Konflikt i SAS

Problemet her er vel at Anko tjener vel sine 10 millioner SEK +++ bonuser i året uansett, mens pilotene blir bedt om å kutte lønningene sine.

Problemet er at man ofte går på mannen og ikke ballen. Enkeltpersoners lønninger har lite med saken å gjøre. Da er det vanskelig å få fokusert på det saken gjelder.
 
Hva er jussen på en reorganisering etter de nye reglene? Kan SAS si opp alle avtaler og si ‘take it or leave it’ med et nytt kontraktsett?

De kan få et simpelt flertall av kreditorene til å gå med på en tvungen rekonstruksjon (tvungen fordi den vil ha virkning for alle kreditorer) som kan gå ut på betalingsutsettelse, gjeldsreduksjon, konvertering av egenkapital til gjeld eller varianter av salg av eiendeler/virksomheter til delvis dekning av fordringer, eller en kombinasjon av disse. Retten må godkjenne et slikt forslag og vil da vurdere om ordningen er urimelig/urettferdig overfor enkelte av kreditorene.

Så det er visse begrensninger i hva en rekonstruksjon kan medføre. Jeg tror det vil være vanskelig å bruke rekonstruksjonen til å løse pilotproblemet.

En tenkt situasjon hvor SAS ikke overholder sine forpliktelser til ansatte med en tanke på om at øvrige kreditorer vil overkjøre de ansatte som kreditorer i en tvungen gjeldsakkord, vil neppe være klok eller gjennomførbar. Det vil være vanskelig å få nok nye ansatte på bedre kontrakter og det vil være vanskelig/umulig å få rettens godkjennelse på en rekonstruksjon som kun har som funksjon å likvidere ansatteselskapene.
 
Last edited:
For meg er Anko tydeligere med sine 90 sekunder enn pilotene (og de andre foreningene) noen gang har vært.

Er ikke enig, gitt.

Dette dreier seg om å ikke splitte virksomhet "i dekke av en pandemi", uten å ha de berørte med på laget. Det dreier seg om å ikke re-organisere virksomheten for å presse ut tidligere ansatte, løpe fra muntlige lovnader, og for å presse fram dårligere vilkår. Dette er 100% tydelig for LO-lederen, og for meg. Neste gang slikt skjer, er det kanskje i din og min bransje. Å legge til rette for godt samarbeid internt i virksomheten, er ledelsens ansvar. Deres lønn og bonuser burde vært knyttet til om de er i stand til dette.
 
Da venter vi bare på at Elnæs siteres i pressen: «Når flygerne streiker blir det vanskelig for folk å reise med SAS. Det kan også være vanskelig å finne egnede alternativer fordi det allerede er fullt på alle andre fly.» Eller noe sånt.

BI analytiker Andersen er sitert på noe alà «Nå blir det vanskelig for SAS å finne investorer som vil tjene penger på selskapet.» Jeg tror han har rett.
 
Last edited:
Leit for alle involverte, og jeg skjønner for så vidt begges synspunkter. Kanskje en burde vurdere om en skal gi seg her. For de fleste går det nok greit nok med konkurrentene, som vil tilpasse seg til behovene som finnes.

La oss si at du allerede jobber 6 av 8 helger, jul, påske, kveld osv, til en lønn som kun er helt grei, og arbeidsgiver vil at du skal 25-30% ned i lønn, gå opp i arbeidstid hver uke fra 47,5 til 60 timer, og de skal ha muligheten til å tvinge deg ned i deltid i 4-5 mnd hvert år.

Hvilke områder ville du gitt deg på?
 
Problemet er at man ofte går på mannen og ikke ballen. Enkeltpersoners lønninger har lite med saken å gjøre. Da er det vanskelig å få fokusert på det saken gjelder.

Lederlønninger og bonuser, samt fallskjermer og lignende, er en stor del av problemet. Man kan komme inn som kongen av Chapter 11 (Aeromexico og Avianca), få et tosifret antall millioner i lønn, og kjøre et tredje selskap på ræva, uten å personlig tape noe som helst. Man får til og med kanskje fallskjerm når man slutter/blir sagt opp. Det er jo et kjempeproblem at man ikke personlig har noe «skin in the game» som toppleder. Altså, ens egen kompensasjon er uavhengig av hvor elendig eller strålende jobb man gjør. Er det en stilling som burde komme med prestasjonsbasert kompensasjon så er det jo nettopp CEO/COO og lignende.

Jeg tror det heller er det som var meningen med posten til Hypern, og ikke det å «ta» Anko spesielt.
 
Lederlønninger og bonuser, samt fallskjermer og lignende, er en stor del av problemet. Man kan komme inn som kongen av Chapter 11 (Aeromexico og Avianca), få et tosifret antall millioner i lønn, og kjøre et tredje selskap på ræva, uten å personlig tape noe som helst. Man får til og med kanskje fallskjerm når man slutter/blir sagt opp. Det er jo et kjempeproblem at man ikke personlig har noe «skin in the game» som toppleder. Altså, ens egen kompensasjon er uavhengig av hvor elendig eller strålende jobb man gjør. Er det en stilling som burde komme med prestasjonsbasert kompensasjon så er det jo nettopp CEO/COO og lignende.

Jeg tror det heller er det som var meningen med posten til Hypern, og ikke det å «ta» Anko spesielt.

Dét er jo styrets feil i så fall. Deres oppgave å sørge for at lønning og ordninger for toppledere er prestasjonsfremmende, passende bonuser etc.
 
Ser jo ut til - som tidligere antydet - at SAS-ledelsen styrer mot en villet chapter 11. En streik vil bare fremskynde det hele noe. Var det ikke 1.aug det nye konkursbeskyttelses-regelverket i Sverige skulle tre i kraft?

Har vel lite for seg å inngå noen nye avtaler nå i såfall hvis man kan få en bedre senere. Det er jo uansett bare et spørsmål om tid. Er jo ikke sikkert SAS-main engang er med i planene deres fremover etter en rekonstruksjon...

SAS blir vel da kanskje "dansk" etter dette, Sverige ønsker seg vel ut av SAS de også hvis jeg har forstått det riktig.
 
Jeg tror det heller er det som var meningen med posten til Hypern, og ikke det å «ta» Anko spesielt.

Jeg mente det også generelt, 'lønnskortet' spilles for ofte for å avspore.

Man må kunne forutsette at lederen kommer inn for å prøve å styre skuta riktig vei. At alle er enige i kursen kan ikke forventes, noen må faktisk gi seg på noe. Men lederen må kunne plukke opp stumpene når konflikten er løst og kun historien vil da vise om han har gjort en bra jobb eller ikke og 'gjort seg fortjent til lønna'. Og vi er vel ikke der riktig ennå ..
 
Det er mye fokus på ledelse og direktører. Men hvor er styret (og eierene)? Er de helt amatører som gang på gang lar forskjellig ledelse gjøre de samme tabbene eller er det eierne som tror så mye på en splitt-og-hersk at de forsøker på nytt og på nytt og på nytt med ny ledelse?
 
Det er mye fokus på ledelse og direktører. Men hvor er styret (og eierene)? Er de helt amatører som gang på gang lar forskjellig ledelse gjøre de samme tabbene eller er det eierne som tror så mye på en splitt-og-hersk at de forsøker på nytt og på nytt og på nytt med ny ledelse?

Begge deler…?
 
«Det er likevel ingen garanti for at flyene fra SAS sine datterselskaper flyr.

Danske flymekanikere har nemlig varslet at de vil gå til sympatistreik. Dette vil blant annet kunne sette avgangene mellom Sola og den danske hovedstaden i fare.»

Når er det forventet denne sympatistreiken evt. starter?
 
La oss si at du allerede jobber 6 av 8 helger, jul, påske, kveld osv, til en lønn som kun er helt grei, og arbeidsgiver vil at du skal 25-30% ned i lønn, gå opp i arbeidstid hver uke fra 47,5 til 60 timer, og de skal ha muligheten til å tvinge deg ned i deltid i 4-5 mnd hvert år.

Hvilke områder ville du gitt deg på?

Jeg skrev jeg skjønte pilotenes krav, og jeg har god kunnskap om hvordan pilotene arbeider. Samtidig ser jeg at SAS-ledelsen med god grunn er desperate, og at de opp mot aksjonærene har sitt ansvar som krever handling.

Jeg ser kommentaren min kan misforståes. Med "gi seg nå", mener jeg å legge ned selskapet. Dersom de neste årene vil bestå av mer utflagging og konflikter, frem til all drift driftes av underselskaper fra utlandet tenker jeg en likeså kan gi ansatte muligheter til å flytte over til mer seriøse selskaper fremfor å godta dette. Når det gjelder akkurat denne konflikten, så tenker jeg at det er det pilotene nå indirekte gjør, som er bra.

Merker meg ellers kommentarene knyttet til eierskap i tråden, og finner de treffende. Anko & co gjør bare det aksjonærene vil - jeg forutsetter at de to hovedeierne er godt orientert om veivalget man har tatt her, og at de er klar over risikoen.
 
Jeg skrev jeg skjønte pilotenes krav, og jeg har god kunnskap om hvordan pilotene arbeider. Samtidig ser jeg at SAS-ledelsen med god grunn er desperate, og at de opp mot aksjonærene har sitt ansvar som krever handling.

Jeg ser kommentaren min kan misforståes. Med "gi seg nå", mener jeg å legge ned selskapet. Dersom de neste årene vil bestå av mer utflagging og konflikter, frem til all drift driftes av underselskaper fra utlandet tenker jeg en likeså kan gi ansatte muligheter til å flytte over til mer seriøse selskaper fremfor å godta dette. Når det gjelder akkurat denne konflikten, så tenker jeg at det er det pilotene nå indirekte gjør, som er bra.

Merker meg ellers kommentarene knyttet til eierskap i tråden, og finner de treffende. Anko & co gjør bare det aksjonærene vil - jeg forutsetter at de to hovedeierne er godt orientert om veivalget man har tatt her, og at de er klar over risikoen.

Enig. Skrev det jeg skrev for å nevne litt om hva man allerede gir som flygende i det selskapet, og likevel blir det krevd mer. Jeg sliter bare med å finne det anstendig å be om mer fleksibilitet OG nedgang i lønn. De fleste arbeidstagere jeg har snakket med tror ikke engang på meg når jeg forteller hvor mange helger man jobber på rad. Det går ikke bare ut over en selv, men mange har jo en ektefelle og noen barn hjemme, som alle er prisgitt din roster, og de kan heller ikke planlegge neste måned før den 15. i inneværende. Hva slags liv er det? I de fleste andre bransjer med turnusarbeid blir man godt kompensert for ubekvemme arbeidstider.
 
Last edited:
Misliker du pilotjobben din i SAS, så søk i andre selskap som West Atlantic, DAT, Emirates eller Qatar Airways.

SAS-ledelsen har, slik jeg forstår det, tilbudt at alle SAS-flygere som ble sagt opp pga pandemien får jobb tilbake i SAS, kilde - DN:

SAS-sjefen var villig til å gi 450 oppsagte piloter garanti for jobben tilbake på SAS-flyene

Jeg forstår at pilotene har levert i de siste årene men det finnes ingen jobbsikkerhet mer i arbeidslivet, heller ikke i 'den skadinaviske modellen'.
 
Misliker du pilotjobben din i SAS, så søk i andre selskap som West Atlantic, DAT, Emirates eller Qatar Airways.

SAS-ledelsen har, slik jeg forstår det, tilbudt at alle SAS-flygere som ble sagt opp pga pandemien får jobb tilbake i SAS, kilde - DN:



Jeg forstår at pilotene har levert i de siste årene men det finnes ingen jobbsikkerhet mer i arbeidslivet, heller ikke i 'den skadinaviske modellen'.

Med et nick som Beechdriver regner jeg med at du forstår at det ikke bare er å bytte jobb for en pilot, og begynne nederst på lønsskalaen igjen. Dette har vært oppe her inne ganske mange ganger. «Bare å bytte jobb» er det mest flåsete kommentarfeltargumentet som finnes.
 
Misliker du pilotjobben din i SAS, så søk i andre selskap som West Atlantic, DAT, Emirates eller Qatar Airways.

SAS-ledelsen har, slik jeg forstår det, tilbudt at alle SAS-flygere som ble sagt opp pga pandemien får jobb tilbake i SAS, kilde - DN:



Jeg forstår at pilotene har levert i de siste årene men det finnes ingen jobbsikkerhet mer i arbeidslivet, heller ikke i 'den skadinaviske modellen'.

De kan få jobben tilbake, men da som nyansatt i et annet selskap enn sist. Strengt tatt blir vel dette virksomhetsoverdragelse, hvor SAS glatt hopper over kravene om at betingelser og kompensasjon skal følge med på lasset:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ilot-vi-fikk-beskjed-om-aa-beholde-uniformene
 
Med et nick som Beechdriver regner jeg med at du forstår at det ikke bare er å bytte jobb for en pilot, og begynne nederst på lønsskalaen igjen. Dette har vært oppe her inne ganske mange ganger. «Bare å bytte jobb» er det mest flåsete kommentarfeltargumentet som finnes.
Det var en veldig pen måte å si det på. Selv hadde jeg noe mye saftigere å svare, men jeg tok meg i det før jeg trykket "send".
 
Back
Top