Konkurransetråd: Flyvåpen

Re: Konkurransetråd: Flyvåpen

Hvilke flyvevåben er dette?

dot-roundel.jpg

Antipoden til RAF er RNZAF eller Royal New Zealand Air Farce - og denne farsen brukte denne rundellen tidlig i 2. verdenskrig.

Det var vel bare Armée de l'air (Franske flyvåpen) som fløy Sud-Ouest Bretagne.

Den franske marinen fløy også den merkelige skapningen, men hvor har jeg sakset dette?

Screen%20Shot%202017-07-02%20at%2016.41.21.png

Merkelig at ingen tar denne? Det er forrige utgave av det kongelige flagget...

Sorry, er på ferietur og nedi tredje champagneglasset i loungetåka, men den stjernekombinasjonen ser australsk ut?

Det er helt riktig og denne var i bruk fram til 1982 på tross av at man fikk kenguru-rundellen i 1956. Nå er flagget endret en smule, men det er det kongelige australske flyvåpenet, RAAF.

Screen%20Shot%202017-07-05%20at%2010.24.55.png

Ai, det ble visst flere glass på den turen som også ble ganske så nettløs (ferie-nemlig!) så jeg har helt glemt å sjekke status på denne. Har ikke noe vettugt på lager, så oppgaven er fri.

Vi begynner å nærme oss 100 årsjubileet for opprettelsen av Royal Air Force, men er det verdens eldste flyvevæsen som har operert sammenhengende som egen enhet? Hvis svaret er nei, hvilket er det så?

Meget godt spørsmål, skal bli interessant å se svaret! Personlig har jeg ingen anelse, men det var vel stort sett de sentraleuropeiske landene som var først ute med flyving. Ergo Tyskland, Italia, Frankrike og Storbritannia. Så var det sammenhengende, da. Mange land fikk seg jo et avbrudd i første halvdel av 40-tallet, og Tyskland i siste halvdel. Og vel så det. Dersom det ikke er Storbritannia har jeg sant og si ikke noe godt forslag, hvis det da ikke er noe KOG'sk som f.eks. Nederland?

Eller Sverige? Flygvapnet har jo holdt det gående ganske lenge.

Det er ingen av Flygvapnene. Det østligste Flygvapnet ble etablert 6. mars 1918. Det vestligste dukket opp åtte år senere.

Back