• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Scooter tar den. Open Skies Bardufoss 2003.
 

Attachments

  • PICT0809.jpg
    PICT0809.jpg
    74.7 KB · Views: 138
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Da tar vi fredagens kveldsoppgave.



-neida, -det er ikke en bombeutløser som er montert under kurven på en ballong.

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det første som ramler meg inn er nesen på en Bachem Natter...?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det første som ramler meg inn er nesen på en Bachem Natter...?

Du ramlet i alle fall på det riktige svaret :YES



Her er et bilde av en urestaureret Bachem Ba-349 Natter -engangs rakettflyet laget av tre.

Da ser vi frem til lørdagens oppgave!

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Ingen kan i hvert fall klage på fantasirikdommen til tyske konstruktører under krigen... Da kunne man i høyeste grad snakke om "Disse dristige menn i de farlige fly."

Men over til noe mer gjennomtestet, hva er dette?
 

Attachments

  • 32a.jpg
    32a.jpg
    47.7 KB · Views: 112
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Som gammel offiser med interesse for flykjenning mener jeg at dette må være en Canadair CL-28 Argus, maritimt overvåkningsfly basert på Bristol Britannia.

Espen
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Som gammel offiser med interesse for flykjenning mener jeg at dette må være en Canadair CL-28 Argus, maritimt overvåkningsfly basert på Bristol Britannia.

Espen
Da har vi alt det til felles. Det er en CL-28, eller CP-107 som er den militære betegnelsen. Det var ett av to kanadiske produkter basert på Britannia, det andre var som kjent CL-44. Her brukte man riktignok "bare" vinger, hale og understell, i tillegg til at materialene brukt var etter amerikanske spesifikasjoner. Resten var lokalt designet, selvsagt med unntak av Wright R-3350-motorene som erstattet Britannias Bristol Proteus turboprops.
Det hører med til historien at dette var en svært kapabel maskin, noen kanadiere jeg snakket med på Andøya på slutten av 70-tallet kunne ikke forstå vitsen med at de skulle erstatte den med CP-140 Aurora kort tid etter. Men like fullt ble den faset ut i løpet av 1981.

Bildet er rappet fra det store internettet, og det er din tur. Igjen. :colgate:
 

Attachments

  • Canadair_CP-107_Argus_2_(CL-28-2),_Canada_-_Air_Force_AN0948887.jpg
    Canadair_CP-107_Argus_2_(CL-28-2),_Canada_-_Air_Force_AN0948887.jpg
    113.7 KB · Views: 109
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

For å være litt pirkete, men selv infanterister må kjenne sine militære flytyper ;). CL-28 er Canadairs typebetegnelse. Argus er navnet RCAF ga til CP-107. CL-44-6 het CC-106 Yukon i RCAF. Canadairs typeregister er interessant CL-13 er Sabre, CL-30 er CT-133 Shooting Star, CL-1 er Canso eller Catalina som den også er kjent som.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

I stand corrected^_^

Hvilken flytype er dette?

Espen
 

Attachments

  • Skjermbilde575.PNG
    Skjermbilde575.PNG
    73.9 KB · Views: 104
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det stemmer bra det:)

Her er TF-ESD Beechcraft D-50B Twin Bonanza forografet utenfor flymuseet i Akureyri, Island. Motorløs.

Din tur:D

Espen
 

Attachments

  • PA060664.jpg
    PA060664.jpg
    114.2 KB · Views: 90
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det stemmer bra det:)

Her er TF-ESD Beechcraft D-50B Twin Bonanza forografet utenfor flymuseet i Akureyri, Island. Motorløs.

Din tur:D

Espen

Jeg synes dører var ganske interessante jeg....

Hvor kunne denne ha vært?




Scoorter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Ser ut til å være bredere i den ene (øvre?) enden enn den andre, så da kan det kanskje være Convair CV-880, eventuelt CV-990?
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Ser ut til å være bredere i den ene (øvre?) enden enn den andre, så da kan det kanskje være Convair CV-880, eventuelt CV-990?

Du har som regel rett -igjen...

Her fra en Cathay 880

Bredere på toppen slik at skuldrene kan lettere passere gjennom døren...




Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Bredere på toppen slik at skuldrene kan lettere passere gjennom døren...
Nuvel, det kan jo kalles en bonus...:D såvidt jeg husker var geometrien slik at døren ved åpning beveget seg først opp, så ut, og omvendt ved lukking. Slik at man hadde en plugg-dør som presset mot karmen ved økende kabintrykk.

Dører kan jo være et utkikkspunkt, det er også vinduer, så hva er dette?
 

Attachments

  • 4085993 (2).jpg
    4085993 (2).jpg
    31.4 KB · Views: 24
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det er rett og slett på grunn av at det er det, i en heller malingslitt utgave.
Bildet er fra a.net, tatt tidligere i år i Marseille.

Din tur.
 

Attachments

  • 4085993.jpg
    4085993.jpg
    209.3 KB · Views: 31
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Vet ikke hvor vanskelig denne er. Kanskje, kanskje ikke. Skulle gjerne hatt en iallefall :)
 

Attachments

  • IMG_20171002_111147.jpg
    IMG_20171002_111147.jpg
    60.9 KB · Views: 31
Status
Not open for further replies.
Back
Top