Konflikt i SAS

Sikker på det? Sist betalte jeg over 3000kr SVG-OSL, møtet varte nok under en time.
Ser man på belegg og pris på de rutene jeg fløy i mai/juni var ting absolutt på høyde med toppene de siste 10-15 år.
Blir ikke overrasket om man ser et snitt på 12-16 avganger på triangelet, 60-70 pers i plus med en snittpris over 2000kr utover høsten. Mange bedrifter har sett verdien av face to face og gjenopptar reiseaktivitet over en lav sko.

Nå vet jeg ikke hvilken bransje du jobber i, men jeg tror vi med sikkerhet kan fastslå at antallet reiser av den typen du beskriver samlet sett for alle bransjer har gått/vil gå vesentlig ned. De vil selvsagt ikke forsvinne helt, for det er alltid nødvendig/hyggelig å ha noen møter ansikt til ansikt. Typ salgsmøter, kontraktssigneringsmøter, workshops, osv. Mer korte, standardiserte møter tas i mye større grad på nett, og det tror jeg alle bortsett fra transportselskapene er veldig fornøyde med. :up:

Nå er det jo en voldsom reiselyst og et voldsomt etterslep av konferanser, seminarer, samlinger, osv. som skal tas igjen etter to år, så det tar vel et års tid før vi begynner å ane hva den nye normalen er.
 
Last edited:
Trodde planen var at Connect skulle konkurrere på pris til feriemål og Scandinavia på produkt til forretningsreisende…

Planen var at Connect skulle være en fagforeningsknuser.
Trodde de fleste hadde fått med seg at det var dette streiken handlet om.
 
Drit i lønna!
Jeg sluttet frivillig som pilot etter pandemien, og kommer ikke tilbake. Vilkårene er ikke forenlig med et normalt liv.

I noen tilfeller hadde jeg fem hotellnetter på fem forskjellige destinasjoner i løpet av en uke. Prøv du å være uthvilt, frisk og rask til første flight klokken fem om morgenen når du knapt vet hvilken by du våkner i. Neste dag kunne være 16 timer lang hvis den siste flighten var som passasjer. Alt dette er fullt lovlig og innenfor regelverket som gjelder i hele Europa. Men om det er særlig oppbyggelig for trivsel og godt arbeidsmiljø er mer tvilsomt.
https://www.dagbladet.no/meninger/drit-i-lonna/76703250
 
Nå vet jeg ikke hvilken bransje du jobber i, men jeg tror vi med sikkerhet kan fastslå at antallet reiser av den typen du beskriver samlet sett for alle bransjer har gått/vil gå vesentlig ned. De vil selvsagt ikke forsvinne helt, for det er alltid nødvendig/hyggelig å ha noen møter ansikt til ansikt. Typ salgsmøter, kontraktssigneringsmøter, workshops, osv. Mer korte, standardiserte møter tas i mye større grad på nett, og det tror jeg alle bortsett fra transportselskapene er veldig fornøyde med.

Jeg jobber i oljå, hvor vi tidligere fløy som gale. Pandemien ble katalysatoren som gjorde Teams til normalen, og fysiske møter til de spesielle anledningene hvor man trengte å bli bedre kjent.
 
Nå blir det vel litt litt at vi alle forsøker skape en fasit som dekker alle, basert på egne anekdotiske bevis :stir
 
Skal jeg også legge inn fra mitt ståsted? Jeg er i anleggsbransjen, og vi reiser akkurat som før, og har gjort det under hele Koronaen også.
 
Er det noen som vet hva som skjer med wetlease fremover med den nye avtalen? Hva skjer med Cityjet/Xfly produksjon med CRJ og ATR?
 
Er det noen som vet hva som skjer med wetlease fremover med den nye avtalen? Hva skjer med Cityjet/Xfly produksjon med CRJ og ATR?

Efter vad jag har läst kommer Cityjet främst flyga från CPH efter sommaren och avtalet med XFly gäller till 2025.
Wetlease avtalet med Air Baltic gäller till 31 oktober.
BT har 3-4 Airbus 220-300 baserade på ARN som flyger åt SAS, ofta sydeuropeiska linjer som PMI, BCN, ALC, AGP, FCO, LIN, NCE
 
Last edited:
Av de 400-og-noe omtalte SAS piloter er det vel endel som har funnet en ny arbeidsgiver for godt?

Ja, både hos andra flygbolag(Norwegian, Flyr, Eurowings, Widerøe etc) och inom helt andra branscher…jag vet ett par stycken som är ��lokförare nu, en som pluggar till läkare.
Ett antal av dessa 400 jobbar även inom koncernen hos SAS Connect
 
Last edited:
Vad händer om SAS två pilotförbund i Norge röstar nej till avtalet medan dansk Pilotförening och svensk pilotförening röstar ja?
Är det majoriten i SPG som bestämmer?
Det som talar emot en ny strejk tycker jag är att SPG medlemmar verkar ha mycket stort förtroende för sina fackliga förtroendevalda.
 
Back
Top