Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Med fare for å få klaps på lanken fra 'o store sjefsdommer for å drive med motorkjenning i stedet for flykjenning følger jeg opp med denne:
Hva er dette? Selvfølgelig hederlig omtale for motortype, flyselskap m/registrering samt sted... :colgate:

Attachments

• skann0006 (2).jpg
    skann0006 (2).jpg
    175.4 KB · Views: 133

Ser ut som en SAS CV440 Metropolitan i mine øyne. Men jeg bruker jo briller, så sikker er jeg ikke....

Espen

Prøver med P&W R-2800 på en Nor Fly Convair CV-440 Metropolitan, LN-KLK?

Jeg burde jo vite bedre enn å legge ut noe slikt når jeg så at du var inne på tråden. :p
Du får for flytypen, men hederlig omtale for tilleggsinformasjon deles ikke ut til deg, det får KnutW. Det er CV440, og det er Nor-Fly sin LN-KLK (med P&W R-2800CB16) og bildet er tatt på Sola tidlig på 80-tallet, før den ble overtatt av Metropolitan Club.

Attachments

• skann0006.jpg
    skann0006.jpg
    386.3 KB · Views: 131
  • skann0010.jpg
    skann0010.jpg
    361.3 KB · Views: 125
  • skann0011.jpg
    skann0011.jpg
    351.5 KB · Views: 126

Jeg har ikke en pind forstand på flymotorer, men lige netop den
vakte gammel minder! De, der ikke har fløjet med "Metrop' en "
er virkelig gået glip af noget! Første gang jeg sad på jumpseat i cockpit
var i en CV-440 CPH-BLL, og den distingverede kaptajn - syntes jeg dengang-
mente, at det var hans pligt at fortælle unge Viv, hvad der skete under
flyvningen. Det glemte jeg ham aldrig for!

Det må innrømmes at jeg la sammen en del faktorer i det svaret; regner med at Stone er for ung (dvs. omtrent like gammel som meg;)) til å ha vært i nærkontakt med CV-440 den gangen de fløy for SAS, fargene og finishen så også litt vel slitent ut til å være SAS, og KLK på Sola eller på en tur innom Flesland på olje-charter kunne passe bra med Stone's aktiviteter.
Nuvel, tråden heter Flykjenning og iom. at Raider Espen har begynt å få orden på bildeutgivelsen (Hurra - han har mange godbiter!) venter jeg på neste oppgave!

Last edited:

Her kartlegges man, ja...:8: Men det er nok riktig, det du sier. Store deler av Nor-Fly's flåte, både LN-KLK, -MAP, -MAM samt CV580 -BWG og -BWN, "hvilte" svært ofte på Sola på første halvdel av 80-tallet, da de hadde mange kontrakter på serie-chartere ut derfra. Det sto regelmessig 2-3 stykker utover plassen som nå er opptatt av terminal. Mye godlyd å høre, også når de ble varmkjørt når det nærmet seg avgangstid.

Men nå venter vi bare i spenning på neste raider-utspill.

Ville bare tilføye at på min første flytur alene, fra FBU til GOT (Torslanda), foran mine store øyne løsnet den midterste haspen mellom "blomsterbladene" på høre motor mens vi var i luften. Jeg sa ifra til en flyvertinne som hastet seg til kontoret foran og en kar i lysblå skjorte kom ut og tittet gjennom vinduet og sa at det var helt i orden...
-Trolig noe som hadde skjedd før...

Scooter01

Jeg var også inne på tanken om at det kunne være litt tvilsomt om Stone hadde gode fargebilder av en SAS CV440, men hvem vet? Jeg har selv fløyet med SAS og CV440 i Troms og Finnmark i 68-70, samt at jeg fikk med meg en tur med Norsk Metropolitain Klubb på Fornebudagen i 84(?).

Kan takke KnutW, LN-KOG og TLS at OSL for at jeg nå er i stand til å legge ut bilder, så takk skal dere ha:D

Har også et motorbilde klart, men velger heller tilhørende understell for å gi litt variasjon. Hvilken flytype er dette? Gjerne selskap og lokasjon også selvfølgelig;)

Espen

Attachments

• P9050439.JPG
    P9050439.JPG
    394.9 KB · Views: 87

Det svares raskt og korrekt her inne:p

Maskinen er i alle fall malt i Icelandairs siste dekor, men jeg er litt usikker på om den har inngått i selskapets flåte. Inngår som en del av flymuseets flysamling i Akureyri. Har vært innom der ved to anledninger.

Din tur ;)

Espen

Attachments

• P9050373.JPG
    P9050373.JPG
    321.3 KB · Views: 20
  • P9050456.JPG
    P9050456.JPG
    189.2 KB · Views: 24

Hva er dette?
SAD3w7h.jpg

Dærschken! Klarte å slå Espen..! Denne byr nok ikke på store problemer, men har ikke allverdens liggende akkurat nå;

Attachments

• Type4.jpg
    Type4.jpg
    32.4 KB · Views: 23
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back