SASNO Januartall -20%

Jepp, MOW, man er i gang med mange grep, som aa pisse off de beste kundene. Siden de siste endringene i Eurobonus ikke er meldt i fra om til medlemmene enda, er det jo bare ett tidsspoersmaal foer en gullkunde staar paa Kastrup med fruen paa en velfortjent tur til EWR. EBGkunden: "jeg skulle gjerne oppgradere oss til business", GA"ingen problem, det bliver 100.000 poeng", EBGkunden:"hva?? det koster da 30K per person." GA:" nei, det har gaatt opp med nesten 70% til 50K". EBGkunden: "jeg har ikke faatt noe brev eller e-post om dette, det er jo helt paa jordet, det er jo dyrere med standby oppgradering enn med bekreftet bonusbillett paa samme strekning i business!" GA:"Sorry, Mac, velkommen til CoreSAS, bad to the BONE!!" EBGkunden: "paa denne privatturen tjener jeg skarve 1100 poeng hver vei, det samme som OSL-ARN i biz for halve prisen jeg har betalt for denne turen paa kjipklasse og naa skal dere ha 50K, eller det jeg tjener paa 50 t/r turer CPH-EWR, ER DET RART DET GAAR TIL HELVETE MED SAS???"

Turen er oedelagt, kunden sitter forbanna paa Extra og lurer faelt paa hvorfor han er lojal SAS kunde..

Smart aa oeke prisene paa oppgradering naar du selger 60-70% av setene paa intercont. Rekordlavt lite!!

Pass på blodtrykket ditt Tommy...

Hvilepuls her. Jeg flyr saa lite SAS at om skuta havner paa 400 favner, spiller liten rolle for min hverdag.

Men jeg har paa samme maate som deg, vokst opp med SAS og har et veldig langt forhold til selskapet. Det er klart at det er foelelser inne i bildet, men det er TRIST aa se hva som skjer med selskapet man er glad i og har tilbrakt tusenvis av flighter ombord i siden man i begynnelsen av 20 aarene ble RVC kunde som en av landets yngste og fortsatte som EBG hele veien.

V og W er nå en ting - det betyr lite i den store sammenhengen. Det viktige er at SAS begynner med konkurransedyktige priser, samtidig som produktet holdes oppe på minst like bra nivå som i dag. Folk liker jo i utgangspunktet SAS - men selskapet må gjøre seg langt mer tilgjengelig!

Det virker som herrene begynte ekstra tidlig med G&Ten i dag - og igjen glir en ut i dette poeng ditt og poeng datt. Det kan ikke være dette med poeng som forårsaker at passasjerene flykter i masser over til konkurrenten som ikke har noe bonus-system, men bare ekstra gebyrer for ditt og datt.

Det virker som Ola og Kari normalpassasjer vil komme seg på enklest mulig måte fra A til B, og det til en billig pris uten alt for mye tull og tøys. I tillegg har Ola og Kari normalpassasjer online, og har lyst til å bestemme selv hvordan en reiser på nettet. Det er ingen tvil om hvem som har den enkleste løsningen på å finne en billigbillett på nettet.

Hvor bærer så dette hen for SAS NO? Jo, SAS NO har for tredje måned færre passasjerer enn Norwegian (de to foregående månedene var juli og desember i fjor). Hvis en i tillegg tar en titt på RPK, så er SAS NOs samlede RPK mindre enn Norwegian.nos internasjonale RPK (364 mill. mot 366 mill.). Årsaken til at SAS NO er Europas mest punktlige blir også klar, de har helt klart en for stor flåte i forhold til hvor mange de frakter (selv når en også tar hensyn til kabinfaktor) - de er rett og slett ikke nok i luften for å tjene penger.

Jeg har tatt en liten titt på de 12 måneders rullerende passasjertall for de forskjellige selskapene i SAS Group og sammenlignet dem med Norwegian, og her er tallene i prosent av 2006-tallet (2006 er 100%):

SAS DK 93,3%
SAS NO 103,3%
SAS SE 103,9%
SAS IC 94,4%
Widerøe 105,7% (for første gang er det nedgang for WF siden 2006 med unntak av en liten dipp i forbindelse med påsken 2008)
Blue1 86,6%
------------------
Norwegian 179,6%

Når Air Baltic og Spanair gikk ut av SAS Groups sitt regnskap, så lå de henholdsvis 9,2% og 6,4% over 2006-nivået og var dermed langt fra dårligst i klassen når det gjelder antall passasjerer.

Mye dårlig nytt fra SAS på en uke dette, og de planlegger at det skal gå dårligere :drunk:
De to siste årene kan ikke karaktiseres med annet en begrepet - en ørkenvanding uten mål og mening.

Takk atter en gang for dine statistikker og analyser Kurt!

Forøvrig skal Ola Strand være gjest på TV2's nyhetsmorgen på TV2 Nyhetskanalen i morgen tidlig kl. 0855 ifølge reklamen på TV2...nettopp på grunn av medfarten selskapet han leder har fått denne uka...

Det virker som herrene begynte ekstra tidlig med G&Ten i dag - og igjen glir en ut i dette poeng ditt og poeng datt. Det kan ikke være dette med poeng som forårsaker at passasjerene flykter i masser over til konkurrenten som ikke har noe bonus-system, men bare ekstra gebyrer for ditt og datt.

Det virker som Ola og Kari normalpassasjer vil komme seg på enklest mulig måte fra A til B, og det til en billig pris uten alt for mye tull og tøys.

Det er klart at poeng ditt & datt kan være en medvirkende årsak til at færre flyr med SAS, selv om det ikke er slik at poeng per se er viktig. Det man må se på er jo hva man faktisk får for pengene (og poeng kan, jeg understreker kan, være med i vurderingen), og når vi ser en rekke eksempler på at SAS sin prisstruktur ikke ser ut til å fange opp endringer i markedet så hjelper det ikke på at de forringer sitt produkt i andre dimensjoner.

Hvis det er snakk om å komme seg enkelt fra A til B for Ola/Kari så vil jeg vel tro at SAS ikke er et så dårlig alternativ, men det avhenger selvsagt hvor & når de skal reise. Pris betyr selvsagt mye, men litt av poenget med bonusordninger er jo at man skal kunne ta en litt høyere pris og likevel ikke miste så mange av sine kunder til konkurrenter med lavere pris. Det samme gjelder om man leverer et produkt som er bedre i de dimensjoner som er viktige for kundene (nettinnsjekk, gratis drikke/mat, osv.) - da kan man være dyrere enn konkurrenten og likevel ikke lekke som en sil. Nå lekker SAS som en sil, og jeg vil tro at en rekke av de faktorene jeg trekker frem ovenfor er medvirkende årsaker, uten å hevde at det er den hele og fulle sannhet.:)

mvh TOS (som ikke har rørt tonic'en....:D)

Jepp, MOW, man er i gang med mange grep, som aa pisse off de beste kundene.

Jeg mistenker at dette er en av tingene som toppledelsen har planer om å tak i. Man snur ikke en slik skute over natta, men jeg VET at det enkelte steder i SAS-organisasjonen finnes folk som er istand til å gjøre gull ut av gråstein (Og jeg tenker ikke bare på WIAS). Så får vi håpe at Mats slipper dem til ....

Strand på TV nå, men etter min mening plaget av dårlig journalistikk. Tildels forsøk på å provosere og kaste dritt i retning av SAS og Strand. Tok seg litt opp not slutten. Han står litt frem som en angrende synder med tanke på tidligere oppkjøp. SAS merker konkurransen fra Amerikanske og asiatiske selskaper og må samles for å ta opp kampen. Får håpe han slipper litt mer til utover frokost nyhetene.

TV2 bør bestemme seg for om det skal være Frokost-TV eller en nyhetssending. Dette blir for mye pludder. (Og å le i av en artikkel om at folk går til Lånekontoret under Finanskrisen synes jeg er temmelig upassende, selv om man skal prøve å lage en "hyggelig stemning").

Men artig den siste biten: Strand forteller at det blir "Ibiza og sånn" som blir borte, men at skal beholde stamrutene og rutene ut i de store byene i Europa. Programleder spør, som en lett overgang til filmfestilvalen i Berlin, om da altså Berlin vil bestå som destinasjon. Litt tafatt svarer Strand "vi får se"... Huff da.

"Og nå skal vi til Berlin", sier TV2 dama og forsetter "forøvrig en destinasjon SAS ikke flyr til" med herr Strand rett over bordet i ferd med å reise seg for å gå ut av studioet. "Skal dere begynne å fly på Berlin igjen?" sier dama videre, og herr Strand starter å mumle "Øh, vi får se ..". Og dermed kuttes det over til introduksjonen av innslaget om filmfestivalen i Berlin og den norske deltakeren. Nytt kutt og da var det innslag fra Rygge og skuespillere og andre på vei til Berlin med Norwegian.

Enkelte ganger går det fort i svingene på TV2, men det er sting i det! :)

Det virker som Ola og Kari normalpassasjer vil komme seg på enklest mulig måte fra A til B, og det til en billig pris uten alt for mye tull og tøys.

Men er det et selskap som har mye tull og tøys, så er det selskapet du til stadighet argumenterer for... Siden overgangen til pay per piece, har selskapet lagt til gebyrer for stadig nye tjenester, og gebyrene har økt til det urettferdige. Billettprisene har samtidig ikke gått noe ned. Den enkleste og mest fleksible måten å reise på, er ikke Norwegian - men SAS. Jeg reiste med Norwegian hver uke i et halvt år i strekk - men gikk over til SAS. Norwegian er greit av og til, men dersom man skal unngå "tull og tøys" så velger man ikke dem.

LN-KGL, synes ikke det var så tidlig å begynne med G&T på en fredagskveld eller hva ;)

Gode poeng du kommer med, det er ikke snakk om at 25% ditt eller bookingklasse datt er det som har ført SAS ut i dette uføret. Men heller at man må benytte mulighetene til å ta noen relativt enkle grep for å bremse den negative utviklingen. I stedet ser vi dessverre SAS gjøre det stikk motsatte, ref økningen i poeng på oppgraderinger.

Men for å ikke dra diskusjonen ut i poeng ditt og poeng datt, så skal jeg heller ta med dagens første G&T og ønske alle en god helg!

Mye dårlig nytt fra SAS på en uke dette, og de planlegger at det skal gå dårligere :drunk:
De to siste årene kan ikke karaktiseres med annet en begrepet - en ørkenvanding uten mål og mening.

Hvis du ser paa antall passasjerer saa ja, men poenget er ikke aa vaere storst men aa vaere lonnsom. Noe hverken SK eller DY kan sies aa vaere i disse dager. Om DY eller SK flyr flest passasjerer spiller ingen rolle, derimot det som spiller noen rolle er om de tjener penger paa det de driver med

....eller er jeg enig i paastand nr 2

SAS Norge har da kommet ut som et selskap etter sammenslåingen SAS og Braathens - så alt har ikke vært uten mål og mening.

Back