Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ch-Aviation melder at S7 Airlines skal begynne å fly Boeing 737-900ER,
de har tidligere fløyet hos Lion Air, men eies av russiske GTLK.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Jeg ser på FR24 at Korean har 3 fly (KE503, 901 og 925) og og LOT har ett (LO98) over Russland nå, samtidig som flere andre fly fra Korean går en langt sydligere rute utenom Russland.
Hvorfor skjer dette?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Jeg ser på FR24 at Korean har 3 fly (KE503, 901 og 925) og og LOT har ett (LO98) over Russland nå, samtidig som flere andre fly fra Korean går en langt sydligere rute utenom Russland.
Hvorfor skjer dette?


For LOT maskinen så mistenker jeg at FR24 viser feil, og det den viser er en slags estimert rute eller lokasjon. Deler av området der har dårlig dekning

Her ser du den normale ruten til LO98, og som du ser har den flere «grå hull» på veien

e58a39bff0522749845855389b6883bc.jpg
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Alle de fire flyvningene går utenom russisk territorium, så det må tydeligvis ha vært feil på FR24 for alle sammen.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det er ikke dekning i de områdene, og da viser FR24 estimert routing. Ikke så mye å gjøre med sånt..
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Слава Україні!

Men for å være ærlig, tror jeg SAS er litt optimistiske på hvor raskt denne krigen skal være over.

OSL-KBP.PNG
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Start av vinterprogrammet - kun denne ruta som ligger inne, så er nok bare en forglemmelse. Forsvinner nok om ikke så lenge.

KLM har fullt program i tidtabellen, men de kan ikke bookes.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

SkyUp har hentet ut et av sine fly i Kyiv KBP, så det er håp!
Boeing 737 -8BK 33029 1945 UR-SQP SkyUp Airlines ferried 04apr23 KBP-IAS after storage ex OE-IQY
Kilde: Skyliner Aviation
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og Aeroflot har begynt å sende A330 til Mahan Air i Teheran for vedlikehold. Lurer på hvor de delene kommer fra ….

https://onemileatatime.com/news/aeroflot-plane-iran-maintenance/

Aeroflot’s maintenance is being performed by Mahan Air, Iran’s largest privately owned airline. An Aeroflot spokesperson has confirmed that Mahan Air has “the necessary equipment and facilities, certificates and vast experience” to perform this work, and maintenance will be performed “to a high level of quality.”

Indeed, Mahan Air does have “vast experience” with performing maintenance on Airbus and Boeing jets, given that the airline primarily flies these jets, despite sanctions. Heck, Mahan Air typically acquires planes by simply making them “disappear” over Iran. I’m not sure exactly which “certificates” the airline has, though, for performing maintenance on Airbus and Boeing jets? Never mind that one has to wonder where the spare parts are coming from…
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Og Aeroflot har begynt å sende A330 til Mahan Air i Teheran for vedlikehold. Lurer på hvor de delene kommer fra ….

Det kan man jo lure på. Teheran har vel ikke noe fryktelig godt utvalg av originaldeler til Airbus, men vi kan kanskje gjette på at de er desto bedre på uoriginale?

Henting fra andre fly, smugling, kasserte deler som pusses opp, piratkopierte deler, andre uoriginale deler, egenproduksjon?
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det kan man jo lure på. Teheran har vel ikke noe fryktelig godt utvalg av originaldeler til Airbus, men vi kan kanskje gjette på at de er desto bedre på uoriginale?

Henting fra andre fly, smugling, kasserte deler som pusses opp, piratkopierte deler, andre uoriginale deler, egenproduksjon?

Er vel heller deler fra Kina, UAE og Tyrkia som på snodig vis havner i Iran.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Kjenner en mekaniker som jobbet for Mahan. Han sluttet da han ikke orket å se omfanget av Bogus Parts som ble brukt på flyene deres. Han turte rett og slett ikke fly med eget selskap for å signere ut på turnaround. Så det er en livlig industri i Iran for uoriginale deler.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

SkyUp har hentet ut et av sine fly i Kyiv KBP, så det er håp!

Kilde: Skyliner Aviation

Passet jo bra, for å ersatte maskinen de fikk ødelagt i Sudan

Ellers så skal første maskin være overført til SkyUps nye maltesiske AOC, så da har de fått en fot innenfor EU
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Da ligger det an til at russiske GLTKs irske leasingselskaper blir likvidert

The High Court in Dublin has been asked to wind down two Irish-registered companies that are ultimately owned by Russia's GTLK - State Transport Leasing, in what could become the largest liquidation to date in Ireland, reports The Independent newspaper.

GTLK Europe DAC and the related GTLK Europe Capital DAC are part of GTLK's Europe Group's international aircraft and ship leasing business, estimated to be worth more than USD4 billion.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/126918-russian-owned-lessors-face-liquidation-in-ireland
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

De bare fyller tankene og flyr uten uplift. Ikke noe problem for de fleste typene som benyttes. Teknisk service er også 'optional' ...

Så lenge de får lastet og en trapp eller to til paxen, er de good to go.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ser ikke ut som de russiske flytyveriene har påvirket kredittverdigheten til de store leasingselskapene, da ALC nylig har forlenget et kredittlinje med kun en drøy prosent i påslag over interbankrentene (SOFR, den nye LIBOR)

https://newsroom.aviator.aero/air-l...n-senior-unsecured-revolving-credit-facility/

The senior unsecured revolving credit facility accrues interest at adjusted term SOFR plus a margin of 1.05% per year with a 0.20% facility fee, each subject to adjustments based on the company’s credit ratings.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Det meldes om en stor økning i både tekniske feil og manglende deler i russisk flytrafikk. Og også økende priser

https://www.aviation24.be/miscellan...issues-emergency-landings-and-pricey-tickets/

The Western sanctions imposed after the aggressive invasion into Ukraine seems to hurt the Russian aviation industry. According to Novaya Gazeta, there are more technical problems and emergency landings due to an acute lack of parts, maintenance and technical support. Passengers fly more and more unsafely while ticket prices have increased between 15 and 30 percent.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russisk media melder at det i løpet av et par dager igjen blir mulig å fly mellom Russland og Georgia. Georgiske myndigheter har gitt konsesjon til det russiske flyselskapet Azimut, og det åpner en rute mellom Moskva Vnukovo og Tblisi.

Red Wings og et flyselskap i Tatarstan hadde også meldt sin interesse. Red Wings ble imidlertid nektet da det selskapet angivelig er svartelistet hos EU grunnet flysikkerhet. Russisk media skriver at Georgia forholder seg til EU-regler fordi landet streber etter EU-medlemskap.

Georgia tillater heller ikke russiske maskiner med doble registreringer. Det var også en av årsakene til at Azimut ble valgt siden selskapet kun har Superjet'er i flåten sin.

Denne nye reisemuligheten er møtt med glede i Russland, for da åpnes nok et utland for feriemuligheter. I tillegg er det jo en del transfermuligheter via Tblisi.
 
Back
Top