-tallet.:(

CK! Du må ta grep og sørge for at WF stiller med Q400 i stedet for SAS Braathens 737! :spin:

Originally posted by CK

SK har ikke "monopol" på ruten - det er kun operatørene på FOT-nettet som har monopol på ruter i Norge - men det er bare SK som flyr, regner med at det er fordi DY, BX og de andre ikke ser muligheter for å tjene penger der.

Vel, for å presisere så er det vel slik at SK har monopol på ruten, men ikke i den forstand at de er de eneste som har lov til å operere der (dvs. det er ikke et lovbestemt monopol). Det er forøvrig helt greit at SK tar kommersielle hensyn når de tilpasser flytilbudet til etterspørselen. Vel og merke hvis det er det de gjør - vi vet jo også at monopolister kan ha incentiver til å redusere produksjonen for å hente ut monopolprofitt. Men siden denne ruten i prinsippet er åpen for de som måtte ønske det så skjønner jo SAS også at man ikke kan utnytte denne monopolmakten utilbørlig. Om man reduserer tilbudet for mye og setter en for høy pris så kan fort en annen aktør finne det lønnsomt å etablere seg.

Braathens F28 var vel perfekt for KRS...og ble mye brukt på ruter til og fra nettopp KRS...

Nå har jeg flydd endel mellom Krsand og Oslo i høst, og det har vært fulle fly hele tiden. Så ut fra det må det være god butikk. Det er slik at det nå er veldig vanskelig å få byttet fly om det møtet man er på enten er ferdig før tiden eller blir lengre. Og da faller jo vitsen med å betale dyre billetter for å ha mulighet til å booke om bort. Så SK må passe på så de ikke skyter seg selv i foten her. Når de i tillegg kutter bort 2 avganger til, blir jo dette bare værre. Man må jo bestille 2 uker i forveien for å være sikker på å få plass. Det er ikke alltid dette er mulig i forretningslivet. Så jeg skjønner godt at mange av de faste reisende er forbannet. Jeg er faktisk en av dem selv!:pissed

BF:cool2

Tenk hvis Norwegian hadde hatt ledig kapasitet. Nå hadde vært tidspunktet for å lansere rute osl-krs. Sasbraahtens har negativ standing både lokalt og nasjonalt. Hadde sikkert gitt en flying start.

bortsett fra at det jo ER en grunn til at flyene kanselleres - det er IKKE pax som skal fly!!

Vel det hadde vært rett hvis det ikke var pax så.. Skal ikke uttale meg om KRS men SK2305/8 er rimelig fullbooket hver eneste dag, men kuttes mandager i januar/februar på KSU. Og her er det ingen som skjønner noe som helst. Og det planlegges ikke akkuart noe nedgang i oljetrafikken.. Det samme gjelder vel MOL også. Du kan nå se på det hvis du sitter på rett plass.

"- Jeg syns de er nonchalante. De bagatelliserer og sier at om andre vil overta ruten, er det fritt fram. Det er for enkelt, mener Mathiesen, som frykter stort press på øvrige avganger."

Jeg syns det er mer oppsiktsvekkende at diverse topledere kan komme med så useriøse utsagn en at SKBU kutter et par avganger. SAS Braathens har problemer med punktligheten om dagen og hvis dette hjelper de på sporet igjen så er det bare bra.

Hilsen,
Laurenz

Uten avganger skulle jeg også klart å være punktelig. Det tilogmed uten fly.:sarc

Jeg vet ikke hvorvidt det hjelper å rope på DY her... OM de skulle sette opp en rute her tror jeg neppe at de ville fylle dette hullet midt på dagen. Det ville vel være mer naturlig å sette opp avganger i peak periodene vil jeg tro.

Nei de får få WF til å fly en tur midt på dagen da. Sett inn et mindre fly, et dårligere tilbud vil kunne ha negativ effekt på de rutene man velger å beholde også.

Men kommer det en ny aktør med hurtigbåt til KRS. 2 timer til Danmark - det vil få sørlendingene hurtig ut av landsdelen...:up:

http://forbruker.no/reise/article1186436.ece

Back