• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Må innrømme at tankene sveipet innom MiG 1.44 et øyeblikk.

Litt mere klassisk igjen.

Attachments

• Photo Effects.jpeg
    Photo Effects.jpeg
    60.3 KB · Views: 120

Jeg har lyst til å si Vultee Valiant, men får det ikke helt til å stemme. Ventilene på cowlingen blir feil...

Jeg tror også du ville sett noe av venstre hjullegg til en Vibrator fra den vinkelen.

Det satt langt inne: Fairchild XNQ-1 N5726

Last edited:

Mulig den satt langt inne, men den satt :D

Attachments

• xnq-9.jpg
    xnq-9.jpg
    456.2 KB · Views: 102
Last edited:

Hva er så dette? Det er to fly og vi må ha begge to. Det skulle være mulig her.

Attachments

• _IGP0018.gif
    _IGP0018.gif
    240.7 KB · Views: 93

Vel, det nærmeste er jo en HS Trident. Det bakerste virker jo militært og mye større, så da går jeg for en C-130 Hercules. Har en følelse av at det siste ikke er riktig, men det finner jeg jo raskt ut tenker jeg.... :-)

Espen

Spørs om ikke det er en Lockheed Neptune i bakgrunnen og at bildet er tatt på Cosford for endel år siden.

Bildet er tatt på RAF Museum Cosford 6. september 2004 - så CFM har rett i at det er nogen tid tilbake. Og ja, raider66 på Bærums Verk og CFM i Wien har mellom seg rett.

Det er HS/DH.121 Trident 1C G-ARPH i det siste BA-skjemaet de fløy i og Marine Luchtvaartdients Lockheed Neptune 204 i fargene til 320 Sqd MLD. Denne skvadronen ble opprettet i 1940 i RAF med Fokker T.VIIIw som var fløyet over fra Nederland under den tyske invasjonen.

Så hvem får den? Dere får møtes på Lünerburger Heide og slå mynt og kron :D

Den synes jeg fullt fortjent skal gå til Espen, siden jeg ikke ville kommet på Neptune før han kom med Tridenten.

Takk skal du ha, det var snilt:p Føles ikke helt fortjent, siden oppgaven kun ble 50% besvart. Jeg tenkte at dette trolig måtte være fra et flymuseum og fra utendørsutstillingen. Det var derfor det ikke helt rimte med C-130....:8:

Nivået på flykjenning er skyhøyt her inne og det er vanskelig å beskjære bildene slik at det blir utfordrende nok. Når blir det for enkelt og når blir det for vanskelig?

Jeg gjør et forsøk. Hva har vi her egentlig?

Espen

Attachments

• Skjermbilde102.PNG
    Skjermbilde102.PNG
    24.6 KB · Views: 82

Jeg vet hva jeg går for, men overlater den til Cloudmaster ;)

Espen: Det står en Hercules C. Mk. 3, men den er RAF-grønn.

Går for en Mig 17 - synes det passer best med hvordan siktet ser ut - men er ikke så sikker som KOG...

Det gjør du helt rett i Cloudmmaster:D

Her fotografert utenfor Museum of Flight i Seattle sommeren 2015.

Oppgaven er din;)

Espen

Attachments

• P7050624.jpg
    P7050624.jpg
    210.3 KB · Views: 75
  • P7050627.jpg
    P7050627.jpg
    195.2 KB · Views: 74

Jeg har stort sett bare trivielle bilder - så de mest avanserte får se på det som et pauseinnslag: Hva er dette?

Attachments

• Oppgave.jpg
    Oppgave.jpg
    19.1 KB · Views: 24

Det er helt riktig - tatt ombord i British Airways g-xled på vei til LAX i 2015. Ikke akkurat noen skjønnhet, men vingen er imponerende. Din tur!

Attachments

• Oppgave.jpg
    Oppgave.jpg
    59.5 KB · Views: 17
Status
Not open for further replies.
Back