• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS er verst i verden

Ja det viser jo blot at hvis man ønsker at præsentere en dårlig historie, med det formål at nedgøre et selskab, så er det ganske nemt.

I mine øjne, pivringe journalistik, med det ene formål at sætte et selskab i dårligt lys, uden at der er noget som helst kød på det.
 
Det er vel en ikke-historie... Nedskæringerne har været kontrollerede og helt efter planen for at få en rentabel forretning - så ser ikke rigtig at det skulle være interessant.

Kanskje har nedskjæringene i de andre selskapene også vært kontrollerte og en del av en omstrukturering av bedriften? Det rokker vel ikke ved det objektive faktum at SAS har størst fall i RPK. Det at SAS kutter mye mer enn konkurrenten (for å skape rentabel forretning) er jo også en indikasjon på at SAS var mye mindre effektiv enn konkurrentene. Hadde de vært mer konkurransedyktige så ville reduksjonen i RPK ikke vært så mye større enn de andre selskapene på listen (NB! det kan selvsagt hende at de andre selskapene som opererer i andre geografiske områder, ble rammet på en annen måte av reduksjonen i etterspørsel enn SAS, og at reduksjonen til f.eks. AA ikke er helt relevant sammenlikningsgrunnlag).
 
Vanskelig dette med sannheten. Enkelte ganger er det en hyggelig sannhet og andre ganger er det dårlig sannhet. Hvis en tåler den ene, så skal en piska dø også tåle den andre. Det vi klart kan konstatere er våre to danske venner ikke tåler sannheten.
 
Tall er som poteten - de kan brukes til alt.

RPK er et objektiv mål på antall solgte passasjerkilometer. SAS kutter mer enn "alle" andre. Hva er grunnen til det? En mulig forklaring er at SAS er mindre effektive enn "alle" andre. Andre grunner kan helt sikkert finnes, men da foreslår jeg at man trekker dette frem i stedet for å si at tall er som poteten og at dette er en ikke-sak.
 
Trenden er snudd, men sannheten er som den er, SAS kuttet KRAFTIG i fjor, og året før. Utrolig mange ulønnsomme ruter.
Får bare nå håpe at ting er mer stabile, og den positive trenden fortsetter.
 
Back
Top