Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Dæven, den er det lenge siden jeg har sett. En vaskekte Jetliner - også kalt Avro Canada C102.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

La oss bevege oss litt nærmere nåtiden

Heliogbil.jpg
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Får jeg prøve med noe jeg ikke har forutsetninger for å vite hva er:
e25306c9988d6e82d4b10ab40d9f9ef9.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

PZL Wilga. Polsk glider tug og crop duster.

Neste er fri.

Fytte, propellen var lang og stor.
Tar ikke mye før den slår nedi gresset på avgang når halen er litt oppe.
Ingen margin for pilot feil hvis man er borti bremsene på landing.
Been there, done that:(
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det ligner på en Merlin-motor på en Canadair North Star/Argonaut, men jeg synes understellet er for lavt. Må tenke litt mer...
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Nei, jeg slutter å tenke og satser hardt på at det er en Canadair North Star. Det er ikke mange igjen av dem og de var litt trøblete. Argonaut var navnet BOAC ga dem. Trans-Canada Airlines (nå Air Canada) kalte dem vel DC-4M North Star. Canadian Pacific kalte dem Canadair Four. Andre organisasjoner som brukte flyet var East African Airways, Royal Rhodesian Air Force og selvsagt Royal Canadian Air Force.

Etter hvert havnet en del hos de mindre selskapene i Storbritannia som British Midland, Air Links og andre.

Det er vel bare én maskin som har overlevd, eller? Den er i Ottawa og blir restaurert. Da er vel dette RCAFs 17515.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

De hadde en del artige løsninger på Merlin-motorene, blant annet en crossover-eksos som ledet eksosen over motoren fra innsiden til utsiden, for å begrense støyen for paxen. Fire Merlin "bråker" (i anførselstegn fordi jeg selv syns det er verdens vakreste motorlyd) voldsomt. Dette førte også til en del artige problemer med overoppheting og motorstopp. Det var et fint tremotorsfly, var det noen som sa :)
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

LN-KOG og semmern!

Dere har så rett begge to, men siden LN-KOG svarte først, så er det hans tur.
Den fulle betegnelsen er: Canadair C-54 GM North Star Mark1 (CL-2)
Navnet Argonaut ble brukt av de sivile flyselskapene -da var flyet bygget med DC-6 interiør og firkantede kabinvinduer.

Scooter01
 
Last edited:
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Nå er ikke helikoptre min sterke side, jeg foretrekker flymaskiner som ikke må slå i stykker luften rundt seg for å fly. (Har stadig helikoptertrafikk forbi kjøkkenvinduet mitt)

Nok om det -jeg har på følelsen at dette er en Fairchild Hiller FH-1100

Scooter01
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Har på følelsen :wow::colgate::lol:

Helt riktig - og jeg som trodde denne vil vare til etter middag...

15441.jpg
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

LN-KOG og semmern!

Dere har så rett begge to, men siden LN-KOG svarte først, så er det hans tur.
Den fulle betegnelsen er: Canadair C-54 GM North Star Mark1 (CL-2)
Navnet Argonaut ble brukt av de sivile flyselskapene -da var flyet bygget med DC-6 interiør og firkantede kabinvinduer.

Scooter01

Meget interessante opplysninger, var ikke klar over varianten med firkante vinduer, men finner dem raskt I diverse bilde arkiver.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Her har vi en relativt rund motor med to eksosrør på hver side og to bak. Vi har en firebladet propell, men vi har ikke hjuloppheng i nacellen. Det kan bety at det er ytre motor på et fire-motors fly eller at det er et to-motors fly med alternativt oppheng, f.eks. Handley Page Herald (den ene prototypen).

Her må tenkes...
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Om det kan være til hjelp - ser jeg ikke bort fra at bildet kan være tatt fra Museum of Flight Boeing Field, topografien ligner, men det passer ikke med noen av maskinene som er utstillt
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top