Konkurransetråd: Flyselskaper

Re: Konkurransetråd: Flyselskaper

Nord-amerikansk selskap med norske aner. Offer for dereguleringen.

Espen
Det gjorde susen, Wien Air Alaska.
Jeg visste jeg hadde sett de fargene før, men mynten datt ikke inn før nå...

Der var du Stone:p

Det er helt korrekt. Wien Air Alaska var et fargerikt selskap som opererte helt nord i USA, og som dessverre gikk dukken i 1984.

Bildet har jeg lånt fra internett og fotografens navn fremgår på bildet.

Espen

Attachments

• 1043429.jpg
    1043429.jpg
    174.9 KB · Views: 102

Wien Air, ja. Alaskas eldste flyselskap grunnlagt av Noel Wien som vel hadde norske aner. Kursmaterialet på mitt første 737-kurs i 1982 hadde jo mye bakgrunnsstoff for Combiutgaven med Wien-bilder så jeg burde tatt den før.

Men med min hang til Fokker holder seg. Hvems hale er dette:

Attachments

• Fokkerhale2.jpg
    Fokkerhale2.jpg
    35.4 KB · Views: 100

Det er nok en F.28 fra Air Mauritanie, ja. Akkurat denne var en av de to -6000 prototypene som også gikk for Linjeflyg en periode i 1976 som PH-SIX før den ble mod'et til en standard -4000.

Bildet er tatt fra airliners.net, og det er din tur.

Attachments

• Fokker_F-28-4000_Fellowship_Air_Mauritanie_5T-CLF,_RTM_Rotterdam,_Netherlands_PP1168337550.jpg
    Fokker_F-28-4000_Fellowship_Air_Mauritanie_5T-CLF,_RTM_Rotterdam,_Netherlands_PP1168337550.jpg
    368.2 KB · Views: 93

Det er nok en F.28 fra Air Mauritanie, ja.
En liten avsporing, men jeg merker meg din fremheving av F.28. Jeg husker at det var en tråd der bl.a. LN-KOG fortalte om korrekte benevnelser for Fokker-maskinene, og denne må jeg tydeligvis lese en gang til!
Jeg har aldri klart å bli venn med søkefunksjonen på forumet her - er det noen som kan hjelpe meg å finne tilbake til dette!?

...og her kommer lørdagens siste spørsmål - hvem og hva er dette?

Attachments

• beskj.jpg
    beskj.jpg
    84.7 KB · Views: 91

En liten avsporing, men jeg merker meg din fremheving av F.28. Jeg husker at det var en tråd der bl.a. LN-KOG fortalte om korrekte benevnelser for Fokker-maskinene, og denne må jeg tydeligvis lese en gang til!
Jeg har aldri klart å bli venn med søkefunksjonen på forumet her - er det noen som kan hjelpe meg å finne tilbake til dette!?
Du finner det på side 4 i denne tråden hvor dette står:

For Fokkers del er det F.27 og F.28 mens Fairchild, som LN-KOG ganske riktig påpeker, skriver med bindestrek. Det som kan forvirre er at det heter F50, F70 og F100, mens typebetegnelsen egentlig er F.27-050, F.28-0070 og F.28-0100.

Helt riktig, Stone. Vickers hadde det samme systemet på sine Vickers Commercials, VC.7 osv.

Var ikke salig Tjøntveit involvert i noe monkey business der?

Edit:...der også

Han var ihvertfall involvert i oppstartsforsøket til versjon 2.0, hvor Storebia hos Busy Bee (BS), B737-2R4C LN-NPB og en BS F.27-100 (LN-NPC som ble N101FJ) ble malt (på Sola) i de nye fargene og fløyet over til USA. Operasjonen med fergeflyging av -NPB med falsk N-registrering er tidligere beskrevet i en annen tråd på dette forumet).

Espen

Du har rett i Tor Air ja - ikke med SP-, men ES-registrering. Det er innafor, du tar´n videre.
Enkel og anonym logo på halen, men ganske efektfull synes jeg:

TorAir_B733_Edi by Knut Nordlid, on Flickr

Jeg var litt kjapp der.... Glemte jo at de har operert med to hvite -300 maskiner, den ene med ES- og den andre med SP-reg.^_^

Hvilket selskap hadde disse fargene på mange av flyene sine?

Espen

Attachments

• Skjermbildeg.PNG
    Skjermbildeg.PNG
    79.4 KB · Views: 81
Last edited:

Skudd fra hofta uten Google eller andre remedier: Mark Air?

Det er helt korrekt Knut. Markair er det.

Interessant selskap med B737-200, -300 og -400, Twin Otter, Dash-7, Dash-8, C-130 osv.

Bildet er lånt fra internett.

Espen

Attachments

• Bilde1.jpg
    Bilde1.jpg
    209.8 KB · Views: 29
Last edited:

Da prøver jeg med denne lett retusjerte:

Attachments

• Flysk (2)_LI.jpg
    Flysk (2)_LI.jpg