SAS har alltid vært «annerledes». Kostnader har nok alltid vært langt over det de burde. Se 30 år tilbake, da var det skranke kun for militære, og tror det var en for honnør, sikkert en for venstrehendte. Med en som satt og ikke ville ekspedere deg som var «vanlig» kunde.
Og flyparken. DC9-20, ingen andre bestilte den, får ikke rabatter da. -40, var vel bare SAS og Swissair som hadde de. Som kom MD80, var de egen flåte? Jeg var på klappsete på en MD90 og mener de sa at de hadde egne piloter til «flåten».
Når Norge fikk 737, ble det bestilt et fly som ingen andre ville ha, -600. De var nok verdt null ganske fort. Men Sverige hadde fortsatt MD80 til langt utpå 2000 tallet. Mens Danmark selvsagt fløy Airbus….
Når 767 ble kuttet til fordel for 330(som hadde forskjellige motorer fra 340) kuttet de 907 til Newark for flyet ble for stort. Så da prøvde de og få tak i en 767 som kunne fly den ruta….
Jeg vet ikke hva de har i Sverige i dag, ser ut til at alt går mot Airbus 320 serien, som i dag kan dekke alt fra SVG til Newark. Så dan kan det bli en narrowbody type, og det må vel være mening og kun ha 350 på langruter.
MEN
Er det for sent?
Er 350 for stor og dyr? Nordmenn er ikke lojale til SAS.
Er det vilje blant de ansatte og kutte mer? Jeg tror jeg vet svaret, og kan kun si at jeg støtter dem.
Godt at de har en utenfra til og styre den rorløse skuta, sikkert ingen med kjennskap til selskapet som kunne gjøre det bedre…..
Om du ser tilbake til 30 aar siden ser du meg bak en av skrankene

og «allt» var ikke saa galt som du fremstiller det
At det var en dedikert militaer skranke, hang sammen med kontrakten SAS hadde sikret seg, forsvaret kunne ikke lengre forsvare aa fly chartrede maskiner (Busy Bee 737’en med mere) Endel av kontrakten var en dedikert innsjekking og rent teknisk var alle forsvarets bestillinger i ResAid (SAS sitt «gamle» reservasjons system) og ikke i Amadeus (for aa spare EUR 6.00 pr bestillt strekning pr. Passasjer som Amadeus tok den gang). Saa det var litt arbeid aa skru om fra Militaer innsjekk til vanlig passasjer.
Snurr frem 30-år i tiden til SEATAC saa finner du igjen dedikerte skranker hos baade Delta og Alaska for Amazon Ansatte.
DC-9-21 var heller ikke saa dum, ekstra motor kraft og performance kom sikkert greit med i Nord Norge om vinteren - og det jo «bare» noen andre deler, kroppen fra DC-9-15, Motorene fra DC-9-30/40 og vingen ? Fra DC-9-30.:wow:
DC-9-80 var planlagt inn som felles flaate med DC-9-41 - derfor kom de foerste SAS DC-9-80 med runde klokker i Cockpit, det viste seg i praksis at ikke var en god nok loesning og SAS bygget om til Glass Cockpit paa hele DC-9-80 flaaten.
MD-90 var ogsaa planlagt som felles operasjon med DC-9-80 - men igjen var det ikke en praktisk loesning.
A330 var for stor for OSL-EWR naar den kom, men paa den tiden hadde jeg flyttet til Seattle, hvor 767-300 var alltfor liten og SAS hadde valgt A330-300 og A340-300 med nesten identisk setekonfigurasjon saa en kunne lett bytte A330 - A340 - samtidig var SAS droeye 5 aar tidligere ute med A330 enn f.eks Lufthansa og Air France (begge Launch Customer paa A340) og de tidligste A330 hadde langt kortere rekkevidde enn A330 «242» og senere versjoner. Fremdeles kunne SAS sette inn A330 til Seattle baade som erstatnings fly ved IRR og de gikk i perioder paa Seattle.
Jeg tror aldri Swissair hadde egne DC-9-40, SR hadde DC-9-30 og DC-9-50.
Selvom 737-600 nok aldri burde ha vaert i flaaten, var det nok andre forutsetninger til grunn naar de ble bestillt - 737-500 var en stor suksess og -600 var etterfoelgeren til 500 som var en arbeidshest for Braathens i Norge. I tillegg strakk nok Boeing seg meget langt faar aa sikret seg SAS - mener at SAS endte opp med «Buy 3 737-600, pay for 2 !»