Konflikt i SAS



Utifall det tas bort:
Får vi lov att presentera… (trumvirvel) …de som bär ansvaret. Vi har i flera inlägg pratat om SAS ledning och deras ansvar. Men vilka är ”ledningen”? SAS AB är en flygbolagskoncern. Scandinavian Airlines är flygbolaget i koncernen som driver flygtrafik och som äger varumärket SAS.

I vår presentation börjar vi från toppen, så välkommen in i manegen Anko van der Werff..! Anko är holländare och har varit SAS-koncernens högste chef sedan förra året. Han arbetade närmast innan för det colombianska flygbolaget Avianca som han var med om att försätta under amerikanskt konkursskydd, sk Chapter 11. Han arbetade innan dess för Aeromexico, som också gick i konkurs. Hans specialitet är att slussa flygbolag genom konkurser eller rekonstruktioner och han tjänar bra med pengar på det. Anko har enligt SAS årsredovisning en lön på ett par miljoner i månaden.



Scandinavian Airlines COO, eller Direktör som det heter på svenska, heter Simon Pauck Hansen. Han har varit ansvarig för SAS affärer sedan 2019 men har haft andra mindre viktiga uppgifter i SAS från 2009. Innan Simon kom till SAS var han ansvarig för affärerna i Spanair fram till dess att SAS sålde bolaget för 1 Euro våren 2019. Spanair gick sedermera i konkurs. Simon sitter också i styrelsen för Dansk Industri, en motsvarande organisation som Svenskt Näringsliv. På sin LinkedIn beskriver Simon sin bakgrund som ”10+ years of international senior management assignments, with significant managerial challenges. Strong track record in generating tangible results and creating company turnarounds”. Bra jobbat, Simon!



Scandinavian Airlines personalchef heter Carina Malmgren Heander. Hon började på posten redan 2015, även om vi inte hört så mycket ifrån henne sedan dess. Carina jobbar också för Svensk Näringsliv där hon sitter i styrelsen så hon har ett välgrundat arbetsgivarperspektiv i personalfrågor. Hennes årslön 2021 var enligt taxeringskalendern 4,7 miljoner kronor. Ganska hyfsat för en personalchef.

En annan person i ledande befattning som vi gärna vill presentera för er läsare är SAS Vice President Industrial Relations & Labour Law, Joakim Ärlund. Den fina titeln betyder att han förhandlar med fackföreningarna om lönesänkningar. Han är ökänd för citatet ”Att sänka löner är inget konstigt. Lön är en kostnad som alla andra.” Joakim är jurist och en nybörjare inom flygbranschen efter bara ett drygt år i SAS. Han har däremot gedigen erfarenhet som chefsjurist för Transportföretagen, en del av Svenskt Näringsliv. Han var också högsta hönset för Sveriges Hamnar under hamnkonflikten 2019 så han är lite av en specialist på antifacklig verksamhet.



Sen har vi den osynliga dockteatern i bakgrunden. FTI Consulting är en amerikansk firma som varit inblandade i Union Busting mot amerikanska flygbolag och som SAS kontrakterat för att hjälpa till med att ”hantera” vissa delar av verksamheten. FTI är annars mest kända för att de utför sk Astroturfing för stora oljebolag, vilket innebär att man på ett organiserat sätt skapar och sprider vilseledande information. Så, nu vet du mer om de som vi kort och gott kallar ”ledningen”.
 
Hvor det sindssygt at ledelsen lader det komme så langt med alle de usikkerheder det fører med sig i form af manglende bookinger, usikre kunder, illoyale pressemeldinger (for at sige det mildt) mod de ansatte og svigtende loyalitet fra kunderne. Utroligt!
 
Utifall det tas bort:

Eller dette tas bort, men når jeg leste beskrivelsen gikk tankene tilbake til når Geir Olsen og Vidar Veum, som var stigende stjerner i SAS systemet kom til BU.
Noe som kunne minne om "styrt" avvikling. Men det var dengang, sorry o/t:(
 
Det här var ju lysande av SAS. Alla är tydligen inte lika påverkade av besparingskrav?

Mitt i strejkvarslet – SAS inhyrda kabinpersonal får sommarbonus

En stötesten i förhandlingarna mellan SAS och pilotfacken är interna bemanningsföretag.

Kabinpersonalen på ett av SAS-bolagen fick just igenom ett lönelyft på 18 procent – och sommarbonus.

”Jag uppmanar starkt andra arbetsgivare i flygbranschen att notera det här”, säger fackbasen Sharon Graham.

https://www.di.se/nyheter/mitt-i-strejkvarslet-sas-inhyrda-kabinpersonal-far-sommarbonus/
 
"Klokset sier pilotene har strukket seg langt for å komme SAS-ledelsen i møte:

– Vi har tilbudt SAS-ledelsen pilotavtalen til Norwegian, men det sa SAS nei til, fordi det er for dyrt."

Hvis det stemmer, er det jo et selvskudd av dimensjoner av SAS-ledelsen å si nei. Hvis Norwegian klarer det, hvorfor ikke SAS?

Men jeg tenker at det kanskje er like greit om SAS går konk. Ledelsen har ikke noen annen strategi enn å gjøre samme feila om igjen, mens produktet svekkes, og det er null tillit mellom ledelsen og pilotene.

Jeg hadde hatt forståelse for at ledelsen var Tøffe-Tom om det var en del av en helhetlig strategi, men det fremstår bare som de kverner på de samme tiltakene for å kutte kostnader.

https://e24.no/naeringsliv/i/479lB9/pilot-sjef-villig-til-aa-slaa-sas-konkurs

https://www.dn.no/innlegg/fly/strei...-sas-mislykkes-med-tre-ganger-for/2-1-1248904
 
Last edited:
"Klokset sier pilotene har strukket seg langt for å komme SAS-ledelsen i møte:

– Vi har tilbudt SAS-ledelsen pilotavtalen til Norwegian, men det sa SAS nei til, fordi det er for dyrt."

Hvis det stemmer, er det jo et selvskudd av dimensjoner av SAS-ledelsen å si nei. Hvis Norwegian klarer det, hvorfor ikke SAS?

Forskjellen er vel kanskje at norwegian har prøvd denne splitt og hersk-teknikken som SAS nå gjør før, og det viste seg at det ikke var lønnsomt eller bærekraftig for selskapet. Det har nok i etterkant vist seg at man må behandle de ansatte godt slik at de jobber på lag med selskapet, og ikke imot. I tilegg til at å nærmest ha et eget datterselskap for hver ansatt er alt for komplisert. Og for norwegian sin del ser det ut som at forenkling og fornøyde ansatte nå er nøkkelen for suksess, og de har klart å løse «alle» tariffforhandlinger i år på en fredelig måte (ble enighet med de kabinansatte i går, og teknikkerstreiken ble jo DY trukket urettferdig inn i siden de egentlig hadde kommet frem til en avtale internt).

At det kommer utalelser om at de er villige til å slå SAS konkurs ser jeg som helt naturlig, for slik selskapet er nå er det faktisk ikke noe å kjempe for lenger. Og hvem vet, går de konk vil nok det bety en opptrapping hos DY og WF, noe som jo kan bety bedre arbeidsforhold.
 
Lurer på om denne kapteinen reflekterer over hvor SAS ville vært om ikke ledelsen hadde gjennomført, noen vellykkede og andre ikke, organisatoriske og effektiviserende tiltak side det glade 80 tallet og 90 tallet.
Den gang SAS piloter bodde i skatteparadis og pendlet til jobb. Vet om noen. Og syntes skattetrykket var forferdelig høyt, stemte FRP og ville ha mindre statelig innblanding. Ja , vi er her delvis nå, staten har trukket seg ut og det er fri konkurranse.
Et retorisk spm. hvor ville SAS vært om alle pilotenes krav fortløpende var akseptert.
Da hadde ikke tidligere kaptein vært pensjonert kaptein i SAS.
Han bør vite om alle de meget gode lønnsoppgjørene, loss of license , sluttpakker og pensjonsordninger osv osv som kostet penger. Jeg som kunde er ikke er interessert i å betale dette gjennom flybilletten eller skatte seddelen, derfor deregulering er en god ting (men lønn skal man leve av og sikkerhet sak ivaretas).
Skulle gjerne sett noen ærlige folk som synliggjorde årsverk kosten til en med 20 års ansiennitet i 2010 nominelt justert frem til i dag om ingen kutt var gjennomført og sjekket om det var bærekraftig.
Om SAS sine permitterte piloter ønsker absolutt å jobbe i SAS der betingelsene er så elendige , sagt ved forrige korsvei av en eller annen fagforeningsleder i SAS i både 2019, 2012 osv, er meg en gåte.
Søk Norwegian eller Flyr.
En SAS pilot jeg kjenner ble fortvilet over restruktureringen i Norwegian gikk i gjennom, de hadde jo satt seg selv i en elendig situasjon. Flere har det. Hadde Norwegian gått konkurs og SAS igjen fått monopol ville kanskje pilotenes krav for en kort stund vært innfridd og deretter ville en annen aktør dukket opp og igjen og man måtte ha realitetsorientert seg selv eller blitt presset til det.
En annen SAS pilot jeg kjenner har klagd over SAS i 30 år , alltid elendig, flyr 5-4 men alt er drit, jeg sa med den lønna han har ville han i andre deler av næringslivet aldri kunne slå av PCen selv ikke på ferien. Om jeg klagde kunne jeg bare finne meg en annen jobb. Tror dog han er i mindretall.
I SAS er nesten EK tapt og pilotene skylder på en elendig ledelse mens de selv representeres av en haug med forskjellige fagforeninger som skremmer vettet av private investorer med uttalelse i mediene om at nå "driter" dem i SAS sin skjebne. Kan like godt gå konkurs. Hadde han vært min leder hadde jeg bedt han holde kjeft så i hvert fall så lenge det pågår samtaler.
Etter 2 år med pandemi og nesten null i EK er det en fantastisk elendig uttalelse, vær glad du har en jobb og tjener forholdsvis godt med penger og ikke minst en meget god pensjon.
Vertinnen jeg snakket med på vei til Bodø søndag og sikkert mange andre i SAS er ok fornøyd med å arbeide i SAS.
Går de konkurs skal 50 åringer ut å søke jobb , kan være de angrer for å si det mildt.
Kan forstå det er forsmedelig å se at lønna er redusert litt etter litt siden 2000 tallet, at ledelsen kommer med hvite løgner, småjuger.
Det er småstøy i forhold til om det blir streik og konkurs. Mange forstår ikke det.
 
I Sverige är jag övertygad om att Ryanair blir dominerande aktören på inrikes & europa flighter ifall SAS går i konkurs.
Kanske Wizzair tillslut också slår sig in då på Arlanda.
 
Det mange ikke forstår er hvor markedet er i dag. For noen få år siden da Wizz kom til Norge skrek mange over seg, også i disse forum, at SAS pilotene måtte jobbe for polske lønninger siden markedet var så internasjonalt.
I dag er markedet noe helt annet og SAS kommer ikke til og få noen ansatt fremover om de forsetter ok kutte lønna.
Men det er jo ikke problemet. «De vil ikke spare sin egen arbeidsplass» betyr lite når SAS prøver og få de ut i et underselskap. I velferds Norge det alle skal ha rettigheter til streik og fast jobb. Nesten alle.
 
Back
Top