Konkurransetråd: Flykjenning

Status
Not open for further replies.
Re: Konkurransetråd: Flykjenning

Hurel-Dubois HD.34 F-BICV
Oppgaven fri hvis svaret er rett

Flytypen er riktig, det er vel det det dreier seg om her.
Så vidt jeg kan se, så er så er registreringen F-BICR.

Som LN-NIL sa, oppgaven er fri....

Scooter01

Last edited:

Da prøver vi oss på denne

MiG23.jpg

Oh-la la

Franske linjer igjen - mer sexy enn den forrige

Men noe stemmer ikke, Mirage har refuelling proben foran på nesen men her ser vi den på siden..

Da får man lete etter andre varianter og etter litt søk på nettet finner jeg at Sør-Afrika bygget noe som heter Cheetah. Den har også canard vingen som en kan se en aning av på bildet. Bildet viser også at dette er en 2-seter.

Derfor er jeg fristet til å si:

Denel (tidligere Atlas) Cheetah D

Hvis svaret er riktig, setter jeg oppgaven fri.

Scooter01

Den het Atlas Cheetah D da den ble produsert, så det er riktig.

Cheetah.jpg

Her har vi en A-1 Skyraider :) Ser ut som en A-1J. Halen bak skal jeg fundere litt på.

Ser ut til at TriStar har vært en tur i den demokratiske folkerepublikken Vietnam? Nærmere bestemt på Hanoi military history museum? Tipper halen i bakgrunnen er en IL-14, og skrothaugen enda lenger bak mener jeg er (rettere sagt var) en B-52?

Tar av meg hatten igjen til spotter ekseprtene, utrolig god husk, eller hode til de som gjenkjenner en detalje på et lite bilde.
Har selv vært i flybransjen i en mannsalder men er vel bare amateur i forhold.
(Kan dog kjenne igjen en liten snørklyse under armlenet på et klappsete i mørket på en flytype jeg har noen tusen timer på. Bare venter på oppgaven:colgate:)

Her har vi en A-1 Skyraider :) Ser ut som en A-1J. Halen bak skal jeg fundere litt på.

Ser ut til at TriStar har vært en tur i den demokratiske folkerepublikken Vietnam? Nærmere bestemt på Hanoi military history museum? Tipper halen i bakgrunnen er en IL-14, og skrothaugen enda lenger bak mener jeg er (rettere sagt var) en B-52?

Du store allverden... Det er bare å gi seg over. Det er en Douglas Skyraider som er "parkert" i Hanoi ja. Museet sier det er en AD6, men det har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om. Og tenkte jeg skulle ta IL-14 som bonusspørsmål når jeg viste hele bildet[emoji3] Skrothaugen bakerst i bildet mener jeg er sammensatt av diverse trofeer fra "American War". Semmern var førstemann!

b224ffc2f85421f3e23c6c55099ac6ff.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

Fram til 1962 hadde US Navy et annet system for typebetegnelser enn USAF. Douglas Skyraider var AD og undervarianten var et tall. En AD-6 ble en A-1H.

Jeg er en ren amatør i dette selskapet, ihvertfall når det gjelder sivile maskiner, men biter greit fra meg når det gjelder militære maskiner, spesielt med proppæll :)

quiz6.jpg

Her skal man visst over til søta bror. Det er vel en SAAB J21R (den har jo ikke proppæll...), videreutviklingen av den opprinnelige J21 med DH Goblin jetmotor i stedet for den opprinnelige lisensproduserte Daimler-Benz DB605. Det som spesielt viser at det er en jet-utgave er luftinntaket på siden bak.

En av de få vellykkede konverteringer fra propell til jet, såvidt jeg vet.

Jepp, en J21R uten proppæll :) (Kommentaren min om proppæll hadde sånn sett ikke noe med bildet å gjøre)

I og med at begge hadde rett, og jeg dømmer uavgjort, legger jeg ut en til:

quiz2.jpg

Da er det vel en Blackburn Firebrand.....
Samme motor og eksos arrangement (dårlig unnskyldning)

Scooter01

Last edited:

Blackburn Firebrand er korrekt. En maskin jeg alltid har likt, selv om det aldri ble noe særlig av den.

Your controls, Scooter01.

Status
Not open for further replies.
Back