Konflikt i SAS

Greit det, men det er ikke bare i flyet det kan bli smitte. Fulle terminaler, buss og van til og fra flyplass. Mye Covid i USA nå, jeg fikk det og smitta hele familien for 5-6 uker siden. Ingen av de jeg fløy med fikk eller hadde det.
 
Jeg skal ikke argumentere for at ikke cabin crew er utsatt for smitte (de puster i prinsippet in utposten til alle på aisle), men vi vet nå at berøring ikke er en vanlig smittevei for Covid.
Men å berøre brukte glass og beger fra passasjerer øker nok sjansen for at du smitter deg selv hvis du etterpå klør deg på nesa eller i øynene. Å ta på et dørhåndtak mindre sjanse.
 
Tolker det som at det begynner å nærme seg en avtale her. Forøvrig sett innom VG sin Live sending fra OSL, der man gjør sitt for å hause opp streiken minutt for minutt, sikkert nedtur for utskremte reportere at det ikke ble streik nå heller, men ny mulighet mandag kl 12.00.

Masse annet som blir blandet inn i mulig SAS streik, som en familie som har fått et par Lufthansa kanselleringer på rappen og kunne konstatere at de ikke fikk noe hjelp hos SAS (!).
 
Dette begynner å bli komisk. Sett en frist, forhold dere til fristen...


Det er i hvertfall ikke uvanlig innen mange andre områder innen forretningslivet. Frister er både veiledende og villedende, så lenge man tror man kan få til en avtale
 
Elsker argumentet om at gjerrige Ola Dunk er roten til alt vondt innen luftfarten og at vi gir beng i sikkerheten. Regner med at du kjøre Bentley og har Miele på alle hyttene?

SAS må klare seg mot konkurranse som alle andre bedrifter. Folk flest betaler ikke mer for produkter og tjenester av samme kvalitet enn nødvendig.


Hele argumentet om «gjerrige Ola Dunk» mener jeg er bom og egentlig direkte feil. Det stemmer sikkert hvis man baserer seg på kommentarfelt på nettet, men det matcher ikke realitetene. Og blir litt som å dra til Blitzhuset for investeringstips

Jeg sier ikke at det er dyrt å fly i Norge, så langt der i fra, men ser man på hva norske flyselskap oppnår av yield og inntjening her, så er det lite som tyder på at problemer er betalingsvilligheten i markedet. Nå kom korona og rotet det litt til, men faktum var at alle de større norske selskapene både oppnådde brukbare priser og tjente penger på å fly både innen og til/fra Norge

Det er ingen enkeltårsak til at flyselskapene (utenom Korona) sliter eller slet, og det selvsagt har gått utover de ansatte. Men det er ikke norske reisende sin skyld at flyselskapene de siste årene har funnet hvert sitt svarte hull å dumpe pengene tjent her i la det sin del

Og som Wizz-sagaen ettertrykkelig beviste, så gikk det ikke så bra når de forsøkte seg på konseptet sitt her i landet. Og Norge er vel eneste landet med et signifikant innenriksmarket i Europa hvor Ryanair holder seg unna
 
Last edited:
Om du omgjør gjerrig til «beboer med høy forventning»? Mye av det har selskapene skyld i selv. Etter et 80 og 90 tall med flex billetter til 1700nok(fullpris var 4000) skulle «alle» ut og fly for 199. Dette var sponset av bedrifter, stat og kommune som sikkert betalte det det egentlig koster. Og det fakta at det var mange fler aktører
4000 t/r til N Norge var mye på 90 tallet. Det er og mye penger i dag, men det er kanskje den egentlige kostnaden for billetten. Med fly som koster en milliard, og seteavgift.selv ved tomme fly. Forsikring som mangedoblet etter 9/11. Fuel er fortsatt den største kostnaden.
Min transport til flyplassen er dobbel så dyrt som før Covid, og alt annet.
Jeg betaler i dag mer i telefon og kabel for familien enn jeg betalte i husleie på 90 tallet.
Tilbud og etterspørsel. Billettene i sommer kunne vært dobbelt så dyre, og folk ville fortsatt fly.
 
SAS verkar inte lika optimistiska.
https://e24.no/boers-og-finans/i/WjEBPk/sprikende-syn-paa-sas-utvikling-fortsatt-langt-fra-hverandre

I etterkant av kommentarene har Marianne Hernæs, som er SAS’ forhandlingsleder, uttalt seg til pressen som er tilstede med en annen oppfatning av situasjonen.

– Jeg er nok ikke like optimistisk som foreningene. Vi står fortsatt langt fra hverandre, sier hun, og legger til:

– Vi kommer nok ikke til enighet i natt

Hernæs sier at de er innstilt på å sitte gjennom natten og helt frem til fristen klokken 12 mandag.

– Vi har behov for å se at pilotene strekker seg lenger når det kommer til SAS Forward, kompensasjon og fleksibilitet.

– Står vi i fare for en ny utsettelse?

– Jeg tror ikke vi vil se mer utsettelse av frister. Da er det enten en konflikt eller en løsning, sier Hernæs til E24.
 
Re: Streiketråden 2022 (status)

Om SAS pilotene går ut i streik. Blir det vanskelig og eventuelt dyrere for billetter med andre flyselskap innenriks i Norge? Feks Norwegian og Flyr?
 
Re: Streiketråden 2022 (status)

Om SAS pilotene går ut i streik. Blir det vanskelig og eventuelt dyrere for billetter med andre flyselskap innenriks i Norge? Feks Norwegian og Flyr?

I den grad det finnes billetter, vil nok de bli solgt til full pris ja. Noe annet ville vært direkte idiotisk.
 
Re: Streiketråden 2022 (status)

Om SAS pilotene går ut i streik. Blir det vanskelig og eventuelt dyrere for billetter med andre flyselskap innenriks i Norge? Feks Norwegian og Flyr?

Ja og ja. Og de tjener nok godt på denne frykten for streik allerede. For hvem bestiller billetter med SAS om dagen for i hvert fall 1 uke frem i tid nå? Ingen, ved mindre de lever under en stor stein eller har et guddommelig forhold til bolaget.
 
Virker fremdeles ikke som de er veldig gode venner med samme budskap:
SAS-pilotene er åpne for å sette en ny tidsfrist i meklingen dersom det ikke er oppnådd enighet innen klokka 12 i dag.

...
noe SAS sin forhandlingsleder Marianne Hernæs avviste overfror Børsen i natt.

SAS sin forhandlingsleder, Marianne Hernæs, holder fast på kritikken hun i natt rettet mot pilotforeningene i de tre skandinaviske landene, for at de tok pause klokka 22 søndag kveld.

- Jeg er ganske overrasket over at de gikk. Det er på grensen til uansvarlig, sa hun til Børsen i natt.
https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=99203
 
Brutalt, men jeg tror SAS slik det driftes nå, ikke er "liv laga" uansett. Heldigvis er arbeidsmarkedet svært godt og sikkerhetsnettet (i Norge) ganske bra. Det blir noen spennende dager fremover, mens pengene renner ut...
 
Back
Top