Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Selv om det er sommer, så kommer stadig nye oppgaver....

axbmzm.jpg

Scooter01

Hadde det ikke vært for at jeg i siste øyeblikk oppdaget at halevingen sto i ganske stor vinkel oppover hadde jeg gått rett i scooter01s snedige felle og sagt Nene Viking. Men dette er faktisk en ordentlig luring, Tay Viscount.

Hadde det ikke vært for at jeg i siste øyeblikk oppdaget at halevingen sto i ganske stor vinkel oppover hadde jeg gått rett i scooter01s snedige felle og sagt Nene Viking. Men dette er faktisk en ordentlig luring, Tay Viscount.

Det gjorde du lurt i :YES

rkwpjk.jpg

Vickers Tay Viscount

Scooter01

Meget bra oppgave, scooter01! Jeg har ingenting akkurat nå, så fritt frem.

Som vi sa i min "ville" ungdom:

"Ladies and Gangsters, la meg presentere Vought F7U Cutlass"

2vj7bxs.jpg

Gandalf får æren av å ta denne tråden videre...

Og det er vel ræ..a på en Vought F7U Cutlass?

mvh,

Scooter01

Hehe, den het også Gutless in the Navy.....

Jeg har ikke bilde per hånden nå, men kanskje en tekstlig utfordring. Det handler om økenavn på fly, hvilket fly mente man når man sa "ti tusen flydeler i tett formasjon"?

Mvh,

Det handler om økenavn på fly, hvilket fly mente man når man sa "ti tusen flydeler i tett formasjon"?

“Samtlige helikopter!“ Var det fristende å si, men det kvalifiserer jo ikke pga. flydeler.

Det har gått en stund siden siste oppgave uten at noe fasitsvar ble gitt, men jeg synes at vi skulle fortsette i den noe "lettere" stilen.

Hvilken flytype ga grunnlag til denne karikaturtegningen?

2r3l310.jpg

Scooter01

Sikkert en populær maskin i sin tid og et godt eksempel på at ikke alle fremskritt alltid er en forbedring. Men typen? Ja, si det? Kan ha vært Heron, men de hadde vel heller dårlig med servering og flyvertinne. Hmmm. Sikkert noe britisk, kan det ha vært Hermes eller noe sånt?

Sikkert en populær maskin i sin tid og et godt eksempel på at ikke alle fremskritt alltid er en forbedring. Men typen? Ja, si det? Kan ha vært Heron, men de hadde vel heller dårlig med servering og flyvertinne. Hmmm. Sikkert noe britisk, kan det ha vært Hermes eller noe sånt?

Nei, det var ingen av de....

Scooter01

Hmm, hadde glemt denne jeg, svaret på mitt spørsmål er Airspeed Oxford, og det var i det Norske Luftforsvaret (het vel Flyvåpenet da) navnet ble gitt....

Mvh,

Kanskje en Curtis Condor? Ser ikke ut til at alle var like fornøyde :D

Status
Not open for further replies.
Back