Dessuten, luftambulansen trenger ikke noen flyplass å lande på, men en større flyplass gjør det bedre for connection fra luftambulansehelikopter til -fly.
Du kan nå ta en titt her Superhai...
http://lufttransport.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=63
For å supplere litt så står det 9 stk. B-200 klar tilnærmet 24/7. Av disse er 6 lokalisert nord for Trondheim. De opererer på de samme stedene som Widerøe. Legger man ned noen av kortbaneplassene, får disse stedene en mye dårligere akuttmedisinsk beredskap.
Et alternativ er selvsagt å øke helikopterberedskapen, men uansett hvordan du vrir og vender på det så blir beredskapen dårligere. Avstanden til sykehus er vesentlig lengre med et saktegående helikopter, enn en B-200. Transit fra helikopter til fly er også meget tidkrevende.
Spørsmålet er vel om befolkningen på disse kortbaneplassene aksepterer å fly med 19 setersfly igjen.WF innfrir vel anbudet med x antall seter pr dag, men mindre fly vil gi oftere avganger til og fra disse plassene og dermed et bedre tilbud.Nye Do 228 eller Twin Otter.
Flyr ikke Dash 8 på disp på korte baner??
Jobbmessig håper jeg ENNK består. Det skjer ofte at det skapes litt trikey situasjoner mellom trafikk fra Evenes og framnes.
Det er flere forhold som gjør det vanskelig for andre enn Widerøe å levere inn anbud.
- Operative begrensninger på flyplassene gir et veldig begrenset utvalg av flytyper som kan brukes. For de fleste aktuelle leverandører vil det være vanskelig eller kostbart å sette i drift Dash 8-100, som mer eller mindre er et krav på enkelte av rutene.
- Så vidt jeg har forstått, er deler av rutinene for flyging på kortbanenettet utarbeidet i tett samarbeid med Widerøe, slik at det kun er Widerøe som sitter på nødvendig kompetanse for å gjennomføre effektive flygninger på enkelte av rutene.
På de rutene der dette ikke gjelder, slik som på Fagernes, Florø og Røros ser vi at konkurransen har vært større.
Trafikk i lufta altså.Que? Hålogalandsbrua skal vel på plass før den legges ned?
Torsdag var det dag to av Luftfartskonferansen 2010 i Bodø, og på kulturhuset tok Jon Inge Lian ved Transportøkonomisk institutt opp spørsmålet: "Er den norske flyplasstrukturen gått ut på dato?"
Jobbmessig håper jeg ENNK består. Det skjer ofte at det skapes litt trikey situasjoner mellom trafikk fra Evenes og framnes.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.