• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Nei, tenkte jeg det ikke. Denne er mer spesiell, en riktig godbit du har tatt frem der, Lear Fan. Dog fullt på høyde med Avanti i snodig men kult design. Artig oppgave!
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Lear Fan er korrekt. Nok et artig design fra Bill Lear. Synd den aldri ble noe av.

Din tur, KnutW.
 

Attachments

  • IMG_3481.JPG
    IMG_3481.JPG
    74.1 KB · Views: 176
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Da fortsetter jeg med denne:
 

Attachments

  • flytype (2).jpg
    flytype (2).jpg
    33.6 KB · Views: 163
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Nok en nese, men med litt flere farger
 

Attachments

  • 00040.jpg
    00040.jpg
    15.2 KB · Views: 153
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Nærme nok. Det er en Auster V.
 

Attachments

  • 00040.jpg
    00040.jpg
    62.1 KB · Views: 133
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Ja, K-Max er definitivt også i kategorien snodige men litt kule design.

Nuvel, vi snurrer videre. Beklager grumset og størrelsen på bildet.
 

Attachments

  • Groningen_Airport (2).jpg
    Groningen_Airport (2).jpg
    29.3 KB · Views: 135
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Dette må være en Mil V-12 - Nato kodenavn "homer". Ble vel bare bygget to prototyper av dette beistet.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Både beist og Mil V-12 er riktig. "Bare" Mil-12 ville vært betegnelsen på produksjonsutgaven, men som du også helt riktig sier ble det kun bygget to prototyper. Max take-off vekt på 105 tonn, 26000 hk, og 67 meter mellom rotortuppene. (Tilsvarende tall for en Chinhook er 23 tonn, 9500 hk og 31 meter)

Beist indeed.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det ligner en banan, altså HKP1 eller Vertol 44A/B fra naboens Marine eller Flygvapen.
 
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Det er riktig nok - bildet er av en H21 Work Horse - populært kalt "the flying banana". Første flyging i 1952. Vertol overtok Piasecki i 1959 og videreutviklet modellen, blant annet til Model 44A som svenskene kjøpte 11 av og ga betegnelsen HKP1. Din tur!
 

Attachments

  • Oppgave.jpg
    Oppgave.jpg
    182 KB · Views: 18
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Ikke ulikt fargeskjemaet til svenskene - eller omvendt ;)

Hva tilhører dette nesegrevet?
 

Attachments

  • IMG_7214.jpg
    IMG_7214.jpg
    21.2 KB · Views: 21
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Hva tilhører dette nesegrevet?

Dette må vel være den samme Bristol M.1C som vi hadde her tidligere.
Hvis dette er tilfellet, så synes jeg du skal få sjansen til å komme opp med en ny oppgave.

Scooter01
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top