Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Så ellers en reportasje fra flyfabrikken i Uljanovsk på russisk TV i dag. Der var de veldig optimistisk med tanke på fortsatt produksjon av Sukhoj Superjet og MC-21. Sanksjonerte deler skulle de nok finne ut av.

Jeg tror det kan være lurt å ta det som kommer frem i russisk media med en stor klype salt

For Irkut Mc-2q har de «klar» en russisk motor nå riktignok, selv om flyet nå allerede er 2-3 år forsinket så må jeg innrømme jeg sliter litt hvordan de på kort sikt skal finne mange av delene de trenger her. Jeg tror ikke dette er noe som i dag finnes som hyllevare i Russland, gitt status på deres lokale flyindustri.
Ser man navnene på mye av elektronikken og avionikken på MC-21 så kommer det frem navn som Goodrich, Thales, United Technologies, Hamilton Sundtrand, Honeywell, Rockwell Collins, Eaton, Zodiac, etc. Jeg tror det er litt mer krevende enn «det finner vi ut av» på endel områder her.

Luftfart er nå et av de områder hvor Russland er i ferd med å bli satt tilbake 30år i tid

gustavf; Jeg tror said:
Da kommer noen til å dø og et fly til bli kassert.

Takk, det tenkte jeg ikke på, så det var fint at du sa fra om det... 😉

Selvfølgelig er det ikke ulykker russerne tenker mest på for tiden, men for hver dag som går uten at disse flyene blir skikkelig vedlikeholdt og får de reservedelene de trenger, øker jo risikoen for ulykker, og hva da med forsikringen?

Altså påtvinge tredje land sine egne sanksjoner. Bruk av makt som er ulovlig. Det er også snakk om veldig mange land her, med flyselskaper som flyr til Russland eller bruker russisk luftrom. der et par av dem alene har flere innbyggere enn USA og Europa samlet. Hvis de landa istedenfor å føye seg etter det, heller svarer med samme mynt, blir det tilstander. Og til slutt ender det opp fult kaos hvor man knapt nok kommer seg noe sted utenfor Vesten.

Vi har i denne traaden tenkt og fulgt flyene som klart er en del av sanksjonene, men hva med all elektroniske delene som bygger opp og sikrer innflyvning, landinger, bakkeradarer (som f.eks. Var en noksaa stor del av aarsaken til SAS Ulykken i Milano Malpensa).

Saa det er nok et aapent spoersmaal om hvor lenge de «andre land» utenfor sanksjonene er villige til fly inn til Russland.

Den er ikke lenger gyldig

Forsikringen i et utenlandsk selskap er selvfølgelig ikke gyldig.
Jeg kjenner ikke hvilke krav russiske luftfartsmyndigheter stiller, men alle flyselskapene må vel ha en eller annen form for forsikring for å kunne fly innenriks i Russland?

Jeg kjenner ikke hvilke krav russiske luftfartsmyndigheter stiller, men alle flyselskapene må vel ha en eller annen form for forsikring for å kunne fly innenriks i Russland?
I en situasjon som dette så finner de nok løsninger der borte for å holde flyene i luften forsikringsmessig. Det er nok en del som ikke var helt som her hjemme tidligere, og antagelig enda mer unormalt nå. Luftfartsmyndighetene er jo myndighetene så de kan nok gjøre som de vil med den saken, sågar si at de kan fly uten forsikring om det skulle være behov for det.

Det er den russiske stat nok reet ligeglade med
Hilsen
Ole

De fleste selskapene er private, og de prøver nok å holde et godt forhold til eierne. De vet at de skal fly etter krisen også. Det har helt sikkert foregått litt kommunikasjon bak Kremls rygg her ..

I en situasjon som dette så finner de nok løsninger der borte for å holde flyene i luften forsikringsmessig. Det er nok en del som ikke var helt som her hjemme tidligere, og antagelig enda mer unormalt nå. Luftfartsmyndighetene er jo myndighetene så de kan nok gjøre som de vil med den saken, sågar si at de kan fly uten forsikring om det skulle være behov for det.

Nå er det ikke bare tilsynsmyndighetene som setter krav til full forsikringsdekning. Leier man et fly vil eier/utleier sikre seg at kapital gjenstanden er forsikret i henhold til internasjonale krav og avtaler. En av hensiktene til at Russiske fly er registrert i Irland og på Bermuda er både at man opprinnelig så for seg at re-possesing av fly skule være enklere og at eierne / utleieselskapene satte krav til at forsikringen skulle plasseres i forsikringspoolen Lloyds i London. Det er eneste måten å sikre kapitalen til alle som er med å forsikrer flyene. Og det er mange. Et fly til en verdi av 1 milliard kan ha hundrevis av underwritere som alle er en del av system med re-assurering der man sikrer seg. Så kan man jo forestille seg dagens situasjon med hundrevis av fly i Russland der myndigheten foretar ran av annen manns eiendom og skal re-registrere vestlig eide fly i Russland. Krav om forsikring er det samme til Russland som er en del av det internasjonale lovverket her. Hvorvidt de kommer til å overholde internasjonale konvensjoner er i øyeblikket uklart. Det koker i nå i Lloyds i London . Om Russerne fortsetter med dette ranet vil tusenvis av underwritere gå til felles aksjon og begjære all Russisk eiendom i Vesten beslaglagt . Det kan bli mer enn interessant når man skal berge milliarder av dollar. Vi har bare sett begynnelsen på begynnelsen.

I tillegg gikk en Il-76, RSD75 Rossiya - Special Flight Squadron, fra VKO og nordøst-over.
Hvor den skulle, stod det ikke på FR24, og jeg får ikke fulgt den langt nok på Playback heller ("Playback error").
Putin tok seg en sightseeing tur ;) Spekulasjoner på alt fra atom evakueringøvelse, kupp, henting av Putin eller militære ledere fra hele Russland etc. Rapporter i kveld om mulige atomtrusler fra en desperat Putin.

attachment.php
https://twitter.com/Harjunmaa/status/1504542649725997065

Attachments

• FOE1htTXIAQ2rYT.jpg
    FOE1htTXIAQ2rYT.jpg
    100.9 KB · Views: 1,618

Norse blir nevnt. Da den har konsekvenser om amerikans turisme går den her.
Selskapet har denne uken meldt at oppstarten blir utsatt. Nå heter det at billettsalget forventes å starte først i april og første flyvning i juni.

En som kjenner USA godt og også internasjonal luftfart, er førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.
Amerikanere skeptiske

Han er langt fra overbevist om at Norse kommer til å få noen flying start, slik det kunne ligge an til med en pandemi på vei ut og før krigen i Ukraina brøt ut.

Andersen er klar på at krigen i Ukraina vil kunne påvirke amerikanernes interesse for å reise til Europa negativt.

– Hvis krigen skulle trekke ut i tid, vil dette kunne bli enda mer merkbart – spesielt til øst-europeiske land som geografisk ligger nært områder der krigshandlingene pågår, sier han til flysmart24.
https://flysmart24.no/2022/03/18/ukraina-krigen-rammer-norse-amerikanere-avbestiller/

Back