Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Scooter tar den. Open Skies Bardufoss 2003.
 

Attachments

  • PICT0809.jpg
    PICT0809.jpg
    74.7 KB · Views: 138
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Da tar vi fredagens kveldsoppgave.



-neida, -det er ikke en bombeutløser som er montert under kurven på en ballong.

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det første som ramler meg inn er nesen på en Bachem Natter...?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det første som ramler meg inn er nesen på en Bachem Natter...?

Du ramlet i alle fall på det riktige svaret :YES



Her er et bilde av en urestaureret Bachem Ba-349 Natter -engangs rakettflyet laget av tre.

Da ser vi frem til lørdagens oppgave!

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Ingen kan i hvert fall klage på fantasirikdommen til tyske konstruktører under krigen... Da kunne man i høyeste grad snakke om "Disse dristige menn i de farlige fly."

Men over til noe mer gjennomtestet, hva er dette?
 

Attachments

  • 32a.jpg
    32a.jpg
    47.7 KB · Views: 112
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Som gammel offiser med interesse for flykjenning mener jeg at dette må være en Canadair CL-28 Argus, maritimt overvåkningsfly basert på Bristol Britannia.

Espen
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Som gammel offiser med interesse for flykjenning mener jeg at dette må være en Canadair CL-28 Argus, maritimt overvåkningsfly basert på Bristol Britannia.

Espen
Da har vi alt det til felles. Det er en CL-28, eller CP-107 som er den militære betegnelsen. Det var ett av to kanadiske produkter basert på Britannia, det andre var som kjent CL-44. Her brukte man riktignok "bare" vinger, hale og understell, i tillegg til at materialene brukt var etter amerikanske spesifikasjoner. Resten var lokalt designet, selvsagt med unntak av Wright R-3350-motorene som erstattet Britannias Bristol Proteus turboprops.
Det hører med til historien at dette var en svært kapabel maskin, noen kanadiere jeg snakket med på Andøya på slutten av 70-tallet kunne ikke forstå vitsen med at de skulle erstatte den med CP-140 Aurora kort tid etter. Men like fullt ble den faset ut i løpet av 1981.

Bildet er rappet fra det store internettet, og det er din tur. Igjen. :colgate:
 

Attachments

  • Canadair_CP-107_Argus_2_(CL-28-2),_Canada_-_Air_Force_AN0948887.jpg
    Canadair_CP-107_Argus_2_(CL-28-2),_Canada_-_Air_Force_AN0948887.jpg
    113.7 KB · Views: 109
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

For å være litt pirkete, men selv infanterister må kjenne sine militære flytyper ;). CL-28 er Canadairs typebetegnelse. Argus er navnet RCAF ga til CP-107. CL-44-6 het CC-106 Yukon i RCAF. Canadairs typeregister er interessant CL-13 er Sabre, CL-30 er CT-133 Shooting Star, CL-1 er Canso eller Catalina som den også er kjent som.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

I stand corrected^_^

Hvilken flytype er dette?

Espen
 

Attachments

  • Skjermbilde575.PNG
    Skjermbilde575.PNG
    73.9 KB · Views: 104
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det stemmer bra det:)

Her er TF-ESD Beechcraft D-50B Twin Bonanza forografet utenfor flymuseet i Akureyri, Island. Motorløs.

Din tur:D

Espen
 

Attachments

  • PA060664.jpg
    PA060664.jpg
    114.2 KB · Views: 90
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det stemmer bra det:)

Her er TF-ESD Beechcraft D-50B Twin Bonanza forografet utenfor flymuseet i Akureyri, Island. Motorløs.

Din tur:D

Espen

Jeg synes dører var ganske interessante jeg....

Hvor kunne denne ha vært?




Scoorter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Ser ut til å være bredere i den ene (øvre?) enden enn den andre, så da kan det kanskje være Convair CV-880, eventuelt CV-990?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Ser ut til å være bredere i den ene (øvre?) enden enn den andre, så da kan det kanskje være Convair CV-880, eventuelt CV-990?

Du har som regel rett -igjen...

Her fra en Cathay 880

Bredere på toppen slik at skuldrene kan lettere passere gjennom døren...




Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Bredere på toppen slik at skuldrene kan lettere passere gjennom døren...
Nuvel, det kan jo kalles en bonus...:D såvidt jeg husker var geometrien slik at døren ved åpning beveget seg først opp, så ut, og omvendt ved lukking. Slik at man hadde en plugg-dør som presset mot karmen ved økende kabintrykk.

Dører kan jo være et utkikkspunkt, det er også vinduer, så hva er dette?
 

Attachments

  • 4085993 (2).jpg
    4085993 (2).jpg
    31.4 KB · Views: 24
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det er rett og slett på grunn av at det er det, i en heller malingslitt utgave.
Bildet er fra a.net, tatt tidligere i år i Marseille.

Din tur.
 

Attachments

  • 4085993.jpg
    4085993.jpg
    209.3 KB · Views: 31
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Vet ikke hvor vanskelig denne er. Kanskje, kanskje ikke. Skulle gjerne hatt en iallefall :)
 

Attachments

  • IMG_20171002_111147.jpg
    IMG_20171002_111147.jpg
    60.9 KB · Views: 31
Status
Not open for further replies.
Back
Top