• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Aner ikke hva den poden gjør, avhenger vel litt av hvilken modell Viggen vi ser på. Kanskje det er noe aerodynamisk? -da jeg også har sett bilder av røde/grønne nav-lys i den triangulære seksjonen utenfor poden.

Jaja, samma det. Verdens tøffeste jagerfly er det uansett!
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det var ingen som slag seg på, så da får jeg slenge ut en ny oppgave. Hva er dette?
 

Attachments

  • fly_oppgave.jpg
    fly_oppgave.jpg
    34.6 KB · Views: 157
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Mitsubishi Mu-2?

Mazda Toyota!
 

Attachments

  • hiah.PNG
    hiah.PNG
    67.7 KB · Views: 159
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Oppgaven er fri :)

På tide å åpne post #2548 i denne konkurransetråden, har ikke giddet å telle etter, men det ser ut som ca. 1/3 meder at "konkurransen er åpen"

Det var kveldens lille utbrudd, tilbake til hovedsaken....

9jn57a.jpg


Scooter91
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Et av hovedhjulene, den vertikale streken er litt under 1m. lang.

2vsninm.jpg


Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Fun fact om B36 og XC99; i motsetning til hva mange måtte tro var motorene (P&W R-4360) montert "riktig vei" dvs. forover, men propellakslingen gikk ut bakover. På cruise brukte de seks motorene tilsammen 30 liter olje i timen. Vet ikke hvordan tallene var for B36/XC99, men på KC97 (som hadde samme motorer) var det standard med en 200 liters oljetank som maskinisten via pumper kunne bruke for å fylle på ekstra til motorene mens de fløy.

@CFM: Hvor mange liter olje er på en GE-90?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

@CFM: Hvor mange liter olje er på en GE-90?

Knut, vi fyller vanligvis slik at vi har minst 20 liter for hver motor før start, men den kan selvsagt fly med vesentlig mindre uten problemer.

Denne minner meg om noe :)
 

Attachments

  • IMG_20180709_081947.jpg
    IMG_20180709_081947.jpg
    75.5 KB · Views: 117
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Kan minne litt om en Haaaaaaaaaarvard, altså en Harvard med litt langt canopy, men jeg tror det er en Vultee V-11.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Kan minne litt om en Haaaaaaaaaarvard, altså en Harvard med litt langt canopy, men jeg tror det er en Vultee V-11.

Jeg hadde jo håpet at noen skulle komme med photoshoppet Harvard ;) , men Vultee V-11 er riktig det :)
 

Attachments

  • V 3.jpg
    V 3.jpg
    126.9 KB · Views: 97
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Hva er så denne mindre pene skapningen?
 

Attachments

  • 7CAFA5AC-18DC-4652-8625-97AB9A93DA5C.jpeg
    7CAFA5AC-18DC-4652-8625-97AB9A93DA5C.jpeg
    16.2 KB · Views: 94
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Hva med denne?
 

Attachments

  • 9151A520-8834-4FEA-8D4B-4F447309ADC7.jpeg
    9151A520-8834-4FEA-8D4B-4F447309ADC7.jpeg
    18.2 KB · Views: 24
Status
Not open for further replies.
Back
Top