Kraftig fall i passasjertrafikk for SAS

Som det allerede er sagt, så er 800 millioner en investering fra den norske stat. Hva om de faktisk får igjen MER enn de 800 millionene de nå spytter inn i emisjonen? Vil dere da komme skrikende å si at det likevel var dumt å bruke de 800 millionene? :)

(jaja, dette ble litt OT)

Nei, det er ikke OT.

Etter mitt syn har kops og IMM en lite prinsipiell holdning til de 800 mill. Så lenge den norske stat eier aksjer i SAS må de også forventes å stille opp i en emisjon når det trengs. Hva med de utbyttene staten henter inn fra Hydro, Statoil, Telenor og mange andre selskapet (til og med Avinor!) der staten sitter på eierandeler - vil dere frasi dere også disse pengene?

Å blande inn begrepet "mine og dine" skattepenger er en avsporing.
 
Nei, det er ikke OT.

Etter mitt syn har kops og IMM en lite prinsipiell holdning til de 800 mill. Så lenge den norske stat eier aksjer i SAS må de også forventes å stille opp i en emisjon når det trengs. Hva med de utbyttene staten henter inn fra Hydro, Statoil, Telenor og mange andre selskapet (til og med Avinor!) der staten sitter på eierandeler - vil dere frasi dere også disse pengene?

Å blande inn begrepet "mine og dine" skattepenger er en avsporing.


.... og veldig typisk norsk!
 
Nei, det er ikke OT.

Etter mitt syn har kops og IMM en lite prinsipiell holdning til de 800 mill.

Jeg har en helt krystallklar prinsippield holdning: Det er ingen grunn til at Staten bør eller skal være eier i et kommersielt flyselskap. En begrunnelse for mitt syn på dette hører ikke inn i denne tråden.

IMM
 
Denne diskusjonen er vel ikke eksklusiv for Norge, det her da kommet frem tilsvarende kommentarer fra de to andre skandinaviske naboer.

hvis det er så provoserende for folk at staten som eier i et selskap må skyte inn kapital i selskapet de eier skjønner jeg ikke at Siv Jensen er den soleklare valgvinner.

Men nå handler vel denne tråden om det enorme fallet i SAS passasjertrafikk i Norge og hvor gledelig det er.
 
Jeg kan ikke se av denne tråden at noen gleder seg over at SAS mister kunder i stor skala. Det er tragisk og trist, og det tror jeg alle er enige om.
 
15 mrd.... og allikevel trenger de ha 800 mill fra staten ( og mine penger ) for å klare å puste?

SAS hadde ved forrige rapportering 9 MRD i egenkapital, og ved en emisjon på 6 MRD har de altså 15 MRD. Dette er en bedre egenkapitaldekning enn de fleste andre flyselskaper har om dagen, dermed blir det litt flåsete å spørre om SAS overlever 2009.

Det ble spekulert i om SAS vil "bevisst fly med tap" for å ta opp lavpriskampen og vinne markedsandeler. Konkurransereglene i Norge er jo nettopp innrettet slik at det ikke går an, og effekten av det er at den mindre aktøret kan "tappe" en dominerende aktør for passasjerer. Overalt der Norwegian går inn (KRS, AES, BDU..) er SAS nødt til å trekke seg tilbake for å gi plass til konkurrenten. Man kan like det eller ikke, men slik fungerer loven i innenriksmarkedet.

Ellers må man jo minne om i denne "Norwegian har spist SAS til frokost"-tåden at til tross for at SAS er nødt til å trekke seg tilbake der Norwegian går inn, er fortsatt SAS dobbelt så store som DY innenriks, OG som er sagt til det kjedsommelige at SAS Norge har hatt et overskudd på over 2 MRD NOK i samme periode som DY har tapt en halv milliard.

DY vil etter alle solemerker ha under en halv milliard i egenkapital etter Q1, og taper i likhet med SAS penger i SV/DK. Å dumpe prisene for å ta markedsandeler er fristende, men er det bærekraftig?
 
hvem er skadefro og skriker "Hurra"?

Mens, dersom man har lov a skrive dette inn her. Mesteparten av de problemer SAS har na har de skapt seg selv. Investeringer som bare ga milliard-tap, service-konsepter som har bare forvirret kundene og ikke minst en ledelse i de siste 10 ars som ikke klarte a se litt lengre enn til kvartalet slutt.
SAS har ikke kommet i denne situasjon over natta, de har manövert seg inne i dette. Samtidlig har nye konkurrenter kommet opp som er rett og slett litt flinkere a adaptere seg til marked. De facto har SAS forsovet de siste 10-15 ar.

Na kommer Core-SAS. Kanskje deretter Skelleton-SAS dersom Core ikke virker. Hvem vet. Jeg har ikke enna hört om pa hvilked mate man vil löse SAS störste problem, som er vannhodet i ledelse.

SAS ma finne seg en ny suksess formula. Mens for tida strider de 3 nasjoner hvem skal baere mesteparten av kuttene. Og her snakker vi om rute-kuttene og kutt i - for det fleste - variable kostnader. Alt for lite blir gjort for a fa de fiks-kostnader nede. Dette kan knekke SAS!

En ting kan man sikkert si.
Konkurrentene skjerper seg og öker. I Sverige vil Malmö Aviation öke antall flygninger, i Danmark blir Cimber og Norwegian stadig sterkere konkurrenter og i Norge ser vi snart pari-pari situasjon. Bare for a nevne situasjonen pa de 3 hjemmemarkeder. Pa int. venter enda flere konkurrenter...
 
SAS hadde ved forrige rapportering 9 MRD i egenkapital, og ved en emisjon på 6 MRD har de altså 15 MRD. Dette er en bedre egenkapitaldekning enn de fleste andre flyselskaper har om dagen, dermed blir det litt flåsete å spørre om SAS overlever 2009

Hvis de har så mye penger, hvorfor skrikes det så høyt da fra analytikere og eksperter om at de ikke overlever så lenge? SAS ER jo i en dyp alvorlig krise, og de har jo kun penger fordi de har solgt stort sett alt de har investert i opp gjennom årene, men disse renner jo nå ut fortere enn de klarer å tette sluket, og de grepene de har tatt de siste årene har jo ikke akkurat TETTET sluket, snarere tvert i mot!

Jeg håper bare for gode venner og kollegaers skyld at man klarer seg!
 
Hvorfor skrikes det så høyt da fra analytikere og eksperter om at de ikke overlever så lenge?

Det kan godt hende noen "eksperter" skriker det, men så vidt men bekjent er det ingen analytikere som sier at SAS ikke overlever 2009. Det de vel sier er at SAS (som et relativt lite flyselskap) kommer til å ta del i den konsolideringen vi ser i europeisk luftfart. De sier altså ikke at SAS har for lite penger, men at de er for små til å kunne stå alene på lang sikt. Det er også Norwegian, som vil bli utfordret av (de virkelige) lavkostselskapene i Europa.

Core SAS går ut på å beholde en sunn kjernevirksomhet i Norden, og kvitte seg med feilinvesterte tapssluk. La oss bare for eksempelets skyld si at denne virksomheten taper en milliard kroner hvert eneste år. I så fall vil SAS ha like stor egenkapital som Norwegian i 2025 (etter å ha tapt 1 MRD i året) med dagens kapitalbase.

The critical mind har mange gode poenger; det må tas kraftige grep. Men at butikken går konk med det første er altså ikke spesielt sannsynlig rent matematisk.
 
Last edited:
Jeg har en helt krystallklar prinsippield holdning: Det er ingen grunn til at Staten bør eller skal være eier i et kommersielt flyselskap. En begrunnelse for mitt syn på dette hører ikke inn i denne tråden.

IMM

Det er helt greit, men det er en helt annen diskusjon. Man må forholde seg til at situasjonen er slik den er, og handle deretter. Og situasjonen ER at Staten er i et eierforhold. Avsluttes dette forholdet, vil også situasjonen være annerledes.
 
SAS skulle offentligjoere de berorte rutene naa paa fredag. Dette er utsatt av SAS til foerstkommende mandag.
 
Back
Top