Konkurransetråd: Flyvåpen

Re: Konkurransetråd: Flyvåpen

Springbok ble etter hvert et belastet symbol og sterkt knyttet til Nasionale Party som innførte apartheid. Det er bare rugbylandslaget som fortsatt er Springboks eller die Bokke.

Alle rundellendringer baserer seg på innenrikspolitiske skifter og ønske om tilknytning eller avstandtagen til "moder" Britannia...

Jeg løfter denne også

Attachments

• Screenshot-2020-05-05-at-08.12.19.jpg
    Screenshot-2020-05-05-at-08.12.19.jpg
    3.1 KB · Views: 145

For oss elsdre, og kanskje andre :
Kan dere ike poste foto i en størrlse som vi også kan tyde ?

OK da, men det er egentlig såpass enkel...

Attachments

• Screenshot-2020-05-05-at-08.12.19.jpg
    Screenshot-2020-05-05-at-08.12.19.jpg
    82.5 KB · Views: 134

Springbok ble etter hvert et belastet symbol og sterkt knyttet til Nasionale Party som innførte apartheid. Det er bare rugbylandslaget som fortsatt er Springboks eller die Bokke.

Alle rundellendringer baserer seg på innenrikspolitiske skifter og ønske om tilknytning eller avstandtagen til "moder" Britannia...
South African flyr/fløy vel også med Springbok som callsign, selv om det riktignok ikke er spesielt synlig for mannen på gata.

Oppgaven postet er sikkert enkel for noen [emoji13]

Det er en Messerschmitt med hvit rundell og et litt pussig kors.

Jeg går for Suomen ilmavoima/Finlands flygvapen. De fløy vel Messerschmitt Bf 109 under 2. verdenskrig.

Jeg går for Suomen ilmavoima/Finlands flygvapen. De fløy vel Messerschmitt Bf 109 under 2. verdenskrig.

Det gjør du lurt i. De fløy også Brewster Buffalo, Bristol Blenheim og Fokker D.XXI, for ikke å glemme noen ex-norske Curtiss Hawks - en heller broget forsamling.

Fra Ilmavoima skal vi videre til hvilket lands flyvåpen?

Attachments

• Merknad 2020-05-06 232320.png
    Merknad 2020-05-06 232320.png
    55.6 KB · Views: 98

Folk er så dyktige her på forumet, trodde denne skulle være litt vanskelig.... Men det er helt riktig, en F5-EM Tiger II fra Brasils luftforsvar.

Attachments

• Merknad 2020-05-06 232400.png
    Merknad 2020-05-06 232400.png
    286.4 KB · Views: 83
Last edited:

Hvem flyr disse helikopterne?

Attachments

• 01122.jpg
    01122.jpg
    84.6 KB · Views: 78

Sjøfly av førkrigsmodell og hakekors på skroget. Jeg går for det latviske luftforsvaret, eller Latvijas Gaisa spēki som det heter i Latvia.

Sjøfly av førkrigsmodell og hakekors på skroget. Jeg går for det latviske luftforsvaret, eller Latvijas Gaisa spēki som det heter i Latvia.

Jepp, ganske riktig. Rødt solkors på begge sider av skroget og under vingene og anker på sideroret viser at dette er en av de 4 Fairey Seal som Latvias Marine mottok i 1935.

Scooter01

Back