Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten
Jeg tror det kan være lurt å ta det som kommer frem i russisk media med en stor klype salt
For Irkut Mc-2q har de «klar» en russisk motor nå riktignok, selv om flyet nå allerede er 2-3 år forsinket så må jeg innrømme jeg sliter litt hvordan de på kort sikt skal finne mange av delene de trenger her. Jeg tror ikke dette er noe som i dag finnes som hyllevare i Russland, gitt status på deres lokale flyindustri.
Ser man navnene på mye av elektronikken og avionikken på MC-21 så kommer det frem navn som Goodrich, Thales, United Technologies, Hamilton Sundtrand, Honeywell, Rockwell Collins, Eaton, Zodiac, etc. Jeg tror det er litt mer krevende enn «det finner vi ut av» på endel områder her.
Luftfart er nå et av de områder hvor Russland er i ferd med å bli satt tilbake 30år i tid
Så ellers en reportasje fra flyfabrikken i Uljanovsk på russisk TV i dag. Der var de veldig optimistisk med tanke på fortsatt produksjon av Sukhoj Superjet og MC-21. Sanksjonerte deler skulle de nok finne ut av.
Jeg tror det kan være lurt å ta det som kommer frem i russisk media med en stor klype salt
For Irkut Mc-2q har de «klar» en russisk motor nå riktignok, selv om flyet nå allerede er 2-3 år forsinket så må jeg innrømme jeg sliter litt hvordan de på kort sikt skal finne mange av delene de trenger her. Jeg tror ikke dette er noe som i dag finnes som hyllevare i Russland, gitt status på deres lokale flyindustri.
Ser man navnene på mye av elektronikken og avionikken på MC-21 så kommer det frem navn som Goodrich, Thales, United Technologies, Hamilton Sundtrand, Honeywell, Rockwell Collins, Eaton, Zodiac, etc. Jeg tror det er litt mer krevende enn «det finner vi ut av» på endel områder her.
Luftfart er nå et av de områder hvor Russland er i ferd med å bli satt tilbake 30år i tid