Krangel førte til innstilt fly

Re: Krangel førte til innstilt fly

Fra VG

Securitas vil undersøke pilotkrangel

(VG Nett) Securitas skal i møte med Widerøe og Avinor etter at en pilot-krangel førte til kansellert flyavgang.

Klikk på lenken og les resten.

Originally posted by Herlov Totalt latterlig opptreden. Jeg håper han får sparken. Synd ledelsen i Securitas ikke kommenterte.

Her kjører vi igjen...

Er sikker på at en del av disse vaktene hadde gått løs på stillingen "fotoboks-kameralinsepusser" med samme glød! Verden er blitt gal...

:clap :clap :clap

Noen som vet om passasjerene fikk utbetalt kompensasjon, eller om Widerøe prøvde seg med at dette var "ekstarordinære omstendigheter"?:p

En Nr. 43 solid plantet i P2en på Mr. Tyttebær er vel på sin plass?? Geezz..

Det er jo ikke pilotens feil at de ikke kom inn på politiskolen... :lol:

Kan egentli virke som at "sikkerhets"personellet sliter med mindreverdighetskomplekser ovenfor pilotene. Vi har vel alle friskt i minne episoden på OSL hvor en DY flyger forårsaket et helvete da han gikk for "fort" gjennom sikkerhetskontrollen?! Nei vet du hva.

Originally posted by OJB

Det er på tide at lovgivende myndigheter begynner jobbe med saken ; d.v.s bruke hodet til det er er ment å brukes til.

Du mener stikke det ned i sanden:question: :sarc

Originally posted by Turbofan

Kan egentli virke som at "sikkerhets"personellet sliter med mindreverdighetskomplekser ovenfor pilotene. Vi har vel alle friskt i minne episoden på OSL hvor en DY flyger forårsaket et helvete da han gikk for "fort" gjennom sikkerhetskontrollen?! Nei vet du hva.

Apropos det; for et par uker siden pep det i detektoren på OSL fordi jeg gikk for...... SAKTE^_^

Originally posted by TUC

Originally posted by Turbofan

Apropos det; for et par uker siden pep det i detektoren på OSL fordi jeg gikk for...... SAKTE^_^

Merkelig at vår alles venn Jan Ovind fra VG ikke dukket opp for å gi et nytt skremselsbilde på norsk flysikkerhet. Eller kanskje Jo Kobro med formaninger om hvilken teknikk man skal utøve for å raskest mulig komme seg gjennom boksen med de rare i....

Huff...

Jeg kommer herved til å sende inn en skriftelig redegjørelse for hvorfor jeg i lang lang tid kommer til å nekte å jobbe i sikkerhetskontrollen...
Dette er for ille...

Nå er det som regel slik at en sak har to sider, selv om jeg nekter å tro det i dette tilfellet.
Argumenter fra ledelsen i Securitas om at vakten bare fulgte sikkerhetsbestemmelser og regelboken til pungt og prikke holder bare ikke, HVIS saken er riktig fremstilt i alle slags media i dag.
Jeg skjønner det aktuelle crewet, og i særdeleshet kapteinen, meget godt og det MÅ da være mulig for en Securitas-vakt å bruke innsiden av hodet på en så liten plass.
Eller hadde vedkommende mottatt negativt svar både fra Politihøyskolen og Sikkerhetsavdelingen på en stor-flyplass lenger sør??
Uansett hva dere som reiser mye sier, hva myndighetene sier eller hvem som helst andre; skal flygere komme opp i slike situasjoner i fremtiden, og det der være en stor del av deres arbeidsdag, er sikkerhetsveldet og paranoian rundt det kommet alt for langt!

Norske piloter:
- Lei av å bli sett på som terrorister

(VG Nett) Norsk Flygerforbund får inn klager fra piloter som føler seg krenket av vakter i sikkerhetskontrollen.

Les resten her: VG

Ola Strand, Per Arne Watle og Bjørn Kjos har sendt et felles brev til Avinor-sjef Sverre Quale hvor man peker på at crew i stadig større grad opplever dårlig behandling når de passerer gjennom sikkerhetskontrollen på norske flyplasser.

:posty:
Brevet som er sendt til Avinor ved administrerende direktør Sverre Quale er som følger:

Vedr. security screening av crew.

På grunn av en økende mengde rapporter som mottas fra ansatte, ser vi oss nødt til å informere om at det ser ut til at det er i ferd med å utvikle seg uheldige kulturer hos securitypersonell ved flere lufthavner i Norge.

Vi har flere eksempler på uheldige episoder hvor besetningsmedlemmer føler seg mistenkt, eller de har blitt behandlet på en provoserende eller ydmykende måte av securitypersonell i påsyn av passasjerer.

Vi vil ikke i dette brevet komme med spesifikke detaljer, men dette kan dokumenteres hvis det er ønskelig. Vi er bekymret for utviklingen, og vi erfarer at dette skjer på flere av lufthavnene. En slik behandling av ansatte utvanner respekten for at vi skal ha et godt securitysystem. Vi ber om at Avinor tar denne saken alvorlig, da slik opptreden også går utover flysikkerheten ved at personell som skal forberede seg til flygning blir provosert og distrahert.

Vennlig hilsen
Norwegian Air Shuttle ASA
Bjørn Kjos
Adm. direktør

SAS Braathens
Ola Strand
Adm. direktør

Widerøe Flyveselskap
Per Arne Watle
Adm. direktør

For meg virker det som om det er en krig mellom security og piloter og at passasjerene er den 3 part i denne uheldige saken.

Et godt og ryddig brev fra de 3 flyselskapene, burde være god nok grunn til at Avinor og OSL tar en konstruktiv gjennomgang av sine rutiner med alt det personalet som har ansvar for security.

Det kommer ikke til å bli annerledes før vi alle forstår at ordentlig security i et høykostland som Norge (dvs høye lønninger) koster mer penger enn vi til nå er villig til å betale. Behovet etter folk i 'security' jobber er underdekt til de grader, og takket være vikarbyråer som driver security har høystatusjobber innen bransjen slik som airport security blitt lavstatus. Det er ikke vettuge personer som jobber på sikkerhetskontrollene lenger for de har for lengst funnet seg andre jobber. Konsekvensene ser man nå så alt for tydelig...

Kjenner flere som har vekterkurs fra førstegangstjenesten og denslags, men de fleste ville nok heller vært pølse-langere på Shell enn å jobbe som vektere...

Kjenner også flere som har jobbet i slike vaktselskaper, men som har sluttet pga. dårlig arbeidsmiljø. Det er alltid rom for Politi/Befalskole-wannabees/drop-outs i slike selskaper, hvilket er synd for de normale menneskene som jobber der...

Jeg flirer ennå hver gang jeg tenker på en vekter jeg så på en bensinstasjon en gang, ikledd svart kjeledress, feltstøvler, svart feltlue, og et "pistolbelte" med så mye utstyr på at det klamret seg fast til hoftene hans for harde livet...

Jeg nevner i fleng: Leatherman, Maglight, radio, telefon, to håndjern, plaststrips, skinnhansker, førstehjelps-kit, og mye annet rart...
Hvordan han klarte å sitte i bilen aner jeg ikke, men han manglet bare en MP-5 og nattkikkert for å være stridsklar...

Hadde det ikke vært for den lille Vaktservice-logoen på armen så hadde jeg trodd han tilhørte beredskapstroppen eller noe lignende...

Jeg måtte selvfølgelig gå å sette meg i bilen igjen, så jeg kunne gapskratte i fred...:D

For meg begynner det å se ut som security-delen kan komme til å gå ut over flysikkerheten. Med det mener jeg at crew som til støtt og stadighet er "heite i toppen" etter å ha gått gjennom security-slusene er en sikkerhetsrisiko for passasjerene. All ære til vedk.kaptein som nektet å fly. Det er ikke sikkert alle hadde gjort det.

En annen ting kan være at crew ikke tilkaller tekniker hvis det er noen "små" problemer med flyet fordi de vet at tech muligens må gjennom security og at det vil ta tid før de kommer igjennom. Noe som igjen vil føre til forsinkelser på ruten etc.etc. "Små"problemer kan bli store.

De som jobber i security følger bare instruksen. Det som må til er at det blir laget et system som er effektivt mot terror og ikke bare et spill for galleriet. Dagens system kan muligens stoppe en sinnsforvirret person til å komme på et fly, men effektivt mot planlagt terror tror jeg ikke det er.

Back