Kontinuerlig opppdatering av flytype?

DY1503

ScanFlyer Blue
Diskuterte med en kompis som mente at det var stor forskjell mellom sas og norwegian sine 737, og at norwegian sine nye fly var så mye bedre. Jeg mente at det ikke skulle være noe spesielt med forskjeller da begge flytypene jo er av NG-versjonene.

Spørsmålet (som jeg ikke fant svar på da jeg søkte i forumet, beklager om jeg har oversett noe) er da om det faktisk er noe forskjell på en gammel 737NG og en ny 737NG. Vil Boeing kontinuerlig gjøre justeringer slik at en 738 produsert idag vil være annerledes enn en 738NG produsert for 5 år siden? Eller vil selv små oppdateringer gjøre at ting må sikkerthets-godkjennes osv, slik at ting bare blir endret når en går fra 737NG til 737MAX?
 
Det er alltid snakk om kontinuerlige forbedringer, og det resulterer i % forbedringer når det gjelder drivstoff-forbruk. Et fem år nyere fly kan gjerne ha 1-3% lavere forbruk, selv om man ikke kan se noe med det blotte øye. Det er snakk om både forbedringer i selve flyet og for motoren.
 
Det gjøres forbedringer i produksjonen hele tiden. Det kan være mindre aerodynamiske endringer, endringer i strukturen, software oppgraderinger osv. osv. Alt vil ha en virkning for bl.a. vekt, aerodynamisk effektivitet, system performance osv.
Et godt eksempel er at dagens CFM56-7B er siste ledd i utviklingen fra opphavet -7B via -7B2 (SAS' DAC-motorer) til -7B3 ("tech insertion") til -7BE (Evolution).
Boeings tall indikerer at en ny -800 vil ha en drivstofføkonomi rundt 10% bedre enn de første -800 produsert. Riktignok inkludert vinningen med wingletinstallasjon, men likevel...

Så kompisen din har nok i utgangspunktet rett. Spørsmålet er bare hva han legger i begrepet "så mye bedre". :)
 
...Så kompisen din har nok i utgangspunktet rett. Spørsmålet er bare hva han legger i begrepet "så mye bedre". :)

10% bedring i i drivstofføkonomi bør vel kunne betegnes som mye innenfor samme flytype. Det var langt over det jeg hadde forventet selv når en tar høyde for winglets. For selskaper som kjøper brukte maskiner vil jo dette komplisere regnestykkene, samtidig som det presser ned prisen de må betale.
 
Med bedre mente han ting som luft, støy og ting en merker som passasjer. Derimot antar jeg at det her også blir oppdatert litt etter litt, siden en gjør det på motorer, struktur og den slags.
 
Med bedre mente han ting som luft, støy og ting en merker som passasjer. Derimot antar jeg at det her også blir oppdatert litt etter litt, siden en gjør det på motorer, struktur og den slags.
Det en også må ta hensyn til er at etter hvert som fly blir eldre vil nok for eksempel isolasjon og slikt bli dårligere slik at det kan virke inn på støy og luftkvalitet.
En annen ting er jo også at et mer "smakfullt" interiør, i dette tilfellet Sky Interior vil kunne gi et bedre førsteinntrykk slik at passasjeren blir "lurt" til å tro at alt er mye bedre.. ;)
 
Det ligger vel også inne en option om ytterligere isolasjon i hele kabinen foran vingeroten. Denne har vel DY benyttet seg av på alle sine egne bestillinger om jeg ikke husker helt feil. Som pax foran vingen merker man betydelig forskjell på f.eks NOC og NGX ;)
 
Det ligger vel også inne en option om ytterligere isolasjon i hele kabinen foran vingeroten. Denne har vel DY benyttet seg av på alle sine egne bestillinger om jeg ikke husker helt feil. Som pax foran vingen merker man betydelig forskjell på f.eks NOC og NGX ;)

Hvordan merkes dette best? Støy eller temperatur?
 
Back
Top