Konflikt i SAS

Ola Dunk bryr seg ikke så lenge de får billige billetter. Om det betyr og erstatte norske erfarne piloter med ferske folk fra land med sommer hele året så får det bare være. De får jo erfaring når de skal lande i Alta eller Evenes i desember.
En ny narrowbody er i dag 1b nok. Fuel går ikke ned ved det første. Og betale pilotene en lønn som er konkurranse dyktig vil ikke sende de til skifteretten. De fant penger til kabinen uten problem.
Ikke mange år siden at en rødneset nordmann med stort glis skulle ta over verden. Men dette måtte skje på hans premisser, leaser og ansatte måtte alt bli gjort på «ny måte» for at de kunne overleve. Ikke ulikt Breeze der Neeleman sa at modellen hans ikke var bæredyktig med normale lønninger. Der ansatte skulle bo på hybel han styrte så han slapp og betale hotell og kostpenger.
Det gikk i går, men tviler på at det går i dag. Ola D må nok belage seg på flybilletter som koster mer enn parkeringen og det samme de bruker i DF etter uka i Granca.
 
Elsker argumentet om at gjerrige Ola Dunk er roten til alt vondt innen luftfarten og at vi gir beng i sikkerheten. Regner med at du kjøre Bentley og har Miele på alle hyttene?

SAS må klare seg mot konkurranse som alle andre bedrifter. Folk flest betaler ikke mer for produkter og tjenester av samme kvalitet enn nødvendig.
 
Enig der, samme kvalitet er stikkordet. Norske forhold er tøffe og det trengs norsk erfaring. Marginene er små og den kompetansen som er bygd opp kan fort bli borte. Ulykker kan skje overalt, men mindre marginer på mindre flyplasser i nord og vest.
Jeg jobber ikke i et norsk selskap, kjører gamle biler og har ikke hytte. Men jeg har en Miele støvsuger som jeg kjøpte «brukt» fra en reseller.
 
Hvordan tror du det ville gått om det norske papirflytteriet(hele millionen) skulle blitt outsourcet til Polen. Kanskje litt protester og en annen tone i avisene?
 
Jeg tror, i likhet med SudCaravelle, at det er en feilslått strategi å skylde på kunder som ikke er villige til å betale tilstrekkelig mye for billettene.
Det er neppe slik at om prisene hadde gått opp så hadde de ansatte ombord fått bedre betalt - slik fungerer det ikke. Det som hadde skjedd er naturligvis at færre ville reist, noe som hadde betydd at det var behov for færre ansatte og færre avganger å velge mellom. Det er mulig dette kunne gitt noe mindre konkurranse på en del ruter og at enkelte flyselskaper kunne vært noe mindre harde på kutt her & der, men det hadde neppe resultert i en ny gullalder (og hadde det blitt en ny gullalder så ville det innebåret en betydelig mindre sektor).

Det paradoksale er at SAS hele tiden forsøker å kutte i de ansattes vilkår, men disse vilkårene er jo ikke spesielt gode. De er dårligere enn mange selskaper SAS sin ledelse liker å sammenlikne seg med og mener de konkurrerer mot (f.eks. fikk jo SAS Connect sine kabinansatte 11% lønnsøkning nå, og 7% til i løpet av høsten og neste vår; senior cabin crew der tjener like godt og kanskje bedre enn f.eks. en purser i SAS med full ansiennitet. I SAS Connect fikk de til og med 1200 GBP i sommerbonus).

Jeg sitter med en aldri så liten følelse av at det er andre steder i SAS-systemet at problemet ligger (planning, crew disponering, strategiske satsninger, organisering av selskapet, ledelse, eierskap, osv.).
 
Enig med TOS her.

Ganske påfallende at SAS benchmarker seg mot LH, KLM osv når det gjelder service og produkt, men så snart de ansatte skal benchmarkes drar man frem Ryanair og Wizz. Nok en gang tror de at de får en Mercedes til prisen av en Lada.
 
Slett ikke uenig, men om du leser kommentarer i VG så driter de fleste i rettighetene og betingelsene til de i luftfarten om de får billige billetter. Som ikke blir dyrere med konkurranse dyktig lønn.
Det irriterer meg siden det norske velferdssystemet skal være best i verden, der 36 timers uke og gjerne borgerlønn der folk får betalt for og puste, er tema for venstresiden.
Men det skal ikke gjelde for de som jobber tidlig morgen en dag og sen kveld og natt et par dager senere. Dette gjelder i både luftfart og helsevesen.
 
er vist mye sykemeldinger om dagen, noe som resulterer i innstillinger, sikkert litt kombinert med etterslep etter teknikkerstreiken og. Noe som resulterer i en del kanselleringer: https://flysmart24.no/2022/07/01/fo...d0IdhWz-Gpn-07faai9TPU0hv_qvF7d6F25k8MQe3jkSM

Rask titt på Avinor sine sider viser at SK i dag ikke har fly på OSL-BGO før 15:05 (!!) da de to avgangene tidligere på dagen er avlyst. I tillegg er 2 av 3 avganger på OSL-AES de har i dag innstilt, samt en god miks mellom innenriks og utenriks.
 
Dumt at det går utover ruter som OSL-KKN, OSL-ALF osv. Ruter som har en eller maks to frekvenser pr dag. I dag ble SK4472/73 OSL-KKN-OSL innstilt. Nå er det riktignok også en kveldsavgang (SK4478/79) i sommerprogrammet, men det baller fort på seg med følgeproblemer når denne typen flyginger blir kansellert.

Espen
 
Lett og glemme stridens kjerne etter lang tid og 20 sider. Gå tilbake og les de 2 første sider i denne tråden og se om det er mulig og støtte ledelsen i SAS.
 
er vist mye sykemeldinger om dagen, noe som resulterer i innstillinger, sikkert litt kombinert med etterslep etter teknikkerstreiken og. Noe som resulterer i en del kanselleringer: https://flysmart2iløpet av noen dag...d0IdhWz-Gpn-07faai9TPU0hv_qvF7d6F25k8MQe3jkSM

Rask titt på Avinor sine sider viser at SK i dag ikke har fly på OSL-BGO før 15:05 (!!) da de to avgangene tidligere på dagen er avlyst. I tillegg er 2 av 3 avganger på OSL-AES de har i dag innstilt, samt en god miks mellom innenriks og utenriks.
Jeg syns det hadde vært rart om det ikke ble en anselig mengde sykmeldinger ut av dette kaoset som har pågått ganske lenge nå. Går på psyken løs å ikke vite om du har jobb noen dager frem i tid, vært der sjøl dog i annen bransje, og kasta inn håndkle lenge før mange av disse folka. Respekt.

Men kom nå for guds skyld til en avgjørelse - streik vil jeg tro = konk, og ikke streik så har man vel det samme maset med usikkerhet for de ansatte 1 år el noen mnd til.
 
Jeg syns det hadde vært rart om det ikke ble en anselig mengde sykmeldinger ut av dette kaoset som har pågått ganske lenge nå. .

Og ikke bare det. Corona er stigende. Crewet går frem og tilbake i en tube stappfull med mennesker og deler ut og samler inn gjenstander som har vært berørt av andre. De er veldig utsatt og ingen bruker beskyttelse. Muligens gummihansker når de samler inn søpla ..
 
För SPG piloternas skull hoppas jag på konkurs, då kan de äntligen börja om från början och söka jobb. Förhoppningsvis hittar piloterna nya jobb hos andra flygbolag som de verkligen kommer trivas hos vad gäller både lön och fackliga villkor.
 
Javel, ledelsen har lurt pilotene i et selskap med null EK og de skal hevne seg ved å ta selskapet til skifteretten? Er det virkelig slik pilotene tenker? De snakker ned ledelsen hele tiden, men samtidig poengteres det med at selskapet hadde overskudd før pandemien, og det var takke være tidligere effektivitetsforbedringer initiert av hvem? Jeg hadde en far som mistet jobben i SAS, ingen ansettelses garanti den gang heller. Tok fire år så kom han tilbake, til ett selskap med bedre økonomi. Med bedre økonomi kan du fremme lønnskrav.
 
Elsker argumentet om at gjerrige Ola Dunk er roten til alt vondt innen luftfarten og at vi gir beng i sikkerheten. Regner med at du kjøre Bentley og har Miele på alle hyttene?

SAS må klare seg mot konkurranse som alle andre bedrifter. Folk flest betaler ikke mer for produkter og tjenester av samme kvalitet enn nødvendig.


Miele har forøvrig tapt seg enormt; vi utstyrte kjøkkenet vårt med 100% Miele alt når vi bygget hus og jeg har aldri før vært så misfornøyd, skuffet og hatt så mye problemer med varer. Vi har hatt 5 besøk av serviceteknikere, de har utstedt regninger på helt absurde grunnlag, ikke klart å slette de så det gikk til inkasso - slik behandler de kunder som har punget ut en middelstor nybil i Tyskland for deres bedritne produkter. Skal aldri mer kjøpe Miele... :headbang Så på mange måter har de blitt et slags SAS: tar mer betalt for det de liker å kalle et høyverdig produkt, men det du får servert er Candy eller hva heter den der vaskemaskinen fra Polen. Popcorn?
 
Og ikke bare det. Corona er stigende. Crewet går frem og tilbake i en tube stappfull med mennesker og deler ut og samler inn gjenstander som har vært berørt av andre. De er veldig utsatt og ingen bruker beskyttelse. Muligens gummihansker når de samler inn søpla ..

Jeg skal ikke argumentere for at ikke cabin crew er utsatt for smitte (de puster i prinsippet in utposten til alle på aisle), men vi vet nå at berøring ikke er en vanlig smittevei for Covid.
 
Back
Top