Krangel førte til innstilt fly

Re: Krangel førte til innstilt fly

Jeg er virkelig overrasket over alt jeg leser i denne tråden. Ser virkelig folk på sikkerhetsvaktene som idioter som ikke kom inn på politiskolen, og som vil hevne seg med å være fulle av f mot èn type yrkesgruppe fordi disse tjener mer enn en selv?
Nei nei nei. Jeg vet ikke hva jeg skal si.

Jeg ser faktisk ikke helt problemet med sikkerhetssjekkene. At alle må igjennom er vel helt greit. Pipoer det, så skal man sjekkes. Enkelt og greit. Men absolutt, man skal behandles med respekt. Og det gjelder for begge parter.

Noen som husker banken i storbritannia som ble ranet for et meget stort beløp for en tid tilbake? Hvor ranerne først hadde tatt seg en tur hjem til banksjefen og hans familie? Der tok de familien som gissler, tvang far i huset (banksjefen) til å gå på jobb som normalt (og oppføre seg normalt) for å låse opp hvelvet for ranerne etter arbeidsdagen var over. Noe slik kan vel i teorien også skje innen luftfarten.
Og det er vel en av grunnene til at også flyvere skal sjekkes.

Respekter hverandre, begge parter! Det blir for dumt når det går så langt at fly blir innstilt og passasjerer må lide på grunn av dette.

IMM

Originally posted by imm Jeg er virkelig overrasket over alt jeg leser i denne tråden. Ser virkelig folk på sikkerhetsvaktene som idioter som ikke kom inn på politiskolen, og som vil hevne seg med å være fulle av f mot èn type yrkesgruppe fordi disse tjener mer enn en selv? Nei nei nei. Jeg vet ikke hva jeg skal si. Jeg ser faktisk ikke helt problemet med sikkerhetssjekkene. At alle må igjennom er vel helt greit. Pipoer det, så skal man sjekkes. Enkelt og greit. Men absolutt, man skal behandles med respekt. Og det gjelder for begge parter. Noen som husker banken i storbritannia som ble ranet for et meget stort beløp for en tid tilbake? Hvor ranerne først hadde tatt seg en tur hjem til banksjefen og hans familie? Der tok de familien som gissler, tvang far i huset (banksjefen) til å gå på jobb som normalt (og oppføre seg normalt) for å låse opp hvelvet for ranerne etter arbeidsdagen var over. Noe slik kan vel i teorien også skje innen luftfarten. Og det er vel en av grunnene til at også flyvere skal sjekkes. Respekter hverandre, begge parter! Det blir for dumt når det går så langt at fly blir innstilt og passasjerer må lide på grunn av dette. IMM
Til dere med "kontorjobber": Hva med at "kontoret" deres skulle støvsuges 5-7 ganger daglig? Fra starten av skulle det føles eksklusivt. Så rart. Siden unødvendig. Deretter irriterende. Til slutt..?

Og til imm...

Dagens "sikkerhetskontroll" er ikke prevantiv iht scenarioer du beskriver!!!

Originally posted by cabincruiser

Memphis Belle:

De siste tre innleggene dine i denne tråden avslører vel egentlig dine innerste holdninger til crew ("luftas konger" etc..). Ikke rart det blir gnisninger. :exclamati

Vel, aller først. Dette er ikke mine holdninger til crew.
Men jeg blir litt lei av å se at vektere stadig vekk blir harselert med på dette forumet.
Og jeg er ikke vekter en gang ;)
Vektere er nå mere utskjelt enn parkeringsvakter.
Og jo mere drit man klarer å trykke ut seg om vektere jo mere klapper dere alle sammen :clap :clap :clap
Og det blir for dumt å henge ut en hel yrkesgruppe fordi man er lei av å gå igjennom security sjekk. Guess what, jeg er drittlei av å gå igjennom securitysjekk 10-20 ganger om dagen. Men jeg skyter ikke han som gjør jobben for det.
Gjør noe med de som bestemmer. Prøv å forklare at kanskje sikkerhetsjekken av crew ikke trenger å være mer omstendig enn pasasjerer.

Så jeg slenger påstanden din over tilbake til deg jeg, det er ikke rart det blir gnisninger hvis dere alle sammen har slik holdning til vekterne hver gang dere går gjennom screening.

Og det er litt rart å se hva som skjer når jeg for å provosere litt bruker lignende utrykk om crew, som luftens konger og servitører:exclamati
Da er det jeg som ikke er klok.
Og en synes det er forferdelig at jeg har stemmerett:lol: utrolig, he, he

Jeg tror ikke at vekterne bare har begynt å behandle crew dårlig fordi dem tjener mindre.

Jeg tror ikke at alle dere crew er uskyldig i situasjonen som har oppstått. Det er nok begge parter som har skylding i at dette nå har blitt ett så stort problem.
Se bare på deres egne holdninger til vektere!

Originally posted by Dag Viking

Snakk om å misforstå.
Det handler om gjensidig respekt og høflighet. At en pilot tjener mer enn en securitas skal ikke ha noe med saken å gjøre, det var et forslag fra min side, på hvorfor vekterne harselerer mer med pilotene enn passasjerene. Sikkert misunnelse og jantelov, som vanlig i dette landet.

Takke meg til TSA, de smiler tilbake og sier i det minste "good day" hvis man sier det først.

Rart, jeg går igjennom screening på OSL mange ganger om dagen, og hvis jeg smiler og sier hadet, så får jeg som regel smil og hadet tilbake.
Rart det bare er jeg som har det sånn her på OSL.

Og jeg har ikke misforstått, jeg har prøvd å si at det handler om gjensidig respekt for hverandres jobb.
Og siden du slang fram påstanden om at piloter blir harselert med fordi tjener mer, ve så slenger jeg tilbake at kanskje lønna har gårr i hodet på enkelte piloter.

Er vikelig alle piloter ghandi, mens alle vekter er hitler?
er det virkelig så sort hvitt?

Ingen tvil om at denne hendelsen var totalt unødvendig, men maken til holdninger og personangrep som enkelte forum medlemmer her presenterer er helt håreisende.

De som faktiks ikke kan besvare et innlegg uten å gå til frontal personangrep burde heller ta en runde med seg selv og spørre om hvorfor det nettopp oppstår komplikasjoner som i dette tilfellet!

Jeg har aldri tenkt å bli vekter. totalt uaktuelt. Dessuten er det utvilsomt en brasje som i sammenheng med et stadig økende behov for sikkerhet og kontroll faller imellom det faktum at det i Norge er svært vanskelig å skaffe kvalifisert arbeidskraft.
Jeg ser problemet som har blitt presentert, helt klart. Ingen tvil om den saken.

Hvordan kan du forvente deg respekt om du ikke gir respekt? Fattig eller rik, akademiker eller ufaglært. Jeg er personlig av den oppfattning av at alle skal respekteres for det de gjør, om de så vakser gulvet på kontoret eller sitter i styret.
Om man negelisjerer en hel gruppe fordi man har svært dårlig erfaring med et antall av de, betyr ikke at man har noen som helst rett til å så til de grader å vise så liten respekt for hele yrkesgruppen.
Jeg er overbevist om at det finnes dyktige vektere som har like stor yrkesstolthet som samtlige piloter og styremedlemmer. De har helt sikkert ingen ting imot å få kritikk mot sin yrkesgruppe. Men de burde kunne forvente å få det presentert på en ryddig måte!

Originally posted by imm

Jeg er virkelig overrasket over alt jeg leser i denne tråden. Ser virkelig folk på sikkerhetsvaktene som idioter som ikke kom inn på politiskolen, og som vil hevne seg med å være fulle av f mot èn type yrkesgruppe fordi disse tjener mer enn en selv?

Jeg ser faktisk ikke helt problemet med sikkerhetssjekkene. At alle må igjennom er vel helt greit. Pipoer det, så skal man sjekkes. Enkelt og greit. Men absolutt, man skal behandles med respekt. Og det gjelder for begge parter.

Noen som husker banken i storbritannia som ble ranet for et meget stort beløp for en tid tilbake? Hvor ranerne først hadde tatt seg en tur hjem til banksjefen og hans familie? Der tok de familien som gissler, tvang far i huset (banksjefen) til å gå på jobb som normalt (og oppføre seg normalt) for å låse opp hvelvet for ranerne etter arbeidsdagen var over. Noe slik kan vel i teorien også skje innen luftfarten.

Respekter hverandre, begge parter! Det blir for dumt når det går så langt at fly blir innstilt og passasjerer må lide på grunn av dette.

IMM

Ja og hva om "bankranerne" hadde dukke opp hjemme hos securitas? For å si det sånn, stoler jeg mer på en pilot, enn ei securitasvakt. Pilotene har tross alt mer enn et 14 dagers kurs.

Hva tror du hadde skjedd, om kapteinen hadde flydd den dagen? Han hadde helt sikkert klart seg fint, men tenk om han overså en bitte liten detalj fordi han ikke var konsentrert? Hvem hadde fått skylda da tror du?

Originally posted by catocontrol

Originally posted by imm

IMM

Ja og hva om "bankranerne" hadde dukke opp hjemme hos securitas? For å si det sånn, stoler jeg mer på en pilot, enn ei securitasvakt. Pilotene har tross alt mer enn et 14 dagers kurs.

Hva tror du hadde skjedd, om kapteinen hadde flydd den dagen? Han hadde helt sikkert klart seg fint, men tenk om han overså en bitte liten detalj fordi han ikke var konsentrert? Hvem hadde fått skylda da tror du?

Da hadde nok han selv fått skylden, fordi han skal ikke fly dersom han ikke er istand til å konsentrere seg om sine arbeidsoppgaver. I så måte gjorde flyverne i Widerøe rett beslutning. Så kan man jo spørre seg om folk bør kunne heve seg over slike ting uten å fly i flint. Men blir man så forbanna for dette at man ikke kan fly, så bør man la være, ja.

Opps, det glemte jeg.
Men jeg går ut fra at vaktene har et system på dette også. At de sjekker hverandre også. Så vidt tjeg vet (eller tror) kan en vakt aldri stå alene i vakta på en flyplass.

Men uansett, det er myndighetene regler som er laget, og disse må man følge, uansett hva man måtte synes om de. Så kan man kanskje jobbe for å påvirke regelverket, fremfor de som håndhever dette?

Jeg har hørt historier om vakter som sjekker seg selv jo. Vakta går gjennom portalen, og det piper. Han går tilbake, og legger skoene på båndet. Han løper gjennom portalen, og sjekker at ingen har gjemt eksplosiver og annen snadder i støvlene sine:drunk: Rett og slett fantastisk

Hva med Stuere? De kan jo legge hva som helst inn i magen på et fly. Skal vi snart begynne heksejakt på dem også? Det kommer nok.

hehehe, ja sånn kan det bli.

Min svoger jobbet som sikkerhetsvakt i en større klesbutikk i New York.
Han satt inne i et rom full av tv skjermer og overvåket disse skjermene.
I et annet rom satt en annen kar med en tvskjerm og overvåket min svoger, og fulgte med at han gjorde jobben sin. Du store alpakka!
Nei, vi må ikke dra ting for langt. Og det er det allerede gjort. På mange måter innen luftfarten.

I løpet av de siste årene har jeg hatt to ubehagelige opplevelser gjennom sikkerhetskontroll - og forunderlig nok (eller ikke) de har kommet på mine to siste flighter. Før jeg forteller mer om disse, jeg går som regel gjennom sikkerhetskontrollene medbringende en PhotoTrekker-sekk med mye fotoutstyr og ThinkPad. Linsevæsken og annet flytende er i alltid innsjekket bagasje. Lighteren er det eneste innholdet i den gjennomsiktige plastposen. Armbåndsuret og mynter legges i jakken. TP og jakke legges i hver sin plastbakke som reglementert sier og går gjennom X-ray-maskinen, sekken går også på båndet. Jeg selv går sakte gjennom bøylen, og resultatet er at det aldri piper (belte, sko og briller er av den upipende typen). Som regel blir jeg alltid dratt til side som vise mer av innholdet i fotosekken, og det har blitt riktige mange hyggelige samtaler om dets innhold i løpet av årene.

Alt dette er helt all right for meg, regler er regler - men så kommer vi til de to ubehagelige opplevelsene. Begge er av klassen veldig uforskammet (tyttebærpolitisk), og første var på OSL i slutten av februar. Jeg var så uheldig å ha ene hånden i bukselommen når jeg gikk gjennom bøylen, og du hvilken uforskammet overhøvling jeg fikk for dette. Står det noe om hvor hendene skal være under denne passering?
Heldigvis var det noen annen som foretok kontrollen av min fotosekk, og jeg tok det opp i hyggelig ordelag at det var en uforskammet kommentar og vedkommende himlet med øynene, nikket anerkjennende og kunne ikke si mer.

Så til neste hendelse - denne var på SVG noen dager senere. Denne gang var det en tirade uforskammede kommentarer og dessuten røff behandling innholdet i fotosekken fra den kontrollerende. Til slutt sa kontrolløren at å ta med seg så mye i håndbagasjen var ulovlig, og at jeg måtte komme meg ut for å sjekke den inn. Da sprakk det nesten for meg og med Norwegians nye regler var jeg langt under disse 15 kg. Heldigvis ble mine forholdsvis milde kommentarer overhørt av en annen i sikkerhetskontrollen, og jeg ble vennlig vinket videre av ham. Hva som skjedde med vedkommende kontrollør vet jeg ikke.

Det som er forunderlig er at begge disse kontrollører var kvinnelige. Var disse ubehagelighetene tilfeldig eller var det periodisk betinget? Den sosiale intelligensen var i hvert fall fraværende hos begge på vedkommende dag.

Med mine godt og vel 20 flyturer det siste året, så er to ubehagelige episoder en rimelig høy prosent (10%). Hvis det er tilsvarende tall for det flygende personalet, så vil vel det medføre ubehageligheter nesten hver eneste dag. Hvem vil orke å arbeide i et slikt miljø over tid? Det verste er at de ansatte som må gjennom sikkerhetsslusen, flyselskapene eller innsidebedrifter ikke har mulighet til å endre/forbedre på dette. Jeg vil gå så langt å si at dette er et sterkt brudd på arbeidsmiljøloven. Den eneste jeg ser som en mulighet er å ta en "LO-sekretariat-avgjørelse" - full uhildet gransking! Det er vel det Norwegian, SAS Braathens og Widerøe prøver desperat på å få til ved å sende brevet til Avinor/Luftfartstilsynet. Da får vi håpe på at det blir mange Valla-er ut.

Må bevise skikkethet på nytt
På norske flyplasser må selv politifolk fremlegge vandelsattest og gjennomgå sikkerhetskurs. - Omtrent som å kreve sikkerhetsklarering av generaler, lyder en av kommentarene fra politifolk BA har snakket med.

Les fra www.ba.no
her :D :D :clap

Omtrent som å kreve sikkerhetsklarering av generaler

Nå finnes det vel en rekke eksempler på generaler man ikke burde gi hverken sikkerhetsklarering eller noe annet, men jeg skjønner hva man mener....:colgate:

Forøvrig synes jeg at et crew som har jobbet siden 0400 på natta og ikke slipper inn på et spiserom når de har en times stopp etter halvgått skift har all mulig grunn til å eksplodere.
Sikkerhetsregimet på norske lufthavner, og eller for den del, har gått alt for langt. Hele greia er bare et glansbilde myndighetene har lyst å vise fram for den gjevne passasjer og "naive" borger.
Terrorister derimot, som ønsker å bruke fly i sine planer, har vel flere "åpninger i gjerdet" å bruke enn akkurat sikkerhetskontrollen.
Jeg føler meg like sikker på å fly i dag som jeg gjorde før, bare at i dag føler jeg meg umyndiggjort og latteliggjort av ENKELTE maktsyke tyttebærplukkere i tillegg.....

Originally posted by MartinL

Hvordan kan du forvente deg respekt om du ikke gir respekt? Fattig eller rik, akademiker eller ufaglært. Jeg er personlig av den oppfattning av at alle skal respekteres for det de gjør, om de så vakser gulvet på kontoret eller sitter i styret.
Om man negelisjerer en hel gruppe fordi man har svært dårlig erfaring med et antall av de, betyr ikke at man har noen som helst rett til å så til de grader å vise så liten respekt for hele yrkesgruppen.
Jeg er overbevist om at det finnes dyktige vektere som har like stor yrkesstolthet som samtlige piloter og styremedlemmer. De har helt sikkert ingen ting imot å få kritikk mot sin yrkesgruppe. Men de burde kunne forvente å få det presentert på en ryddig måte!

Naar jeg trakk frem respekt, som jeg ennaa tror er sentralt i denne debatten, saa viser jeg selvfoelgelig alltid repsekt for Security - jeg har ett oenske: aa komme raskt og effektivt igjennom...og vise respekt er den mest effektive maaten aa komme igjennom security.

Det som plager meg er at det som fremstilles i 2007 er omtrent det samme som jeg opplevde paa FBU i 1980-1995 som ansatt....securitas har absolutt ikke endret seg i takt med tiden...og Adecco er ikke noe bedre....jeg etterlyser at de viser meg den samme respekt som jeg viser dem...og som en som jobber med sikkerhet til daglig, er jeg bekymret over den hoeye graden av konflikt som dagens Security i Norge fremprovoserer...det er ogsaa et stort sikkerhetsproblem.....

Jeg er enig at en skal ikke henge ut de ansatte i security, for meg er det noksaa klart at dette er et ledelses problem...og ikke de ansatte, det er riktig aa kritisere loenninger, jeg vet at sikkerhet ikke kan gjoeres billig og at en kan spare...

Jeg er ogsaa enig at det ikke er hyggelig aa bli trukket til side for en ekstra sikkerhets sjekk, men naar den gjennomfoerer den er mere opptatt av brystene og bakenden, enn beltespennen saa er langt fra den respekt som boer vises. Og TSA MAA stille utfoere personelig sjekk med samme kjoenn; kvinne for kvinner, og menn for menn...

I utlandet har de også fått med seg SK/WF/DY sin irritasjon over overdreven sikkerhet ved norske flyplasser:
Flight

Sjølv om kanskje ikkje geografien er heilt i orden:

One such incident involved a Wideroe flight between Hammerfest in northern Norway and Bodo, near the Norwegian west coast, on 15 March.
:cool:

Originally posted by wf145

One such incident involved a Wideroe flight between Hammerfest in northern Norway and Bodo, near the Norwegian west coast, on 15 March.

man kan vel kanskje si at den nok er en smule på viddene ja :)

Bodø ligger vel på vestkysten av Norge....? Eller er det mer et spørsmål om Hammerfest til Bodø?

Originally posted by LCH78

Originally posted by wf145

man kan vel kanskje si at den nok er en smule på viddene ja :)

Skjønner hva dere mener, men hva skal en utlending tro da, når hele den norske kysten er "vest"...., rent bortsett fra strekningen Nordkapp-Kirkenes og Lindesnes-Oslo....?

Back