Krangel førte til innstilt fly

Re: Krangel førte til innstilt fly

Jeg la merke til det på OSL på torsdag, det er jo bare 20åringer som står der og henger og småflørter med hverandre.

Sikkert en god følelse, når de som 20åringer har makt til å få en 50år gammel kaptein som tjener 4 ganger så mye til å gjøre akkurat som de vil.:(

Vi kan delvis takke oss selv, våre foreninger og vår opperative ledelse for at det har fått gå så langt som det har! Vi kunne bare parkere alle fly til det ble orden i sakene! Et par døgn uten flyvning skulle kanskje få politikerne på andre tanker!
Jeg har ikke noe imot at jeg må skanne bagasjen min, noen kan ha lagt noe i den! At jeg derimot skal ta av meg uniformsefekter og sko er selvfølgelig helt hinsides!
Slik er det desverre blitt mange steder i samfunnet! Det er de mediokre som styrer og lager regler, og det går til hel....! :cry:

Dette er rett og slett bare tragisk. Viser med all tydelighet hva som er i ferd med å skje med luftfarten. Flykapteiner sier opp sine stillinger. Herjingene vi flygende personale er utsatt for bare utvikler seg.

Gikk selv gjennom crewslusa på OSL for 3 uker siden. Jeg sier som vanlig hei men ikke et nikk en gang. Der inne sitter de og slafser tyggis og snakker skit med føttene på bordet. Nå må styresmaktene gripe inn før det er for sent!! Eller, det er jo for sent......

Det er styresmaktene som har ansatt de! Det er styresmaktene som har gitt forutsetningene de har for å gjøre jobben. Og det er styresmaktene som bestemmer hvor attraktivt det skal være å få rett person på jobben.

At det er forskjellige meninger hvor nyttig sikkerhetskontrollen og andre sikkerhetsrutiner er jo så, men jeg trro de fleste er enig at er ikke siste punktet oppfylt så kan man like gjerne droppe resten. Jeg tror også om man hadde hatt profesjonelle, så hadde ubehaget vært mindre og forståelsen større, selvom man må igjennom samme systemer som idag.

Nå synes jeg dette begynner å bli litt vel drøyt.
Her henger dere ut en hel yrkesgruppe som lavpanna idioter med trang til å vise makt.
At alle vektere med litt vett i skolten har funnet seg andre jobber OSV.
At "alle" vektere er pissed fordi dem ikke kom inn på politiskolen og derfor skal ha hevn.
Hvordan går det an og ha så dårlig oppfatning om andre mennesker?
Er det slik at dere føler dere som ett bedre og mer verdifult menneske bare dere kan se litt stygt og ha nedsettende tanker om folk som jobber i lavstatusyrker?
Er en som jobber som vekter mindre verdt en dere?

Til og med en som ler seg skakk når han ser vektere med lommelykt, og førstehjelpskit og annet utstyr. Ikke umulig jeg hadde smilt litt selv i samme situasjon.
Men alikevel, en vekter bør vel ha litt utstyr på seg.
Jeg hadde nå blitt glad jeg da, om vekteren faktisk hadde hatt litt førstehjelpsutstyr på seg om jeg hadde ligget der blødende etter å ha blitt slått ned.

Og så går dere der, igjennom sikkerhetskontrollen med nesa i været, stygge blikk, sure oppstøt av kommentarer. Og skjønner ikke hvorfor ikke vekteren bare smiler pent tilbake????
Prøv en gang med en litt lettere holding, kanskje ett lite smil, ett hei.
Og skulle det pipe så ta nå av beltet eller skoene med ett smil, og ikke en sur kommentar til vekteren.
Kanskje ville alt flyte mye lettere om BEGGE parter hadde hatt det minste snev av respekt for hverandres jobb.

Nå kjenner jeg ikke til situsjonen mellom crew og sikkerhetsvakter på OSL eller andre flyplasser.
Men det er tydeligvis blitt kommers mellom noen yrkesgrupper her.
Og det spørs om ikke det kanskje skyldes at en del piloter/crew har gått med nesa i sky og slengt med leppa til vekterene, som igjen har blitt enig i om og "ta" pilotene.
Og det er synd. For nå har det tydligvis utviklet seg for langt og det vil sikkert bli veldig vansklig å få rettet opp dette.
Men jeg tror nok at begge yrkesgrupper bør ta seg selv i nakken og ha respekt for hverandres jobb.
Det er nå blitt slik at du som pilot eller c-crew må sjekkes, bli nå ikke irritert på vekterene som bare er der for å gjøre jobben.
Og til gjengjeld så bør sikkerhetspersonalet også behandle crew med respekt.
Så får dem heller "ta" de som slenger med leppa og ikke la det gå utover alle.

Jeg har selv ikke hatt problem med en eneste vekter noe sted eller land. Og det er jo litt rart slik som dem blir fremstilt her på forumet.
Aldri har dem pirket med fingeren i kaffen min heller :smile2
Jeg må ha hatt drittflaks, lottrekkene er herved levert.

Sikkerhetshysteriet har nådd nye høyder, det er ikke tvil om det.
Men om alle prøver å gjøre sitt beste for at det skal gå smidig, så tror jeg det ikke er noe problem.
Men jeg er enig i at det blir litt for dumt når crew og andre ansatte på en flyplass blir sjekket mer nøye enn passasjerene. (Og det har jeg opplevd)Det burde vel heller vært motsatt.

Originally posted by Boeingflyer

Vi kan delvis takke oss selv, våre foreninger og vår opperative ledelse for at det har fått gå så langt som det har! Vi kunne bare parkere alle fly til det ble orden i sakene! Et par døgn uten flyvning skulle kanskje få politikerne på andre tanker!
Jeg har ikke noe imot at jeg må skanne bagasjen min, noen kan ha lagt noe i den! At jeg derimot skal ta av meg uniformsefekter og sko er selvfølgelig helt hinsides!
Slik er det desverre blitt mange steder i samfunnet! Det er de mediokre som styrer og lager regler, og det går til hel....! :cry:

Hvorfor skal ikke piloter sjekkes ?
Mener du at piloter, bare skal gå rett igjennom uten å sjekkes?

Piper skoene dine, så tjener vel du nok til å kjøpe sko som ikke piper?
Er det uniformsplikt på type sko, så få arbeidsgiver til å kjøpe inn sko da vel.
Må vel finnes en passende type sko som ikke piper

Originally posted by Dag Viking

Sikkert en god følelse, når de som 20åringer har makt til å få en 50år gammel kaptein som tjener 4 ganger så mye til å gjøre akkurat som de vil.:(

Det er kanskje dette som er problemet?
En pilot som tjener fire ganger mer tåler vel kanskje ikke å bli snakket til av sånn, ja enn sånn der type menneske. hmm, hva heter det igjen. TAPER, ja, taper var det.
Jeg som er rik og utdannet skal da virkelig ikke bli snakket til av en som ikke er smart nok til å være akademiker.........
Gid a meg, tenk om naboen så at jeg førte en samtale med en slik person.

Kanskje ikke så rart om det klikker for en annen vekter hvis pilotene har slik holdning når dem går i gjennom screeneren.

Originally posted by Turbofan

Kan egentli virke som at "sikkerhets"personellet sliter med mindreverdighetskomplekser ovenfor pilotene. Vi har vel alle friskt i minne episoden på OSL hvor en DY flyger forårsaket et helvete da han gikk for "fort" gjennom sikkerhetskontrollen?! Nei vet du hva.

Men hva om piloten i stedetfor å bli sint, bare hadde snudd å gått i normal fart igjennom screeneren?
Da hadde vi aldri hørt om dette, fordi det hadde ikke blitt noen sak.
Men så lenge piloter mener dem er så mye bedre enn oss vanlig dødelige så blir det jo rabalder.

Snakk om å misforstå.
Det handler om gjensidig respekt og høflighet. At en pilot tjener mer enn en securitas skal ikke ha noe med saken å gjøre, det var et forslag fra min side, på hvorfor vekterne harselerer mer med pilotene enn passasjerene. Sikkert misunnelse og jantelov, som vanlig i dette landet.

Takke meg til TSA, de smiler tilbake og sier i det minste "good day" hvis man sier det først.

Memphis Belle:

De siste tre innleggene dine i denne tråden avslører vel egentlig dine innerste holdninger til crew ("luftas konger" etc..). Ikke rart det blir gnisninger. :exclamati

Jeg tror ordet Respekt staar sentralt i denne debatten, og paa meg virker det som om Security Ansatte ofte bare har forstaatt den ene siden av Respekt - aa sette seg i Respekt....noe jeg er 100% enig at de skal, men like viktig de maa ogsaa vise respekt for sine kunder baade reisende og ansatte i flyselskap/handling selskap/resturanter etc. og her slaar balansen fryktelig daarlig ut. Et veldig konkret eksempel paa hvordan Adecco i OSL i Januar totalt negelisjerte aa vise respekt for min kone, som alltid maa hun gjennom en personlig ekstra kontroll (ja hun er veldig flott) men det er nok adnre kvaliteter som gjoer utslaget...Adecco lot den ekstrakontrollen bli utfoert av en Mann, noe som faktisk er forbudt her borte TSA land....om det er lov i Norge, burde man allikevel respektere at mange synes det er direkte ubehagelig....

Originally posted by memphis_belle

Originally posted by Turbofan

Kan egentli virke som at "sikkerhets"personellet sliter med mindreverdighetskomplekser ovenfor pilotene. Vi har vel alle friskt i minne episoden på OSL hvor en DY flyger forårsaket et helvete da han gikk for "fort" gjennom sikkerhetskontrollen?! Nei vet du hva.

Men hva om piloten i stedetfor å bli sint, bare hadde snudd å gått i normal fart igjennom screeneren?
Da hadde vi aldri hørt om dette, fordi det hadde ikke blitt noen sak.
Men så lenge piloter mener dem er så mye bedre enn oss vanlig dødelige så blir det jo rabalder.

Du kjenner tydligvis ikke til denne episoden ser jeg... Piloten gikk gjennom detektoren inntil flere ganger, mens security personellet bare drev gjøn med han. Til slutt gadd han ikke mer, og bare gikk gjennom.

edit:
Nå skal jeg jo selvsagt ikke skjære alle vekterene over en kam, det er jo veldig mange søte og blide hunnkjønn som jobber der også! Men det er de enkelte råttene eplene, som det av og til kan virke som om de er hentet rett fra en Gulag leir, som klarer så til de grader og ødelegge stemningen!!

Jeg ser at du, memphis_belle, prøver å gjøre oss "forferdelige" flyplassarbeidere om til syndebukker, men ta deg et par turer gjennom ansatt slusa på OSL, da skal du få se hva vi snakker om! Dette er like mye tilfellet om du har 4 gullstriper på jakkeermet, eller en møkkete refleksvest!

Originally posted by dc-8-63

Adecco lot den ekstrakontrollen bli utfoert av en Mann, noe som faktisk er forbudt her borte TSA land....om det er lov i Norge, burde man allikevel respektere at mange synes det er direkte ubehagelig....

Jeg vet ikke hva loven sier, men jeg har faktisk reagert på det samme. Jeg har ved flere anledninger sett at kvinner er kroppsvisitert av mannlige sikkerhetsvakter. Det er såpass mange kvinner og menn i sikkerhetskontrollen at det ikke burde være et problem å sørge for å ha begge kjønn tilgjengelig for evt kroppsvisitasjon. I England blir man gjerne holdt tilbake og får ikke gå gjennom metalldetektoren om det ikke er "riktig" kjønn på andre siden....

Ellers så må jeg bare si meg enig med deg, dc-8-63, om at det å utvise respekt for andre er noe som er viktig (her som i de fleste andre tilfeller). Kants kategoriske imperativ for moralsk atferd, eller den gyldne regelen om å gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg, kunne kanskje vært noe å lære bort til alle parter i denne konflikten.

Originally posted by memphis_belle

En ganske spennende påstand, men etter å ha telt til 10 så lar jeg kommentaren din tale for seg selv.

Et lite sidespor her, men i en annen topic her ser jeg at en ung mann har spurt en sikkerhetsvakt på Sola om å få komme inn å ta et bilde av LOT maskinen som divertet til Sola, og joda, han kom inn og tok bilder..

Greit nok, men når en flyger som ER klarert x antall ganger og i tillegg er sikkerhetsklarert blir behandlet slik, så synes jeg dette er merkelig...

:huh:

DC8: Hvem synes ikke ekstrakontroll er ubehaglig? Jeg synes det, samme om det er gammel dame, ung dame, gammel mann som gjør det på meg. Vi får innføre gutte og jentesluser.

Edit: Synes det er litt latterlig at en vekter kan erklære et fly "urent" på en slik måte. De burde ha en supervisor som bare kan gjøre dette. Og han bør være utdannet innen sikkerhetsyrke.

Piper skoene dine, så tjener vel du nok til å kjøpe sko som ikke piper?
Det verste med det hele M B er at du antagelig har stemmerett!
Hvis du ikke skjønner at jeg som sitter i den "spisse enden", du vet der hvor alle bryterne, knottene og spakene er, ikke behøver å ha annet med meg enn [glow tcolor=red, fcolor=black, size=2, strength=1]INGENTING[/glow] for å eventuellt gjøre fandenivoldske saker så har du faktisk ikke skjønt noenting! Stakkars :(

Dette er jo bare trist.. Håper ting bedrer seg og at han begynner å fly igjen. Når sikkerhetskontrollen oppleves sånn av det store flertallet (alle?) av pilotene er det noe galt. Jeg tror en fornøyd vs en irritert pilot er viktigere for flysikkerheten enn om skoene hans piper. Og jeg vil ha glade piloter på frekvensen min.

[subjektiv observasjon]
Selvhevdelse ligger ganske tydelig framme i den norske folkesjela, jantelov eller ei. Det ser man forøvrig hos de som kom inn på Politiskolen også..
[/subjektiv observasjon]

Back